Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjekt å ha.


larka

Anbefalte innlegg

(':twisted:')Oppslag som dette gjør meg eitrande forbanna. At kaksene skal kunne legge beslag på norsk natur på denne måten burde høre fortida til. Men istedet blir det bare mer og mer av det. Det verste er at staten og Statskog har hevet seg på kommersialiseringa av våre naturherligheter. Ledestjernen for politikk og forvaltning er snart bare penger og fortjeneste, noe som betyr at allmenheten får stadig mindre tilgang til godene.

Det må bli slutt på å sette stadig høyere pris på naturen, slik at vi som setter pris på naturen kan fortsette å prise naturen.

Så flott da: http://www.dn.no/energi/article1561957.ece?jgo=c1_re_right_1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke noe nytt med private grunneiere her i landet og at høyeste bud vinner.

I et omvendt tilfelle brukte jo myndighetene over 30 millioner for et knøttlite område på Bygdøy, dog til et litt annet formål.

Ei heller er det ikke noe rart at verdien på uberørt natur/land går oppover, det lages jo ikke noe mer av det...

Jeg for min del syntes det var litt morsomt at en med navn Kylling(stad) skal jakte på rype :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen veldig bra at man har allemannsretten i Norge. At vedkommende vi betale 18 millioner for et område som er vernet og som det ikke kan settes opp hytte eller brukes til annet enn jakt og fiske - får så være. ALLE kan benytte seg av det, men ikke jakte og fiske selvsagt. Sånn må det være og det er bra.

Heldigvis bor vi i et fritt land der markedet bestemmer prisen. Det er tydelig fortsatt folk som har pæng og som ønsker å bruke de. Om man leser litt mer om saken så er selgerne en haug med amerikanere i et sameie. Sånn sett er det bedre at eiendommen kommer på norske hender igjen. Hvilken rolle spiller det hvilken pris man har betalt for en eiendom egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke frie markedskrefter skal bestemme naturens framtid. Vi vet i alle hva markedskreftene har stelt i stand med villaksen. At det i framtiden bare blir noen får som får tilgang på de mest eksklusive områder er en farlig vei å gå. Det er med på å minke folks aksept for jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det har vært åpent salg av jaktkort i dette området fra før? I så fall er jeg sterk motstander av dette. Hvis det bare har vært en annen grunneier som forfektet eksklusiv bruk, så spiller det liten rolle for meg.

Det er forøvrig mye godt jaktterreng (fjellrype) på allmenning i Sirdalsheiene, men det er overraskende får som jakter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Kyllingstad eier området, eller en anne grunneier er det samme. For noen år siden leste jeg en annonse i Dagens Næringsliv om ett rypeterreng til leie på åremål nær Halne fjellstue på Hardangervidda. Husker at årsprisen var ett par hundre tusen kroner. Om Røkke skulle kjøpe området , gjør jo ikke noe for meg. Jeg har ikke råd til å jakte ryper der likevel. Det samme gjelder kanskje for dette området i Sirdal .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekymrer meg lite.

Når det gjelder ressursforvaltning av eiendomen så er en slik privat grunneier sannsynligvis bedre skikket enn staten. Allemannsretten er som påpekt en rett for alle og enhver.

Summa sumarum betydelige samfunnsmessige gevinster. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.