Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 7


Lofoten

Anbefalte innlegg

Hallo!

Lest en del poster her på forumet om dette liggeunderlaget, og vurderer å gå til innkjøp av det.

Men jeg lurer fortsatt på:

- Hvor slitesterkt er stoffet?

- Kan man for eksempel ha skiskoene liggende under beina når man ligger på det?

- Tåler det kondens på vinterstid?

Jeg tenkte å spare inn litt vekt ved å ikke kjøpe dlx-versjonen, blir jeg å angre? :twisted:

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har den korte versjonen av denne, og er så langt svært fornøyd. Trikset er å ha beina på sekken for å ikke bli kald, eller å bruke et reserveliggeunderlag som også kan brukes til bålsitting og lunsj. Mine erfaringer er at kondens ikke er noe problem, og at stoffet er holdbart nok til å brukes inni teltet. På snø er det garantert ikke noe problem. Har ikke utfordret skjebnen akkurat, og antar at det er som de aller fleste andre oppblåsbare ting, at det kan punkteres.

Du burde kjøpe liggeunderlaget som passer best til din bruk. Jeg kjøpte det minste fordi det virker mest rasjonelt mtp. vekt og min bruk. Tar du med dama på campingtur kan du like gjerne kjøpe det største liggeunderlaget du kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped Downmat 9DLX. Punkterte mitt første etter ca 3 1/2 års bruk. Underlaget var godt blåst opp, og jeg satt ved siden av et furrubål (ingen gnister). Liggeunderlaget ble varmet opp, og bang sa det. Fjær sprutet ut. Det var lamineringen som røk. Fikk en kald natt. Reparerte med søvltape. Måtte blåse opp underlaget fire ganger i løpet av natta. Fikk nytt underlag fra Exped. Det har holdt i 2 1/2 år, uten synlige skader. Men nå er jeg mer forsiktig.

Materialet er meget slitesterkt Jeg har aldri lagt støvlenen under (går for mye ut over min søvnkvalitet), men tror ikke det skal være noe problem. Jeg har imidlertid blitt noe mer forsiktig i bruken. Brukte underlaget mer som Lars før - men ønsker å beholde det i mange år.

Kondens er ikke et stort problem. Ytterstoffet tørker meget raskt når det blir fuktig . Jeg har noen ganger brukt primusen til å tørke det - det tar litt tid, men skjeldent mer enn 15 minutter. De gangene kondensen har frosset til is har det vært lett å børste den av.

Har også kjøpt en Downmat 7. Bare brukt på en tur hittil, så erfaringen er begrenset. Lå på frossen mark med ca 1cm snø. Snøen smeltet (noe den ikke har gjort på tilsvarende turer med 9ern).

Brukte en stor vanntett pose som hodepute/madrassforlenger, og sekken som sidestøtte. Sov bedre enn jeg trodde på 7 (jeg er 187cm). "Falt" ikke av. Samtidig merket jeg at underlaget var betraktelig smalere enn DLX. Med normal kroppsbygging mener jeg valget står mellom 9DLX eller 7. 9ern er for høy i forhold til bredden, 7DLX for tung.

På vinter- og bålturer tar jeg med meg ekstra liggeunderlag. Har et 1/2 Ridgerest. Det kan legges under overkroppen på kalde vinterturer, og dermed øke isolasjonen. Det er også greit å ha i sikkerhet, og før man får pumpet opp Downmaten, og selvfølgelig til bruk på stein, ved bål etc.

Jeg ville fremdeles valgt 9DLX først. Jeg synes dem ekstra varmen, og framfor alt - den ekstra komforen - er verdt vekta. Jeg har et par ganger tatt med kun Ridgerest DeLux på vintertur - det har vært en kald og hard og søvnløs opplevelse.

Ps: du vet sikkert at den gamle modellen av Downmat 9DLX er på salg på Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en downmat 7 dlx. jeg har vært ute på ca. 10 turer med den. På den siste turen lå jeg på svaberg, iløpet av natten gikk det hull i den.

Da jeg kom hjem og begynnte lappingen fant jeg ut at det var masse bitte små hull. Det kunne naturligvis ha vært svaberget som hadde skarpe nupper, men hullene var på oversiden også. Flere av hullene er så små at jeg ikke ser dem enda jeg har madrasen under vann.

Lurer fælt på om det er min skyld eller om det kan være en eller annen fabrikk feil, burde jeg klage?

Har hørt at chairciten i sørrelse L er utsolgt i hele norden. Tror ikke det kommer tilbake før etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyder interessant! ( Jeg købte ikke hos Sportsnett, da de aldrig fik svaret på om MVA / VAT blev fratrukket af "julekalender-prisen" og hvilken pris fragten beløb sig til (de skal sendes til DK).)

Måske har jeg bedre held hos Sportslageret.

Tak for tippet!

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.