Gå til innhold
  • Bli medlem

hodelampe/lykt? som tåler kulde


squidman

Anbefalte innlegg

Hei, trenger tips til nytt hodelykt. Har en gammel Petzl zoom kjøpt i NZ for 15 NZD, var veldig stolt av den fram til siste vinterteltings-forsøk. Kompiser i Queenstown pleide å si, "Aahh, old school eh, ?". Desverre sluker den vanlig NiMh batterier (tar 3 med adapter) og døde fullstendig etter noen timer i -15 under forrige tur. Nye batterier varte like lenge, selv oppbevart i soveposen/kroppen. Den veier et tonn også. Spørsmål - har dere erfaring fra hodelamper som tåler vinterturer, og tåler å ha NiMH? Å begynne å bruke lithium blir litt i dyreste laget - dvs koster nesten like mye som hodelykten. Har heller ikke funnet noen opplastbar lithium batterier i AA, tror ikke de eksisterer. Alle hendvendelser/råd velkommen. Takk, cookie :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silva L1 eller LX er gode lykter hvor du kan bære batteriene separat til enhver tid. Da han du ha batteriene på kroppen slik at de er varme mens du har lykten på hodet. De koster litt, men hvis du er i nærheten av en XXL butikk, er LX (toppmodellen) på tilbud til 1000 kr nå.

Batteriene er oppladbare, og man får kjøpt løse batteripakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ser egentlig etter lettere løsning som varer 10-12 timer, og skuffet over Silva stormlighter...men skal ta det i betraktning. Må nok kjøpe idag, bare venter på paris pulk og dun bukser å ankomme fra sportsnett før jeg setter ut på tur med nye rando's....Det var en test av disse på usa webside et eller annet sted, men finner den ikke nå ...enkelte (BD, Petzl, Princeton osv) var veldig gode mens andre varte kun 2 timer i fryseren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange bra LED lykter, men jeg har god erfaring med Petzl. F.eks Myo Xp belt. Benytter i tillegg oppladbar pakke (ACCU Belt), og da er det cirka 15 timer med lys på maks eller 180 timer på 'economic level '. Lyset er såpass bra at jeg bruker den til skiturer, fjellturer, jogging, isklatring m.m. Med den kan du velge 4 lysnivåer, smal eller bred belysning og så har den lysdiode for gjenværende batterikapasitet.

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått rapport om Silva LX hodelykten.

Den ble brukt i Finnmarksløpet i år(feb/mars 2008) og det måtte to lykter til for å komme igjennom hele løpet. Altså totalt 1000km på hundesleden eller nesten et par ukers bruk. Ikke sikker på hvor kaldt det var men regner med det var ganske kjølig.

Var visst noe med lykten som ikke tålte såpass hard bruk, men ifølge Silva skulle dette bli rettet på slik at lyktene skulle få lengre levetid.

Noen andre som har erfaring med denne lykta? Personlig tror jeg den holder til mitt bruk, og da særlig om den er forbedret ytterligere.

Det er uten tvil et must å ha batteriene i lomma enn på hodet - ikke bare for å holde batteriene i live lengre men også unødvendig å ha masse ekstra vekt på hodet om man skal gå lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Princeton Tec APEX, som du får for en 1000 lapp på XXL.Det er lykta Mike Horn og Børge Ousland brukte når de gikk på ski til Nordpolen om vinteren. Den har vunnet mange tester.

Lysstyrken på max kan være litt svak når du kjører fort nedover på ski, men sterkere enn de fleste andre. Ellers har den to ulike modus (lang lys og bredt lys), og ulik lysstyrke. Batteripakka sitter på remmen, og dermed holder du dem varme med å holde dem under lua. Jeg synes det er en fordel framfor å ha batteripakka på kroppen. Lykta kan bruke Lithium-batterier (igjen for kulde) eller vanlige AA. I følge produsenten holder lyset i 72 timer på kraftigste lys, og adskillig lengre, med lavere styrke. Hatt lykta i noen år nå. Meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Princeton Tec APEX,
Jeg har samme lykt - mye brukt og jeg er fornøyd jeg også. Det eneste aberet med den er at den av og til begynner å blinke uten noen grunn. Selv med fulladet batteri. Jeg har ikke funnet ut hvorfor dette skjer. Mulig det er for at LED'en blir for varm? Ellers er styrken på lav innstilling akkurat passe til lesing og andre sysler i telt og hytte osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en liten led-lykt (petzl zipka), en petzl sak med led+lyspære (petzl mybelt SB5) og en light&motion sak.

Led-lykten er alltid med - den varer i evigheter. Har aldri hatt noen problemer med den - men den lyser ikke så mye. Det er egentlig en lese-lampe fra petzl - har tre dioder.

Petzl saken har med led+lyspære er vel etterkommeren til zoom. Den har fem ledpærer og en vanlig lyspære som i zoom. Den har separat batteriholder som tar AA batterier. Lyspæra har litt gulere lys enn led-lampene, og er litt bedre på avstand. Batteriene på denne varer i evigheter, men lyset er for dårlig til å sykle med i terrenget eller å kjøre fort på ski.

L&M-lampen har et fantastisk lys, men bruker oppladbart batteri med spesiallader og varer ikke så lenge. På turer i marka og til sykling bruker jeg denne, og har den lille lykten med 3-ledlamper i lommen. Denne lampen har også et separat batteri - som derfor kan holdes varmt.

Så at Børge Ausland ikke hadde separat batteri på sine lykter. Han mente at det ble varmt nok under hetta uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte til slutt Petzl tikka plus til nok 250 på mx-sport. Billig greie, men helt greit belysning med led's og var en av de som tålte 8 timer i fryseskapet under følgende test: http://www.backcountry.com/store/newsletter/a274/Headlamp-Goat-Test-Look-Like-a-Geek-and-Love-It.html

Utvilsomt bedre med batteri pakke i lommen (og helst en som også tar lithium - ikke mange av de da), men 999 for hodelykt no.2 ble litt mye. Stakkars petzl zoom er mye bedre kvalitet, men varte kun 2 timer i kulden, selv om den er 'old school' :-) Jeg pleier å ha alle batterier i soveposen når jeg er bort fra teltet, eller ekstra batterier i lommen på tur.

Takk for forslagene dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes!

Har brukt Silva og Petzl tildligere, de kommer jeg aldri til å bruke igjen. Vanvittig bra lys, og jeg har brukt den en måned med hundene nå. Vi er mest ute på natten og har brukt den i mange minus med batterier utenpå lue. Har ikke byttet batterier ennå. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

da jeg beveger meg mye om vintern da det er mørk har jeg slått på stortromma og kjøpt meg en lykt som er helt rå.

modellen er betty og navnet er lupine. ja, her kommer det reaktioner: er han gal og kjøper en lykt før så mye peng.

lupine veier omtrent som den store silvan men har mer kompakt volum og som silva er batteriet seperat.

batteritid er mer enn godt. har ikke testet heltnøyaktigt men tror vel en ca 20 timmer på 2/3 effekt. langt mer på "sparebluss"

det som er viktigt uansett når det kommer til batteriers levetid: hold batteriet varmt!

skal jeg på en kort tur så tar jeg min primus lykt som jeg er nøjd med men pga att batteriet sitter på hodet så er de utsatte for kulde og mister effekt fort.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED lamper er MYE mer gjerrige på strømmen enn glødelamper. Mitt råd er å kjøpe en anerkjent led lykt som går på AA batterier. Flere gode lykter er nevnt over. Husk at til vanlig leirbruk trenger du ikke mye lys, en vanlig pannelampe med sånne små lysdioder er faktisk perfekt til det bruk. Så da er det opp til deg å finne ut hvilke andre bruksområder du har og hvor mye du vil betale.

Hovedproblemet er at det er mindre guff i batteriene når det er kaldt. Aller best i kulde er litium, men det er svinedyrt. Nest best er Nimh batterier av typen sanyo eneloop (kan f.eks. kjøpes fra http://batteribyen.dk/). Tredj best tror jeg er vanlige NiMH batterier, med vanlige engangs alikalske på fjerdeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

takk for tipps dere! jeg er ok so-so fornøyd med petzl tikka til billig peng, men må si den er lagd BILLIG! Petzl og andre (BD osv..) har også visst problemer med lithium...bør sjekkes før innkjøp. Min varer allikevel 12+timer i varmegrader (australia) men har ikke prøvd i kulden enda. Ville aldri stolt på den på noe ekstremt (billig konstruksjon osv..sorry not like my old school zoom) ..Kom nettop tilbake, håper jeg kan stole på den (men vet jeg kan stole på min mobil led!!). Mvh the cookie.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt silva L1 i flere år, og den holder lenge i kulda. Du kan bruke den med små batterier direkte i hodebeltet, eller med litt større i en egen ekse, som du kan ha i lomma, eller feset på belte. Synes dette er den beset løsningen for kulde og vintertda du kan ta med ekstra batterier hvis detskulle gå tomt.

Ellers så har jeg nettopp fått noe av det råest som finnes av hodelyktbetty x-pro fra Lupine. Lyser opp stort sett alt du har omkring deg, og kan være på i 1 uke i strekk på den svakeste innstillinga...og den innstillinga lyser like bra som L1 på full guffe.

For teltturer og litt lengere turer med overnatting, vil jeg absolutt anbefale L1. den tåler en trøkk, og er lett å ha med seg. Har brukt den utrolig mye og funker som bare det. Tror den ligger på ca 7-800,- nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt silva L1 i flere år, og den holder lenge i kulda. Du kan bruke den med små batterier direkte i hodebeltet, eller med litt større i en egen ekse, som du kan ha i lomma, eller feset på belte. Synes dette er den beset løsningen for kulde og vintertda du kan ta med ekstra batterier hvis detskulle gå tomt.

Ellers så har jeg nettopp fått noe av det råest som finnes av hodelyktbetty x-pro fra Lupine. Lyser opp stort sett alt du har omkring deg, og kan være på i 1 uke i strekk på den svakeste innstillinga...og den innstillinga lyser like bra som L1 på full guffe.

For teltturer og litt lengere turer med overnatting, vil jeg absolutt anbefale L1. den tåler en trøkk, og er lett å ha med seg. Har brukt den utrolig mye og funker som bare det. Tror den ligger på ca 7-800,- nå.

Link til hvor man kan få kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, L1 er vel ikke av den nyeset sorten, og da jeg kjøpte den for ca 3 år siden, gikk det ikke mange ukene før jeg skaffet en silva 480. Den gav jo et sterkere lys, som var bedre ...trodde jeg. I etterkant har det blitt til at L1 lykta har gjort jobben , mens silva 480 har blitt brukt på korte treningsturer på ski.

Den Apex Dual lykta så jo bra ut, og har flere funskjoner som er fine å ha, så det er garantert et bedre alternativ en L1.

Tror det er lurt å tenke over bruken man skal ha, og legge vekt på batterikapasitet etc. Skal man kun bruke lykte på korte turer uten overnatting, er det ikke så viktig om det er oppladbart eller ikke. Skal man derimot bruke lykta flere dager uten mulighet for lading, er det nok best med vanlig batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt..

Har selv en Princeton Tec APEX som har fungert kjempebra men på toppturer hvor det til tider kan gå litt fort ned merker jeg at lyset blir for svakt, jeg har tydelighvis ikke den som gir 130lumen men den som gir 60 utifra hva jeg har funnet ut på nett.

Så jeg vurdere nå en ny lykt, har sett litt på silva alpha men har vel kommet fram til at denne blir litt i dyreste laget selv om den kan brukes på hjelmen, på hodet OG på sykkelen, også er man jo avhengig av lading på denne.

Jeg har fra før av Led lenser T7 lommelykt og den gir jo et fantastisk lys i forrhold til størrelse/vekt, så det jeg lurer på er om H7 hodelykta har samme linse, styrke og lyskjegle som T7?, isåfall tror jeg det blir en slik på meg da den er liten og lett!

Ja, jeg er klar over at H7, Apex og de andre 100lumen+/- lyktene ikke kan sammenlignes med Silva alpha men jeg har vært inne på tanken bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.