Gå til innhold
  • Bli medlem

Yr.no eller spåkone?


Aalstad

Anbefalte innlegg

Jeg vet sannelig ikke hva som er mest pålitelig.

Jeg prøver å følge sånn passelig med på været rundt om i forskjellige fjellområder for å kartlegge litt snø og føreforhold. Nå er det heldigvis mye snø de fleste steder, og temperaturene er generelt lave. Men når yr.no meldte 15 minus på Røros i går kveld som ettertid stakk av med "kaldest i landet" prisen med en registrert temp på -31C - da er noe riv ruskende gæli.

Hvis det er akseptabelt å ha et slingringsmonn på over 15 grader, kan selv jeg stå her i Trondheim og melde været for hele landet med en pekefinger i været. Det er ikke sjelden det har vært meldt regn og skyet vær når det blir halvskyet oppholdsvær. Eller 10 minus på Byåsen når thermometeret i vinduet aldri var under -2.

Kanskje det da er bedre å støtte økonomien til en middelaldrende spåkone fra Oslo - kvalifisert svar får du ikke uansett.

Er jeg alene om å irritere meg over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du skal vite at du er ikke alene om å irritere deg!

Her jeg bor er det "alltid" meldt snø om 5 dager, når det har gått 5 dager har det fortsatt ikke kommet noe snø men yr melder fortsatt snø- om 5 dager...

Kanskje ditt forslag om spåkone skulle være noe, hmmm.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte værmeldingen på TV2 nyhetskanalen her om dagen. De har jo varsel for hele verden. "i Sibir blir det for det meste pent vær, men lokale snøbyger" ;) ???

Yr spår jo alt for detaljert. Varslene på NRk er jo mye mer generelle, men de stemmer jo også bra. "østafjels blir det pent vær først på dagen men tetner litt til utover. Fare for snø i høyfjellet" skulle jo egentli være nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt det slik at tekstvarselet på yr kan være et helt annet enn det animerte varselet. Tekstvarselet er skrevet av meteorologen, mens det animerte varselet er en av flere modeller og det kan være "tilfeldig" om det stemmer. Er ikke tekstvarselet på yr det samme som NRK radio?

Så vidt meg bekjent er det vel bare 2 leverandører av værvarsel i Norge, nemlig Storm og Met. I tillegg har man Weathernews (tidligere Oceanroutes) for proffe aktører.

Jeg kjenner alle 3 ganske godt i gjennom jobben, og mener at Met gjør en bedre jobb. Jeg vet ikke hvorfor, men mange ganger kan det virke som om meteorologene til Met er mer konservative enn Storm sine. Mulig dette går på erfaringen til meteorologene. Modellene de har tilgang til er ikke helt de samme. Jeg mener Storm har tilgang til bedre modeller (større regnekapasitet), enn Met, om det ikke har skjedd noe de siste årene.

På jobben får vi en Confidence Tag på varslene som angir hvor mye de er til å stole på. Dette savner jeg veldig på alle tjenesteleverandørene! Av og til kan det utstedes varsel bare 12 timer frem med Low i Confidence. Slikt skulle være offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo starte med å lese hvordan Yr/Met utarbeider varslene sine.

http://www.yr.no/1.3362862

Synes Yr er relativt treffbar på kort sikt. På lengre sikt blir det ofte feil. Tekstvarslene er utarbeidet av meterologer, som med sin ekspertkunnskap, fremdeles treffer bedre enn datamodeller som HIRLAM og spåkoner. Ser også at lokal kunnskap kombinert med Yrs meldinger ofte treffer. Opplevde at Yr i fjor vinter ofte meldte regn i Nordmarka, men det ble snø. Har sett samme tendens denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Er ikke Met det samme varselet som yr??

Met og Yr er det samme ja. Met legger nå varslene sine på yr og heldigvis har de gitt denne informasjonen gratis tilgjengelig!

Svakheten med tekstvarslene er ofte at de kun beskriver været en plass og her er kartvarslene fine å ha. Ofte sier de bare sterk kuling på indre strøk, uten å si noe om ytre strøk - eller motsatt, noe som ofte er irriterende. "Utsatte strøk" er også et mye brukt uttrykk som kan være litt forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.