Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposehjelp til dame (Ajungilak Kira Winter?)


Nordkvinna

Anbefalte innlegg

Hei flotte fjellfolk :D

Nå er jeg blitt "voksen" og skal ut i verden, så dermed har jeg begynt å bygge opp mitt eget arsenal av turutstyr istedenfor å låne familiens. Denne jula står sovepose for tur, men jeg trenger litt hjelp. Målet er å få en sovepose jeg kan bruke til det meste, men jeg vil gjerne høre fra noen med litt mer erfaring om de tror dette kan fungere:

Jeg tenker å kjøpe en pose som tåler ned til noen minusgrader (EN ... kvinnekomforten), fordi det gjerne kan bli litt minus utpå natta. Høst og vår burde dette stort sett være greit, og det gjør meg ikke noe å ha litt varm pose om sommeren så lenge den har glidelås. Når bare posen blir litt i kaldeste laget tenker jeg å bruke en lakenpose av silke inni. For enda kaldere enn det så får man vel kjøpt fleece-linere? Eventuelt kan jeg finne en annen pose å låne hvis jeg skal på de ordentlig kalde vinterturene... Eller ville det fungert å ha en sommersovepose inni eller utapå den vanlige?

Setter veldig stor pris på hjelp - hva tror du om dette? Er det den beste løsningen - har du et bedre forslag?

Et spørsmål er om du tror det blir en for stor ulempe om sommeren i forhold til vekta?

Den soveposen jeg har tenkt på er Ajungilak Kira Winter. Den er spesiallaget for kvinner formmessig og i forhold til isolasjon: max personhøyde er 170 (jeg er ca. 164) eller eventuelt 185, komforttemperatur for kvinner - 4 C og posen veier akkurat 2 kg tror jeg (den lange: 2,1 kg). Om noen har erfaring med den vil jeg veldig gjerne høre!!

Når det gjelder hvor frossen jeg er av meg, så er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i forhold til EN-standarden. Jeg vet jeg har flere venninner som fryser mye fortere og mer enn meg, men jeg fryser stort sett fortere enn gutta jeg er på tur med. Planen er vel å eksprimentere litt med hva jeg har på meg i posen...

Håper veldig på hjelp, alle svar og forslag er velkomne - og takk på forhånd :twisted:

post-5303-133474597472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke umiddelbart anbefale deg å kjøpe for lang pose. Dersom du går for Ajungilaken du har sett på ville jeg anbefale deg å gå for 170 lengden om du ikke er av den typen som liker å oppbevare tøy nederst i posen.

Et alternativ er:

Nanok AirLock -5 sovepose

er et alternativ, finnes i personlengde 175, hvilket burde passe din lengde godt.

Har fyllkombinasjon av dun og kunstfiber.

Temperaturgrense: EN 13537: +22 til +1/-4°C [ekstrem] Iso Tr 11079 komfortgrense: -5°C

Vekt rundt 1450 gr. Pris ca. 1.700 kr.

Link:

http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-airlock-5-sovepose-7726.aspx

Eller:

Ajungilak Kompakt Winter sovepose 180

som er på tilbud på Oslo Sportslager til 1.099 kr.

Temperatur grense: EN 13537: +20 til -5°C (dame 0 °C) [ekstrem]

Veier litt mer, ca. 1800 gr. men vil nok passe folk som er frosne godt, dvs. en varm sommerpose.

Anbefales pga. god pris.

Link:

http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-kompakt-winter-sovepose-180195-cm-7967.aspx

Ellers finnes det jo mye lettere alternativer i dunposer, men disse er dyrere. En annen fordel er at disse tar mindre plass i sekken når de er pakket.

Som f.eks.:

Mountain Equipment Glacier 500 som finnes i kvinneutgave med en vekt på 1180 gr.

Koster kr. 2999,-

komfortemp. -7 til +20

Link:

http://www.sportsnett.no/ Finn soveposer på venstre side og velg dunposer.

Sjekk også gjerne ut prudukter fra Mountain Hardwear.

Jeg har med disse tatt utgangspunkt i at du onsker en pose som tåler en 4-5 minugrader.

Du vil kunne sove i kaldere temp ved f.eks. bruke ulltrøye samt longs om natten.

Lykke til med valget.

PS. Husk at dersom bakken er frossen eller det er snø vil det være viktig med et godt underlag, ellers vil du kunne risikere en kald natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke umiddelbart anbefale deg å kjøpe for lang pose. Dersom du går for Ajungilaken du har sett på (som veier 1320 gr. ikke 2000 gr :D) ville jeg anbefale deg å gå for 170 lengden.

............

Den veier vel 2000 gr. :-)

:D

total weight without PS grams 2000

filling in grams 1320

se her: http://www.mammut.ch/en/productDetail/1040491_v_170/Ajungilak+Kira+Winter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok kira er et meget godt valg. Der bruker ajungilak sitt nyeste og beste fyllstoff, MTI 13. Kort sagt er det det fyllet med best komprimerbarhet og varme pr/g. Det at den kommer i kurante lengder er også veldig bra. Nakkekraven er rimelig hightec - ikke den klassiske stramme-en-snor-rundt-halsen patenten, men en godt fyllt myk og god krave.

Kjør på!

Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Joda posen er sikkert bra den, men jeg syntes den var fryktelig stor og tung. For 2600 kr, kjøpte jeg nettopp en Western Mounteneering Ultralite pose fra Sverige med EN-bekrftet komforttemperatur på -2C, og den veier bare 780 gram. Det er mindre enn 1000kr mer enn kira-posen. Skaffet meg også en STS Thermolite Reactor innerpose som veier ca 200g og bedrer comfortemperaturen med ca 3-4 graderC. STS-en fant jeg billigst i Australia av alle steder, fikk den i hus for 320 kr med frakt og det hele. Dermed har jeg både lakenpose for besøk i DNT-hyttene og sovepose som tilsammen veier under et kilo.

Det er mulig at Nordkvinna ønsker seg syntetpose av ymse årsaker, men hvis dun er OK så burde du sjekke hva som finnes der. Sekken blir tung nok er nå min erfaring, det gjelder å spare der man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir rart å sammenlikne vekt på en syntetpose med EN -10 og en dunpose med EN -2.

En syntetpose med EN -10 som veier 2 kg er ikke spesielt tungt.

Dun er alltid lettere enn syntet, og hvis man har penger til det sparer man mye vekt og vinner mye komfort ved å velge dun.

Jeg har et par dunposer og en stor syntet. Det er ikke tvil om hvilke poser som er mest behagelig å ligge i :D

Det var god pris du fikk på WM posen din. Hvor kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

I følge Ajungilac sine sider har Kira posen -4C for kvinner, det var også denne angivelsen som WM-posen har -2C. Det er da ikke så stor forskjell?. Kira har -10 for menn, her har WM -9, faktisk enda mindre forskjell. Må sammenligne likt vet du :D

Jeg kjøpte den på Getout.se de hadde den på tilbud til 2700 svenske. Problemet med Getout for de fleste er at de ikke sender utenlands, men jeg har en svoger rett over grensen i Arjeplog, så jeg bare sender til han. Nå koster WM Ultralite der 3450 SEK det blir ca 3000 NOK med dagens kurs, heller ikke det en uvettig pris hvis du har noen i Sverige som kan hente ut den for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ajungilac sine sider har Kira posen -4C for kvinner, det var også denne angivelsen som WM-posen har -2C. Det er da ikke så stor forskjell?. Kira har -10 for menn, her har WM -9, faktisk enda mindre forskjell. Må sammenligne likt vet du :D

Har WM ultralite selv og er godt fornøyd med den. Har brukt den ned mot -14 og det har gått helt greit men da med ull på kroppen i posen. Min komfortgrense med denne posen ligger rundt en -7 til -8 grader. Håper du blir like fornøyd Otto Støver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ajungilac sine sider har Kira posen -4C for kvinner, det var også denne angivelsen som WM-posen har -2C

Da blir sammenlignbar ja :cry: - i så fall ville jeg også gjort som deg, Otto. Hvis man bor ved grensa går det vel ann å sende den til nærmeste svenske postkontor, og plukke den opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Vet ikke om Getout sender til postkontor, såkalt poste restante. De som kan ha kort vei til grensen kan jo bare spørre Getout. For meg var det enklest å bruke svoger. Har faktisk ikke fått posen hit enda, den kommer med julebesøket fra Sverige. Da blir det gave fra nissen til nissen :)

@martin.m: det hørtes bra ut. Da har jeg antagelig gjort et godt kjøp. Ja nå begynner utstyret å bli flott, posen var det siste som var gammel. Den nye avløser en jeg har hatt siden 70-tallet :cry: Her kjøper man ikke hver dag, men heller noe som holder en stund. Tror det blir billigere i lengden, i tillegg har man gleden av skikkelige produkter som fyller funksjonen på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Flott paron, da vet både Nordkvinna og alle andre som ikke har et syskjenbarn eller en svoger el.l i Sverige det. Getout har enkelte ganske brukbare priser, så det kan jo være litt å spare. Jula blir vel dyr nok uansett for de fleste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.