Gå til innhold
  • Bli medlem

Hadde Roald Amundsen high-tech klær da han gikk til Nordpolen?


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse

For hans tid ja! Ville nok heller gått med hans utrustning enn det du får på Magasinet. Jeg har ikke lest mye polarhistorie. Så imidlertid et interessant program (for en gangs skyld) på TV, der et britisk team prøvde Scotts utstyr og noen nordmenn (inkludert Rune Gjeldsnes) gikk med utstyr tilsvarende Amundsen. Engelskmennene hadde nok foretrukket utstyr fra Magasinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen har aldri gått til Nordpolen. Han gjekk til Sørpolen. Men han har brukt moderne teknologi, først flyforsøk på å nå Nordpolen, seinare passerte han Nordpolen med luftskip. Han var altså veldig high-tec i si tid, og hadde nok også tatt i bruk det mest high-tec som er å få tak i i dag ved tilsvarande ekspedisjonar. Trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen var en ener til å tilegne seg kunnskap fra naturfolkene bla i Nordvestpassasjen.

Her lærte han også kleskunsten med vindtette plagg ytterst og flere tynne lag innover .

Det imponerende med Amundsen var at han ikke var noen mester med hundespann.

På returen fra Sydpolen hadde han dagsmarsjer på 80 kilometer på ski.

Uten hitech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 200 ulltepper fikk Amundsen sydd klær til ekspedisjonsdeltakerne til Sydpolferden. Han fikk dem tovet og farget. Sjøstøvler fikk han sydd hos et firma som skulle være det beste i bransjen, men de viste seg å være ubrukelige. Av underklær hadde de med tre sett "hørtrikortasje" til hver mann til å bruke i de varme egne. Ellers var det "for de kolde egne" to sett ekstra tykke, håndsydde ullunderklær, to tykke håndstrikkede ullundertrøyer, seks par strikkede strømper, islendere og lettere undertrøyer, sokker og strømper fra "Tugthuset." Ellers fikk de mange ting fra armeens depot, deriblandt ytterklær til å bruke i kulde og varme, underklær, støvler, sko, vindklær og tøy av forskjellige sorter.

Hvordan er forresten folks erfaring med klær som vitterlig både skal puste og pese? Personlig har jeg i flere år brukt Gore Tex jakke og bukse. Er veldig fornøyd i vind, men blir like søkke blaut og svett som ellers i andre klær under harde anstrengelser. Vanntettheten forøvrig er bra, men impregnering må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen var en ener til å tilegne seg kunnskap fra naturfolkene bla i Nordvestpassasjen.

Her lærte han også kleskunsten med vindtette plagg ytterst og flere tynne lag innover .

Det imponerende med Amundsen var at han ikke var noen mester med hundespann.

På returen fra Sydpolen hadde han dagsmarsjer på 80 kilometer på ski.

Uten hitech.

Greit at Amundsen ikke var en kløpper til hundekjøring (ifølge han selv) men han gikk nok ikke dassende på ski bak de andre hundekjørerne på vei tilbake fra sydpolen (selv om han likte å spise hunder). Det første fremstøtet mot polen kunne jo endt i tragedie om ikke Johandsen hadde klart å overtale han til å snu (og tatt ansvar etterpå). Hvem hadde det beste spannet og kom seg først tilbake til Polheim? Amundsen...

Om jeg da husker min polhistorie rett.. :wink:

Ikke meningen å kverulere men tror Amundsen kunne sine triks med hundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Amundsen ikke var en kløpper til hundekjøring (ifølge han selv) men han gikk nok ikke dassende på ski bak de andre hundekjørerne på vei tilbake fra sydpolen (selv om han likte å spise hunder). Det første fremstøtet mot polen kunne jo endt i tragedie om ikke Johandsen hadde klart å overtale han til å snu (og tatt ansvar etterpå). Hvem hadde det beste spannet og kom seg først tilbake til Polheim? Amundsen...

Om jeg da husker min polhistorie rett.. :wink:

Ikke meningen å kverulere men tror Amundsen kunne sine triks med hundene..

Det endte jo nesten i tragedie likevel, fordi Amundsen stakk i forveien med de beste hundene og lot Johansen ta seg av Prestrud, som var den eneste som gikk på ski! De hadde hverken telt eller primus i beinkulda, og ankom Framheim langt på natt, åtte timer etter Amunsen.

Mennene hadde ikke til enhver tid ansvar for sitt eget spann, om jeg husker riktig var det Oscar Wisting som hadde hovedansvar for hundene. At chefen fikk det beste spannet var vel slik det skulle være på den tiden.

Det er ingen tvil om at Amundsen kunne sine saker, men det var jammen mye han ikke hadde peiling på også. Det gjelder særlig menneskelige forhold, her er det mange eksempler på tvilsomme vurderinger og avgjørelser fra Amundsens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at Amundsen kunne sine saker, men det var jammen mye han ikke hadde peiling på også. Det gjelder særlig menneskelige forhold, her er det mange eksempler på tvilsomme vurderinger og avgjørelser fra Amundsens side.

Den som er god, snill og hjelpsom blir sjelden en vinner. Jeg regner det derfor som ganske sansynlig att en ener som Amundsen var ett r...høl som menneske...

Det kommer jo stadig biografier som løfter frem kjendisenes dårlige sider i privatlivet. Kirkvaag og Heyerdal er eksempler jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner det derfor som ganske sansynlig att en ener som Amundsen var ett r...høl som menneske...

Det er bare å lese Ragnar Kvams "De fire store og hvordan de ledet sine menn" og "Den tredje mann" så finner man fort ut at Amundsen ikke akkurat ledet etter dagens Human Resource modeller...

(De tre andre store er forøvrig: Nansen, Scott og Shakcleton, mitt inntrykk er at Shackleton var best til å ta vare på sine underordnede. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(De tre andre store er forøvrig: Nansen, Scott og Shakcleton, mitt inntrykk er at Shackleton var best til å ta vare på sine underordnede. )

Ja, Shakcleton er definetivt en god rollemodell når det kommer til lederegenskaper (i ekstreme situasjoner). Det virker som om alle disse store personligheter og store landsmenn hadde sine demoner. Men det står alikevel enorm respekt over prestasjonene deres. At Johandsen ikke fikk den plassen i historien som han fortjente er tragisk. Han er et indirekte resultat av både Nansen og Amundsens suksess. Kanskje også en del av det tragiske i måten han endte livet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.