Gå til innhold
  • Bli medlem

Plastikk telesko og varighet


adrian

Anbefalte innlegg

Heisann, glade turmennesker!

I går fikk jeg endelig satt de første svingene for sesongen og merket at jeg ikke klarte å stramme skoene min godt nok. Jeg har et par Crispi CXP sko som jeg har vært svært fornøyd med over årene. Går inn i min femte sesong med samme sko. Jeg lurer på om det er selve plastikken som begynner å bli slitt. Vil tro etter tre år aktiv topptur gåing så vil kanskje plastikken ha gjort sitt. Er det noe som har innvendinger på varigheten til plastikk sko?

Mvh Adrian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plastikken blir slitt men det er nok innerstøvelen som er utpressa slik at det blir vanskeligere å stramme skikkelig. En ny innerstøvel kan altså være løsningen.

Hvor lenge skallet holder er det delte meninger om. Scarpa opererer vel med 3-4 år på sine Pebax- skall, men hvor lenge Crispi mener at sine skall holder vet jeg ikke, men da det vel er samme materiale så burde det jo være noe i den samme duren.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 år ja, sier du? Da tenker jeg vel mine sko må ta kvelden snart ja. Men du sier noe der med innerstøvelen. Den begynner virkelig å bli sliten så kanskje hvis jeg bytter den ut så kan jeg leve med utstyret en sesong til før jeg investerer i NTN systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livslengden på plastskallet avhenger jo også av hvor mye du brukt de. Altså antall skidager pr sesong. Dette at Scarpa mener 3-4 år kan ha sammenheng med materialtretthet i Pebaxen. Så lenge "garanterer" de sikkert at det skal holde, men de holder sikkert lenger.

Innerstøvelen tar som regel kvelden lenge for det.....

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er "i live" når det gjelder en sko er jo også litt uklart.

De kan sikkert brukes mye lenger, men innerstøvler pleier aldri vare mer enn 2 sesonger for meg ihvertfall.

Stivhet og mykhet i støvler er jo en viktig del av funksjonen, og kanskje den som blir forringet lenge før

de oppleves som uslitt? Man merker jo ikke at de blir kjipe gradvis, mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn filosofisk; er støvelen kjip hvis du ikke merker at den er kjip???Jeg har et par CXP fra ca 2000 som ble pensjonert i 06 (tror jeg), da var innerstøvelen temmelig råtten. Den er teipet sammen, og de fungerer nå som reservestøvler. Plasten er oppripet og herpet, men de er like deilige å kjøre med som før. Og lukten... årgangståfis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg tenkte mer på att de blir utslitt mens du bruker de, så du kjenner sannsynligvis ikke forandringen siden den går så sakte..

Men levetid på støvler blir jo litt voodoo uansett, er jo ikke alle som teller svingene sine(som kanskje er det beste sammenligningsgrunnlaget), og folk behandler ting forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.