Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuktig tur over Kvamsfjellet i Gudbrandsdalen


Line

Anbefalte innlegg

I mangel av noe bedre å ta meg til før jobb om kvelden, huket jeg meg skyss til Måsåplassen på Kvamsfjellet på morgenkvisten. Derfra ruslet jeg over fjellet hjem igjen til Vinstra, en strekning på ca. 25 km. Kvamsfjellet er et veldig snilt område med rolige linjer og lite med dramatisk terreng. Det passer ypperlig for skiturer, og er godt egnet for turer med barn for de som har det. Jeg valgte å gå oppom alle mindre og større topper underveis og avsluttet med områdets høyeste, Gråhø på 1431 m.o.h. Det ble en del opp og ned, men terrenget er lettgått med lite stein og mest mose og gress. Jeg klarte meg fint med lave og lette tursko, og lot fjellskoa stå igjen hjemme. Enkelte snøflekker som var harde og fine å gå på fant jeg også.

Været var lovende fra start, men jeg visste det var spådd regn i dag, så jeg ventet bare på det. Fikk ikke gått mange kilometerne før de første dryppene kom og med til dels kraftig vind kom skyene fort, og det øste ned resten av turen og utsikten forsvant i en fei. Man har panoramautsikt i alle himmelretninger hele veien med Rondane som nærmeste nabo. Der lå det mye nysnø som nå sikkert blir til mer....

Fra Gråhø gjensto det en drøy mil ned til bygda, først noen kilometer på grusvei forbi hytter og setervoller, og deretter på sti og traktorvei ned gjennom skogen. Etter 6 1/2 time kunne jeg rive av meg klissbløte klær på trappa og slappe av noen timer før jobb.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gråhø er en fin liten topp det Line. En bekjent har hytte ved Afstjønna, og en gang jeg var der i påsken måtte jeg selvsagt opp på det høyeste fjellet i området. På en sånn strålende påskedag som det var da, nøt jeg utsikten en god stund før jeg klarte å rive meg løs å gå ned igjen.

Ellers husker jeg godt en tur vi hadde til hytta hans vinteren 1995/1996, i romjula. Da var det så lite snø at vi kjørte opp på Krøkla, parkerte på veiens høyeste punkt, og ruslet til topps på denne flate toppen 30. desember. Kun et tynt snø- og rimlag lå det på bakken. Det var litt spennende å være der da; lyset var helt utrolig med en lav sol som så vidt viste seg innimellom skyene.

Litt av en oppvarming du har før du går på jobb forresten! :!: Kan ikke si at jeg orker det samme før jeg reiser på arbeid :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skal innrømme at det murret litt i beina på jobb utover kvelden, men heldigvis fins det ikke stoler på jobben min, så jeg slipper å sitte ned og stivne bort etter sånne turer :wink:

Artig at du kjenner til lokalfjellområdet mitt, Nils :!: Det er kjempeflott å ha slikt turterreng omtrent rett utenfor døra, og på hverdager får man stort sett ha fjellet helt for seg selv. Og føler man behov for et glimt av Jotunheimen eller Rondane, er det bare å ta turen oppå Gråhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.