Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Alta ubrukelig om vinteren i lavlandet?


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse

Det står -10 i komfort på min Altapose, men det var ikke så komfortabelt i - 8-10 i fjor vinter... Hadde jeg hatt litt mer klær kunne det gått fint, men det ble litt kaldt. Trekker du en ytterpose over så går det bra ned til - 10.

Men det er uansett veldig avhengig av hva du ligger på. Selv en pose beregnet for - 40 blir kald med et dårlig underlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er uansett veldig avhengig av hva du ligger på. Selv en pose beregnet for - 40 blir kald med et dårlig underlag..

Selv med et meget bra underlag kan kuldebroer oppstå. Jeg var på Oppkuven i Nordmarka for en drøy uke siden. Hadde kommet 1cm snø. Lå på en Exped Downmat 7 (som skal holde -24 i følge produsenten). Likevel smeltet snøen under underlaget (et sikkert tegn på at underlaget ikke "er bra nok"). Hadde det kommet noen cm snø til ville det isolert bedre. Min erfaring er at barfrost er det verste.

post-3635-133474596767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport Alta ned mot -15 og det går selv om det er kaldt. Jeg er ikke kjempetøff når det gjelder kulde, men jeg har stort sett fått de nødvendige timer søvn uansett. Men da bruker jeg en silkepose som innerpose. Vil på det varmeste anbefale en sånn. Tar ingen plass overhodet og så øker den varmeeffekten betydelig. Men det hjelper lite hvis ikke liggeunderlaget er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med et meget bra underlag kan kuldebroer oppstå. Jeg var på Oppkuven i Nordmarka for en drøy uke siden. Hadde kommet 1cm snø. Lå på en Exped Downmat 7 (som skal holde -24 i følge produsenten). Likevel smeltet snøen under underlaget (et sikkert tegn på at underlaget ikke "er bra nok"). Hadde det kommet noen cm snø til ville det isolert bedre. Min erfaring er at barfrost er det verste.

Frøs du denne natten? Hvis ikke var utstyret godt nok for forholdene.

Det er et fenomen som heter trykksmelting. Is/snø smelter under trykk ved langt lavere temperaturer enn 0 grader C. I tillegg blir snøkrystallene deformert / komprimert ved trykk. Dette skjer selv om varmetransporten gjennom underlaget er liten.

Jeg ser det er et syltynt snølag her. Du ville trolig fått samme smeltemønster om du la ut et underlag og gned frem og tilbake med en tung kubbe eller lignende (kan jo prøve med et gammelt underlag av celleplast eller lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frøs litt. Hadde en splitter ny Western Mountaineering sovepose som går ned til -10 grader(ikke EN, men tror ikke WM er dårligere). Det var maks -4 grader den natta. Var temmelig sliten etter dagens tur, og hadde heller ikke spist så mye. Jeg pleier å sove behagelig ned mot posers EN temperatur. Har hatt mange turer på frostmark og snødekt mark. Opplevd dette før. Fler med samme erfaring: at det er kaldere på bar frostmark enn snødekt mark ved samme temperatur.

Interessant det du skriver om trykksmelting. Utelukker ikke at det kan forklare opplevelsen. Hadde ikke pumpet Downmaten helt stiv - det reduserer "temperaturgrensen" på den vesentlig. Smeltingen skjedde forøvrig under overkroppen. Dowmaten var våt under, og snøen under teltet var smeltet. Sover forøvrig veldig rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig på sesongen kan det vel kanskje tenkes at liggeunderlaget isolerte mot kulden ovenfra, slik at litt rest-jord-varme smeltet snøen????? (Ja, jeg vet at jeg er litt ute på viddene med ubegrunnede spekulasjoner....men jeg synes spørsmålet er relevant) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport alta har en komfort temp på 0 grader for dame og -5 for herre (EN test).

Vil si at den holder til -5 for de fleste. Men man bør ha litt å gå på. -15 er ikke å anbefale i denne posen spør du meg..

Har denne posen selv, og bruker den som en vår og høst pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.