Gå til innhold
  • Bli medlem

Storfugl jakt i desember


chiraque

Anbefalte innlegg

Jeg skal jakte storfugl i desember, har en gordonsetter som jeg skal jakte med. Jeg har aldri jaktet i disse tidene, med så mye snø som det er kommet nå.... Lønner det seg å bruke truger eller ski? Burde jeg vurdere å droppe hunden siden fuglen sitter i toppene? Er det vanskeligere å komme innpå fuglen under denne tiden? Alle tips og egne erfaringer blir satt pris på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ute en tur i dag. Fant ikke forskjeftet til hagla, så måtte bruke salongen. Så ikke skogsfugl, men var interessant like vel. Var mye snø, og gikk gjennom mange plasser. Ville likevel ikke brukt ski; kanskje truger, men det har jeg aldri prøvd.

Jeg har jo tidligere startet en tråd om "hvordan skyte rype med salong?" men dersom det er noen spesielle tips angående skogsjakt, så fyr løs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper Fred jakter i Sør- Trøndelag nærmere bestemt Trondheimsområdet rundt ca 400moh. Var selv en ute en tur med hagla i dag i ca. samme område som Fred, så en hane og en fuggel som jeg ikke har peiling på hva var (langt hold og tett kratt), men kom desverre tomhendt hjem i dag. Hanen satt i ei lita og kraftig furu på en liten forhøyning i terrenget. snøen var mellom 30-50cm dyp og man gikk rett igjennom med vanlig sko på bena. Tilbakela 8,5km på 3:45effektiv gange så det var forholdsvis tungt å gå. Jeg har en engelsksetter med ganske godt jaktinstinkt på fuggel på bakken, men lot han bli hjemme i dag, tror ikke han hadde vært til stor hjelp. Har du derimot en halsende hund som finner fuggelen i trærne tror jeg du kan ha en fordel. Truger kan sikkert være til god hjelp nå uten at jeg har noen stor erfaring med det, ski går sikkert også greit om terrenget er flatt og du klarer deg uten staver.

Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag. Fant ikke forskjeftet til hagla, så måtte bruke salongen. Så ikke skogsfugl, men var interessant like vel. Var mye snø, og gikk gjennom mange plasser. Ville likevel ikke brukt ski; kanskje truger, men det har jeg aldri prøvd.

Jeg har jo tidligere startet en tråd om "hvordan skyte rype med salong?" men dersom det er noen spesielle tips angående skogsjakt, så fyr løs:)

Et tips når det gjelder skogsfugl og salong er å unngå storfugl... Det er ikke lovlig! Orrfugl og jerpe derimot kan du skyte med salong, men det er nok ikke det ideelle våpenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.