Gå til innhold
  • Bli medlem

én kontra to-duks telt, sistnevnte varmere?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

er i telt modus, og har vært det en stund men vrient å finne dette romslige, 4 sesongs robuste og superlette teltet jeg søker.

vurderer en duks telt nå.

er det merkbar for forskjell på hvordan én-duks telt holder på "varmen" kontro en to-duks? dette vil jo også avhenge av ventilasjonssystemet, men noen erfaringer?

og blir det mye kondens i en-duks teltet (vinterstid)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har riktignok bare erfaring fra 2 et-dukstelt, men en rekke 2 - dukstelt.

Har brukt Bergans Fjellbu (med dermizax) siden 2004, det faller muligens ikke inn under ultralett, men det finnes jo brukte mindre telt i samme stoff. Har også et enmanns billig telt i et - duks nylon, brukte det under høstjakta et år, aldri mer.

I forhold til kondens vil jeg hevde at dermizaxteltet er suverent, men det fordrer at du fyrer opp med primus. I et ordinært to dukstelt (ihvertfall Helsport sine) legger kondensen seg på innerteltet og fryser i løpet av natten, og du får det i nakken i form av dryss om du kommer borti duken. I dermizaxteltet har ikke dette vært et problem... fukt vil fryse fast på innsiden, men den drysser ikke ned, og fordamper gjennom duken når det fyres opp. Når det gjelder "isolasjonsevnen" er imidlertid min oppfatning at 2 - duks telt er bedre. Det krever mer fyring for å holde varmen ved like i dermizaxteltet, og det blir fortere kaldt når man stenger primusen og går til ro.

(Har forøvrig overnattet en natt vinterstid i en et - duks nylonlavo fra Helsport, konklusjonen var at den er for sommerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan være ganske sikker på at et telt med både inner- og yttertelt er varmere. Den ekstra duken, og luftrommet i mellom de to dukene, vil nødvendigvis gi bedre isolasjon. Kondens blir det på ytterduken i et to-lags-telt også, men hvis det drypper så skjermer jo innerteltet deg. Innerteltet kan også pakkes for seg slik at det er alltid er tørt i "oppholdsrommet".

Kondens om vinteren må du nok regne med, men mengden kommer selvfølgelig an på ventilasjonsmulighetene, om det blåser slik at luft er i bevegelse, hvor mange dere er i teltet (jo mer varm luft som pustes ut, jo mer kondens) osv. Det er ikke så rart at det skapes kondens når varm luft stiger opp og treffer den iskalde ytterduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen netter i diverse helsport telt, holmeslet, noen franske 2-duks og et Bergans Cho Oyo enduks (dermizak). Med Cho Oyo'en er ikke kondens et problem....alt er like toert og fint naar jeg vaakner som naar jeg legger meg. Kondensen fryser i duken og forsvinner naar man fyrer opp. Det er ogsaa mer plass og stillere i et endukstelt.

Har ikke klart aa faa det badstu-varmt i cho oyo'en....saa jeg tror det islorer litt darligere. Om vinteren er 1-dukstelt i pustende material det jeg foretrekker. Med flere i teltet savner jeg fortelt, for aa faa litt avstand til kompisen. Toerking er ogsaa enklere med enduks....muligens fordi cho oyo'en er knoettliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfringer med endukstelt vinterstid.

Lite eller ingen kondens/rim på Exped Polaris som dessuten har et lite innebygget fortelt.

Har nå gått til anskaffelse av Black Diamond Bombshelter - et stort endukstelt med to fortelt, hvorav et for koking. Aldri mer todukstelt for meg - og jeg har hatt en del inkludert Helsport og North Face.

Jeg tror ikke det er mye ekstra varme å hente på å bruke todukstelt. Isoleringseffekten av stillestående luftrom får du bare hentet ut om luften faktisk er stillestående og luftrommene ikke er for store. Et todukstelt med god ventilering innfrir ingen av disse kravene. Forskjellen får du frem ved å sammenligne en ordinær luftmadrass med et thermarestunderlag. Sistnevnte isolerer fordi den stillestående lufta er låst fast i et poresystem og derfor ikke er energitransporterende. En vanlig luftmadrass er steinkald om vinteren nettopp fordi varmen gjennom luftsirkulasjon sender varmen til snøen snarere enn å reflektere den tilbake til kroppen. Kroppen blir avkjølt.

Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut at varme transporteres bort når det blåser gjennom rommet mellom ytter- og innerteltet, men hører likevel folk si at feks hillebergteltene (som også har lite mesh i innerteltet) er varmere enn andre telt de har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mye ekstra varme å hente på å bruke todukstelt. Isoleringseffekten av stillestående luftrom får du bare hentet ut om luften faktisk er stillestående og luftrommene ikke er for store. Et todukstelt med god ventilering innfrir ingen av disse kravene.

Varmetransporten blir mindre effektiv med 2 duker enn en. Om dette har betydning - vel, avhenger av forholdene ellers. Som du skriver, hjelper det lite om 2 duker isolerer bedre hvis all varmen likevel blåser bort gjennom ventiler og blafring. Varmetransporten gjennom en teltduk er uansett så effektiv at ordet "isolerer" er sterkt misvisende...

Under vindstille vær vil jeg tro man kan oppleve en viss forskjell. I stedet for varmegjennomgang i en duk, har man 3 komponenter: Varmegjennomgang i en duk fra innertelt til yttertelt, varmetransport i lufta i ytterteltet (omrøring, hovedsaklig pga temperaturforskjeller - varm luft stiger), samt varmegjennomgang fra yttertelt til omgivelsene. Dette vil trolig oppleves lunere og varmere enn et endukstelt.

I praksis skulle det si noe sånt som at all varmen fra primusen blir borte etter 9 minutter, i stedet for 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å "kuppe" tråden, men jeg vurderer sterkt endukstelt.

Hvilken "kriterier" stilles til valget av slike telt,,,er det slik at det bør kun vurderes visst man er i

rimelig stabilt, kaldt fjellklima....eller vil det fungere greit både i skogen og fjellet i norge, selv om det øser ned. Sommer som vinter.

Fordelen slik jeg ser det er mindre blafring og lavere vekt.

Er også usikker mhp at få(visst noen?) av disse har fortelt hvor fyring av primus og matlaging som regel kan skje med trygghet.

Av forumet kan man vel lese seg til at endukstelt har de som er tilhengere og de som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne artikkelen hvis du er ute etter å få oversikt:

"Veteran gear editors Chris Townsend and Will Rietveld unlock the mystique of the single wall tent - identifying their advantages and disadvantages, evaluating designs and technologies, listing specifications on the lightest ones available, picking their favorites for a range of applications, and speculating on future trends."

State of the Market Report: Single Wall Tents (2008)

Mulig du må abonnere for å lese denne. Husker ikke. Anbefaler i så fall medlemskap for det er masse snadderartikler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fornuftig som kommer frem her, og når det henvises til forskningsartikler med begrensa tilgang tilsier vel det at vi telt er komplisert tema..??

forresten noen som har tilgang til denne artikkelen?

to duks telt gir vel liten ekstraisolering pr ekstra vekt sammenligna med f.eks ekstra klesplagg vil jeg kanskje tro...

men samtidig er den jo kjekk spesielt med forteltet og fyringsmulighetene..

finnes det en duks telt med lav vekt som har eller kan leveres med fortelt som gir nok plass og sikkerhet til fyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite forsøk på å resonere seg fram til svaret - selv om undertegnede har liten erfaring fra endukstelt.

Da tenker jeg at et todukstelt typisk har en slags "tarp" øverst, og sammensydd innertelt, og at endukstelt er et sammensydd yttertelt, eventuelt med fortelt som festes utenpå hovedteltet.

Todukstelt:

+ når det er kondens og regn. Kondensen blir ikke slått løs av regnet ergo blir man ikke like våt inni teltet.

+ for stormmatter i tilfelle vanskelig bardunering/vind

+ for regulerbar ventilering

+ kan ofte velge bort innertelt om sommeren for å spare vekt

0003115_stetin_xtrem.jpg

Endukstelt:

+ mindre vekt

+ når det er tørt eller veldig kaldt; det regner ikke så kondensen drypper ikke ned

+ man kan velge bort vestibyle for lettere tur

+ man vil ha lettere tilgang til regulering av ventilasjon innenfra

+ man har egentlig ikke behov for plugger da det står av seg selv, og vekt fungerer som anker

0002326_bdel-iTent_detalj.jpg

Jeg tror det er litt med dette som det er med bekledning: det er lett å kle seg for tørt vær, men utfordrende når det er vått og rundt null grader og vind. Helst skal man vel ha minst to telt, ett som er greit for camping og ett som er egnet for ekspedisjon. Og en myggnetting for de varme sommernettene, og en hengekøye. Og tilgang på en lavvo for de mer sosiale turene. Og hytte. Hvorfor bor vi ikke bare på fjellet? Trådløst internett så langt jeg kan se :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset på om todukstelt isolerer bedre enn endukstelt er etter min oppfatning feilstilt - fordi forskjellene på denne variabelen er minimal.

Forskjellene kan bli vesentlig større når vi snakker om vekt, vindstøy og kondens.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Gunnar.

Man må ha Glava i mellom teltdukene skal det bli noe isolasjonsefekt :cry:

Hvordan er problemet med kondens er i en-dukstelt???

Jeg har nå tre endukstelt (BD Eldorado, Exped Polaris og BD Bombshelter) og har til gode å oppleve kondensproblemer utover minimal dråpedannelse på stengene som er innvendige på Black Diamond.

Jeg har opplevd noe rimfrost vinterstid på BD-teltene, men ikke mye og dette evaporerer med lett fyring.

Men jeg vet andre har mindre gode erfaringer med kondens/rim på innsiden av endukstelt. Kanskje har jeg ligget for lite i fuktig vær rundt 0 grader? Eller så er det andre som ikke har gode nok ventileringsrutiner? Det er dette som er den store kontroversen med endukstelt vs. todukstelt.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet andre har mindre gode erfaringer med kondens/rim på innsiden av endukstelt. Kanskje har jeg ligget for lite i fuktig vær rundt 0 grader? Eller så er det andre som ikke har gode nok ventileringsrutiner? Det er dette som er den store kontroversen med endukstelt vs. todukstelt.

Mvh. Gunnar

Dette er vel noe av det som er viktig med enkelt-duker(iallefall det jeg har klart å lese meg til)....og det er luftingen.

Er vel ikke uten grunn at enkeltduksteltene kommer med gode og kanskje bedre lufte-muligheter enn andre.

Er vel fortsatt litt usikker på om disse er "de rette" til det vekslende klimaet vi kan ha her :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må differensiere de to forskjellige en-dukstelt variantene.

den typen med pustende duker og de med "vanlig" tette teltstoffer, det er en enorm forskjell.

msr,hilleberg m.fler har endukstelt med konvensjonell teltduker, og det blir fuktig som bare det. det renner vann nedover duken.

samme skjer i min helsport laavu, men ikke i bison bomullslaavu under samme forhold.

har et bergans cho oyo, null kondens hittil.

viktig å identifisere type duk som er brukt og hvorvidt denne er diffusjonsåpen eller ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må differensiere de to forskjellige en-dukstelt variantene.

den typen med pustende duker og de med "vanlig" tette teltstoffer, det er en enorm forskjell.

msr,hilleberg m.fler har endukstelt med konvensjonell teltduker, og det blir fuktig som bare det. det renner vann nedover duken.

samme skjer i min helsport laavu, men ikke i bison bomullslaavu under samme forhold.

har et bergans cho oyo, null kondens hittil.

viktig å identifisere type duk som er brukt og hvorvidt denne er diffusjonsåpen eller ikke.....

Jeg ante ikke at det fantes seriøse teltprodusenter som laget endukstelt av stoffer som ikke "puster". Dette er selvfølgelig en oppskrift på å få kondens.

Gode stoffer med pusteegenskaper er Dermizak (Bergans), Todd-tex (Black Diamond/Bibler) og E-Vent (Mountain Hardware, Exped).

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg gikk til anskaffelse av mine vintertelt, var jeg ganske nøye med å undersøke MH sin EV-2, EV-3. Gidder ikke å lete fram de artikler nå, men det var flere som skrev om kondens-problemer med akkurat de modeller i våt/bløtere forhold (cascades?), derfor holdte jeg meg til 2 duks (og de var billigere - MYE billigere) - men kan ikke ta fra de at vekten er betydelig lavere...mellom 2-3 kg avhengig av størrelse (ev2 vs trango osv)... :wink: Det kan jo være noe helt annet med BD, Bibler, hilleberg, helsport o.l. - ikke akkurat billig de heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Gunnar.

Man må ha Glava i mellom teltdukene skal det bli noe isolasjonsefekt :wink:

Hvordan er problemet med kondens er i en-dukstelt???

Det er i den retningen man faktisk går når man skal besige Mt. Vinson i Antarktis i forbindelese med 7 fjell. Det dreier seg vel om skumgummi mellom teltdukene.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.