Gå til innhold
  • Bli medlem

(Dun)jakke til hverdagsbruk


johnpd

Anbefalte innlegg

Må ha en varm, VARM jakke til når jeg tusler rundt i byn og til og fra jobb.

-ja, jeg vet det er tull å bruke tid i sivilisasjonen og jeg liker det ikke, men jeg har ennå ikke klart å finne ut hvordan jeg kan fnansiere fritiden min uten en jobb. så hvis noen kan fortelle meg hemmeligheten faller denne tråden ut! B):)

Men tilbake til saken, en varm jakke som tåler juling, og kanskje litt Bergensk luftfuktighet(har ikke tenkt å bruke den når det regner nei), (og som ikke koster en årslønn).

Noen forslag?

ser for meg at kunsfiber kan være bedre enn dun pga jevnt over høy luftfuktighet, men som sagt, skal prøve så godt jeg kan å ikke bruke den når det er vanlig Bergensvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan en årslønn være så mangt, så vet ikke om denne blir i dyreste laget:

Flere av mine venner har Norrøna Lofoten GTX Primaloft Jakke og skryter mye av den. Den skal visstnok være både varm og vanntett.. Men om den er varm nok for deg vet jeg ikke..

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=NRN25

Finnes i flere farger enn den blå de har på sportsnett..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye i samme situasjon som deg, og bestemmte meg for å gå for et relativt billig alternativ, nemlig Bergans Down Jacket. Den har vel 600cuin dun, så den er mer enn bra nok, samt god passform og kjempegod hette, god krage ++. Det er den samme jakka som benyttes i 71grader nord. Har selv brukt den en stund nå, tom. i litt ruskevær her i trondheim. Etter min mening ett meget godt kjøp, med tanke på at den kostet 1800,-. Anbefales, og fin til lette vinterturer til å dra utenpå skalljakka på rastepauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også en titt på Patagonia sine jakker.

Min mann har kjøpt en jakke som ligner på denne og er fornøyd med den. Vi kjøpte på Patagonia Outlet Store i Dublin med mye rabatt.

http://www.patagonia.com/web/us/product/product_focus.jsp?OPTION=PRODUCT_FOCUS_DISPLAY_HANDLER&catcode=MAIN_FA_US.CLOTHING_GEAR.MENS.JACKETS.DOWN/SYNTHETIC&style_color=28400-666&ws=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og har funnet den perfekte jakka til det formålet du nevner, Rab Neutrino Endurance jacket.

Bruker den til hverdags på kalde dager, og den var god å ha i sekken på årets første topptur også!

Jakka er i følge produsenten vannavstøtende, men jeg har erfart at den holder vannet godt ute i skikkelig regnvær.

Du kan se jakka her:

http://www.rab.uk.com/clothing/down_insulation/neutrino_endurance_jacket---19/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker HelSport Fiberdown. Regntett (så langt), vindtett og utrolig varm. Veldig enkel og grei konstruksjon, samtidig som ytterstoffet virker å være ganske så slitesterkt. Virker som de egentlig bare har tatt litt stoff fra en sovepose som de har dekket med en teltduk og satt på armer på; enkel men bra, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte meg en Arc'teryx Fission SV på salg i fjor/forfjor. Jakka er med GoreTex XCR ytterstoff (fikk den derfor på salg 50 %, fjorårsmodell kom med Proshell) og har Primaloft (kunstfiber) fyll.

Jakken er varm og god og tåler alt av vær. Bruker den primært til "bybruk", dvs lufteturer med hunden i den kalde og våte årstiden samt har hatt den med på noen vinterturer hvor det kan ventes våt snø.

Vil tro den kan hamle opp med det meste av Bergensklima :-).

Meget god hette med brem, bra med ytterlommer, 4 stk, med vanntette glidelåser, ingen innerlomme. God lengde, går godt ned over rumpa. slettes ikke så galt pakkvolum, går lett ned i en 8 l. pakkpose.

Jakken ser litt "anonym" ut, dvs. at man ikke ser ut som om man har tenkt seg rett ut i nærmeste villmark etter bytur (selv om man meget godt kan det :-) )

Sjekk rundt om det er noen nettbutikker evt. andre butikker som har igjen XCR utgaven og du vil gjøre et godt kjøp.

Billedlink:

http://www.arcteryx.com/product.aspx?Fission-SV-Jacket#

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.