Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt til en på 188 cm


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er 187 cm høy og ligger komfortabelt i de fleste telt! Du er faktisk ikke så høy B) Mitt vintertelt Helsport Fjellheimen Xtrem 3 camp har en liggelengde på 230 cm og jeg har ikke noe problem. Helsport Svalbard har en liggelengde på 250 cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt og tror at jeg er kjempehøy nei. Lukter litt jantelov av svarene deres, men det må man vel forvente. Hvis dere hadde lest den andre tråden så ble det skrevet at de fleste telt var for korte når man nesten er 1.90.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6520&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=telt+for+korte

Glemte å nevne at jeg leter etter et 2-manns telt maks da jeg skal ligge i det alene.

Exped Orion Extrem som var testvinner hos Forbrukerportalen har en liggelengde på 205 cm. Det skal visst være for kort.

Helsport Svarbard er alt for tungt. Helsport Fjellheimen 2 personer er interessant. Problemer med å stramme innerteltet i det som i Svalbard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzabudet har all grunn til bekymring, velg telt med god lengde.

Ikke bare målt helt nede ved gulvet, men også bortimot halvmeteren opp på veggen!

Kjell Gunnar har forstått dette.

Lard D. a) er ikke så veldig lang.

B) har ikke bodd i telt annet enn i tørt og varmt vær.

Mengder av korte telt ute i markedet, både rimelige og dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret var ikke ment kritisk, men du får for all del tolke det som du vil... Det er jo ganske klart at hvis en er 1.90 høy så må en jo ta hensyn til det når du kjøper telt, 205 blir for kort. Har ikke hatt problemer med at soveposen har berørt teltveggen i fotenden i mitt Fjellheimen xtrem og faktisk ikke i mitt Ringstind 2 som har en liggelengde på 250 cm med ganske skrådde vegger. Jeg har ikke hatt problemer med å stramme innerteltet, men så er jeg veldig kresen på valg av teltplass da :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg som er litt overfølsom ja. :=)

Helsport Fjellheimen X-Trem 2 Camp Telt virker er veldig interessant med en liggelengde på 230. Satser på det om jeg ikke skulle finne noen med svært dårlige erfaringer med det. Det skråner en del. Vet ikke hvor mye det har å si for liggelengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzabudet har all grunn til bekymring, velg telt med god lengde.

Ikke bare målt helt nede ved gulvet, men også bortimot halvmeteren opp på veggen!

Kjell Gunnar har forstått dette.

Lard D. a) er ikke så veldig lang.

:!: har ikke bodd i telt annet enn i tørt og varmt vær.

Mengder av korte telt ute i markedet, både rimelige og dyre.

Ha forstått det. Triste saker. Vil helst slippe å bære rundt på nesten 5 kilo som Helsport Svarbard veier. Hva tror du om Helsport Fjellheimen? Det skråner en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-manns telt, hmm, men ser fint ut da Smile 210 er oppgitte lengde så vidt jeg kan forstå. (edit: på hilleberg.se er oppgitt lengde 220, mens på Sportsnett er lengden oppgitt å være 210. Tror mer på Hilleberg.se) Pricy pricy...

Edit: Ja to-manns telt også. Det overså jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lard D. a) er ikke så veldig lang.

:? har ikke bodd i telt annet enn i tørt og varmt vær.

Hehe. Hva skal man si.

a) Jeg rager 193cm over bakkenivå

B) Har ca 50 teltdøgn(også sivile telt, ikke bare 7-duker) fra forsvaret, fordelt gjennom hele høsten og vinteren i Finnmark + x antall i det sivile.

Ang. jantelov så skjønner du kanskje av min egen høyde at det ikke ligger bak her.

Dessuten er det Lars, og ikke "Lard" :!:

Var heller ikke meningen rakke ned eller fornærme noen her, om så har skjedd så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likelang som Pizzatryne og synes de fleste tomannstelt er for lave. Fikk anledning til å prøvei en mengde telt i sommer på teltutstillinger på Sportsnett og Marius Sport. Bruker riktignok et Exped Dowmat som bygger opp mot 9cm.

Kameratens Jannu med oppgitt liggelengde på 230 blir for lavt, både i høyden og lengden pga Downmat og skrånene vegger. Keron 2, Naimat 2 og Kaitum 2 er for lave, men lange nok. Hilleberg Allak (og Staika) er høy nok, og pga bratte vegger lang nok. Synes også Exped Adromeda var for lav, mens Orion Extrem syntes jeg var høy og lang nok. Synes bredden var litt liten (på papiret ikke plass til to Downmat DLXer).

Høyden betyr mye på vintertelt. Sovet mange netter i Nallo 2, har merket det godt i ryggen at jeg ikke kan sitte oppreist i teltet, men kun ligge i "romerstilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problem stillingen kan løses matematisk. Det er i telt med skråvegger i ligge lengden som man får redusert liggelengde etter høyde på liggeunderlaget og loft på soveposen.

Gitt: L=teltets opprinelige liggelengde; hl=liggeunderlag høyde; hs=sovepose loft; V=telttakvinkelen

da blir ny lengde Lny= L - 2*((hl+hs)/tan(V)).

eksempel for Hilleberg Soulo, L=220cm, takvinkel ca 65 grader, liggeunderlaghøyde 9cm, sovepose loft 21cm.

Lny=220-2*((9+21)/tan(65)=220-28=192cm som betyr at det skal mye gjøres for at en person på 190 ikke blir liggende med enten føttene eller hodet i kontakt med telttaket.

Reduser man liggeunderlaget til 1 cm får man ny liggelengde ca 199,5cm og dette kan kansje være ok for enkelte men for undertegnede bruker jeg nå telt som har rette vegger i liggeretningen og dermed er liggelengde uforandret med variasjonen på liggehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikeren har en grei utregning på dette, men sikrere er det om du har sjangs til å prøve.

På et telt med sterkt skrånende vegger kan liggeunderlag,sko nr. og en teltvegg som er vanskelig å stramme utgjøre mye.

Selvfølgelig vanskelig å få prøvd alt selv, derfor greit med Fjellforum og lignende steder.

Husk bare at desto flere "kontrollpersoner" desto bedre, folk er forskjellige i kropp og sjel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likelang som Pizzatryne og synes de fleste tomannstelt er for lave. Fikk anledning til å prøvei en mengde telt i sommer på teltutstillinger på Sportsnett og Marius Sport. Bruker riktignok et Exped Dowmat som bygger opp mot 9cm.

Kameratens Jannu med oppgitt liggelengde på 230 blir for lavt, både i høyden og lengden pga Downmat og skrånene vegger. Keron 2, Naimat 2 og Kaitum 2 er for lave, men lange nok. Hilleberg Allak (og Staika) er høy nok, og pga bratte vegger lang nok. Synes også Exped Adromeda var for lav, mens Orion Extrem syntes jeg var høy og lang nok. Synes bredden var litt liten (på papiret ikke plass til to Downmat DLXer).

Høyden betyr mye på vintertelt. Sovet mange netter i Nallo 2, har merket det godt i ryggen at jeg ikke kan sitte oppreist i teltet, men kun ligge i "romerstilling".

Takk for tilbakemeldingen Fimax. Takket være din hjelp har jeg handlet et Hilleberg Staika. Må kjøre en del tusen pizzaer, men det er det verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd. Staika er et av få Hillebergtelt jeg ikke har hatt tjansen til å se på. Gi tilbakemeldinger her på forumet.

Takk, det gjør jeg helt sikkert. Valgte det fremfor Allak pga. den sterkere duken. Tilbakemelding skal gis etter noen netter i det fri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Synes også Exped Adromeda var for lav, mens Orion Extrem syntes jeg var høy og lang nok. Synes bredden var litt liten (på papiret ikke plass til to Downmat DLXer).

.

På papiret stemmer det men det funker med to Downmat DLX i Orion.. Kanskje du vet dette siden du skrev "på papiret"... ville bare bekrefete at det går an dersom det er av avgjørende betydning for noen.. Men de sitter som støpt mellom teltets fire vegger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skjønt at to DLXene går (fra andre her på forumet). To DLXer=130cm. Orion oppgitt til 120cm. Ikke rart det er vanskelig å forholde seg til teltstørrelser uten å sjekke dem skikkelig. Pizzabudet - tror du blir fornøyd med Orion Extrem - teltet har i allefall fått god omtale her på forumet. Staika og Orion har mange likheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzabudet - tror du blir fornøyd med Orion Extrem - teltet har i allefall fått god omtale her på forumet. Staika og Orion har mange likheter.

Takk igjen! Glad jeg fikk avbestilt Staika før de sendte det.

Kunne ikke bestille fra Sportsnett igjen da de ikke selger det teltet. Jeg bestilte fra www.fjellsport.no . Kjempegod og rask service fra de. Anbefales. I motsetning til de fleste andre så svarte de kjapt på mail, det samme gjør Stormberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.