Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmeslet Riverside og fyring


hilmersen

Anbefalte innlegg

Jeg har et Holmeslet Riverside telt som jeg desverre ikke har brukt så mye som jeg burde....

Jeg er egentlig godt fornøyd med teltet, men for å få full glede av det føler jeg at jeg må få full dreis på fyringen - dvs noe mer enn bare en primus på bakken. Teltet har en massiv luke i taket og gulvet....så det ser nesten ut som om man kan fyre med bål....men det har jeg ikke tort.

Funker det med lavvu-ovn?

Er det noen teknikker for å gjøre åpen ild trygt?

Det hadde vært greit med alternativ som ikke er alt for tunge....men det er ikke så viktig,

For de som lurer: teltet er 1.80 innvendig, så det krever litt fyring.... Det er fint plass til to feltsenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en Riverside. Å fyre denne med åpen ild som f.eks. bål i luken som er midt i bunnen er vel for ekstremsport å regne. Det er ikke flammehemmende materiale i innerteltet, og ventilasjonen er heller ikke tilpasset dette formålet. En lavo-ovn ville kanskje funke, forutsatt at du tar av "hatten" på ventilasjonsåpningen i ytterduken. Tror nok at det allikevel kan bli noget varmt for innerteltet. Selv har jeg aldri fyrt teltet med noe annet enn en omnifuel og hatt t-skjorte temperatur når det har vært -16 utenfor. Et alternativ som jeg funderer på å anskaffe selv er en såkalt "heat pal" som ikke trenger fullt så mye tilsyn og oppfølging som omnifuelen. Det er jo veldig kjekt da, med plass til matlaging og klestørk mens man sitter godt oppreist, ja faktiskt kan reise seg opp i stående i en Riverside.

Holmeslet sin modell Taiga tar bålfyring greit med tanke på flammehemmende materiale og tilpasset ventilasjon for formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Origo Heat Pal er en veldig fin ovn, men den gir ikke så mye effekt når man er ute i veldig mange minus.. (gir vel 1500 watt). Jeg bruker den i lavvoen, og det aller fineste med den er at den er så sikker. Det er bare å la den stå å brenne når man legger seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke turt å bruke åpent bål selv heller....og vil vel ikke gjøre det fremover heller.

Tror kanskje jeg har funnet svaret selv: en "parafin-lampe", og det er vel egentlig en bedre løsning totalt sett også - siden den kan gi litt basis-varme som man slipper å passe på hele tiden.

Vel, siden jeg fyrer med bensin hadde det vært greit med en bensin-lampe....men ser at coleman ikke selges i Norge, og man må heller ha ikke "nett" (slik som trengs til gass-brennere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som følge av svært begrenset erfaring når det kommet til fyring i telt vinterstid ønsker jeg med dette å snylte uhemmet av andres erfaring på området :-)

Ser at Origo Heat Pal anbefales bl.a begrunnet med at "systemet er så sikkert". Jeg har ikke sett Origo Heat Pal i bruk, men forstår det slik at det brenner helt uten noen form for trykk/trykkbeholder. Er risikoen for kullosforgifting bortimot eliminert til null når man bruker fyringssystemer som ikke brenner under trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som brenner bruker jo opp oksygen, så det er viktig at man sikrer lufttilgang uansett. Pass også på at ikke alle lufteluker blåser fulle av snø.

Denne Heat-Pal-en er veldig fin, men den er litt stor. Passer derfor for turer med "base camp", og ikke for ryggsekkturer. Kan gå hvis man har pulk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Riverside er et av de tryggeste teltene å fyre med - det er 1,80 til taket, og et bra luftesystem..... Det som ikke er bra er:

- vanskelig å sette opp i vind

- mye rom som må varmes opp

- tungt

Kort sagt: det ideelle teltet for pulkturer i femunden, eller koselige markaturer...men kanskje ikke til Hardangervidda. På den annen side: hvis jeg først skulle ligge værfast i et telt, så hadde det vært dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som brenner bruker jo opp oksygen, så det er viktig at man sikrer lufttilgang uansett. Pass også på at ikke alle lufteluker blåser fulle av snø.

Denne Heat-Pal-en er veldig fin, men den er litt stor. Passer derfor for turer med "base camp", og ikke for ryggsekkturer. Kan gå hvis man har pulk..

Brenner det, kan du få CO2 og CO forgiftning.

Det som er bra med heat pal, er brannsikkerheten. Tanken er full av bomull, så du kan faktisk legge hele saken på siden med fyr på, uten at den begynner å brenne.

HeatPal brukes endel til båtoppvarming.

+ Brannsikkerhet

+Stille

+ Tankstørelse

- Effekt

-Størelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Riverside er et av de tryggeste teltene å fyre med - det er 1,80 til taket, og et bra luftesystem..... Det som ikke er bra er:

- vanskelig å sette opp i vind

- mye rom som må varmes opp

- tungt

Kort sagt: det ideelle teltet for pulkturer i femunden, eller koselige markaturer...men kanskje ikke til Hardangervidda. På den annen side: hvis jeg først skulle ligge værfast i et telt, så hadde det vært dette.

Siden du først pakker teltet i pulken hadde jeg lagt oppi en Heat-pal også. Da har du varme i teltet uten røyk i øynene, og den er så trygg at du kan legge deg å sove uten å være nervøs for den.. Ikke bråker den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.