Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursag


setesdalen

Anbefalte innlegg

Annonse

Spørs jo hva du er ute etter???

Du har jo Fiskars foldesag. Har den selv, fungerer bra til sitt bruk. som da er mindre kvist og trær.

Ellers tar jeg gjerne med meg en god gammeldags bågesag. Da har man jo mulighet til å kappe større stokker:)

Jeg har en fra Biltema, den fungerer bra, billig ekstra blader er det også :) Ikke veier den all verden heller.......

Ellers fungerer jo samekniven til "alt".............

Du må selv se hva du har bruk for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg er ingen fan av samekniv. Selv om jeg har to...

Sagen skal brukes under tregransa til å sage ved til bålfyring. Veden kløyver jeg med kniven.

Diametern på veden er opp til maks 20 cm. Sånn ca :arrow:

Sjekka ut frisport saga. Den vurderes sterkt.

Eller ei sånn som han her bruker, men aner ikke hvilken det er:

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article374335.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har noe lignene som den frisport saga, bare min blir 3 kantig, å det egne seg dårlig da ene enden på saga har 2 cm klaring, å andre siden 20...

Frisport saga har du vel 20 cm høyde på hele veien.

Man slår også hendene siden du holder på insiden av saga, der treet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang sag fra Fiskars. Men jeg ser på bildet lenger oppe en liten øks. Jeg har selv en "friluftsøks" til å henge i beltet, av god kvalitet. Men når jeg er på tur må jeg alltid ty til saga, også når det gjelder å hogge ved fordi jeg ikke får noe dreis på å hogge med øks når øksa er så liten og lett. (Dette går bra hjemme med store tunge økser, jo lengre skaft jo bedre). Er det fordi jeg er jente og for svak til å få effekt ut av en liten øks, eller finnes det noen triks for å få schwung over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til villmarksprinsesse: Det hjelper med lenger skaft! Jo kortere skaft, jo mer krefter må man bruke. Jeg har kjøpt ei håndsmidd øks på biltema som jeg synes er bra. De har dem i forskjellige størrelser. Billige og gode. Har også ei lita turøks fra fiskars med veldig kort skaft. Den er stort sett bare brukbar til å hugge fliser til opptenning, og det kan man jo strengt tatt bruke kniven til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukket bladet på Frisportsaga.. Ikke gøy å stå der uten sag. Derfor bruker jeg bare denne typen (som fås i mange varianter fra ulike forhandlere): http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=46&prodid=1475

Funker som bare det..

Har selv opplevd at bladet knakk på en slik sag.

Vurderer selv frisportsaga(har ikke prøvd den), men vurderer også en annen type sammenleggbar sag som jeg har brukt en del. Den er av samme type som denne:

http://www.nordtro.no/jakt-fiske-friluftsliv.78785.no.html

Noen som har prøvd både Frisportsaga og denne typen som linken viser over?

Heller mest mot Frisportsaga, den blir rimeligere, selv med ekstra blad..

Noen innspill?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en foldesag fra FISKARS, er godt fornøyd med den (Fiskars greier holder gjennomgående høy kvalitet)

Har hadt den i mange år og brukt den en hel del, er selfølgelig ikke ment til grøvre virke.

Er ganske skeptisk til slike byggesett greier med mange løse deler............flere som har erfaring med slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere sager av typen foldesag eller sammenleggbare sager og de fleste fungerer bra bortsett fra at det begynner å bli mye plastikdeler på dem. Dette er stort sett det svakeste punktet.

Plasten knekker lett på mange modeller og i frost blir det ikke bedre. Spesielt har de en tendens til å knekke i leddet hvor bladet er festet til skaftet.

Denne svakheten blir nok skjelden rapportert tilbake til butikk eller produsent siden hvis du spør i butikken så har de selvfølgelig aldrig hurt at dette skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukket bladet på Frisportsaga..

hmm.. Sagbladet er av samme stål-legering som sagbladene til vanlige bue-sager. Virker seigt og bøyelig...

Vikkingen, samt liten friksjonsflate, gjør sagen svært god.

Har selv hatt foldesag, samt fiskars-sag, men erfaringene er at de passer best til tynnere greiner.

Man kan heller ikke bytte sagbladet når det blir sløvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vil anbefale turøks, eller er sag å foretrekke? (Vurderer julegave)

Har selv en sag jeg er veldig fornøyd med, men har ingen erfaring med øks.

Det er egentlig først de siste årene jeg har begynt å lage bål på tur, og jeg har prøvd ut ulike varianter. Jeg prøvde først en sånn tursag fra Fiskars, men for meg blir denne alt for pjuskete. Bladet er kort, du må ofte stramme skruen som fester bladet, og saga blir for mitt bruk alt for fort skjem. Og da er den egentlig mer irriterende enn nytte.

Derimot har jeg gode erfaringer med øks. Jeg kjøpte den gerber-øksa som de har på Oslo sportslager (produsert av fiskars), men jeg tror det er akkurat den samme øksa som du får for halve prisen på Chlas Ohlson eller Jernia. Øksa mi har medium langt skaft, og et ordentlig øksehode. I de aller fleste tilfeller bærer jeg gledelig den ekstra vekta fordi bål-lagingen blir en drøm i forhold til fiskars-saga. En skjem øks kan også lett kvesses med et lite brynje.

Jeg har også prøvd en mini-øks fra Fiskars som jeg fikk i et sett sammen med saga. Denne er helt ubrukelig fordi den har for lett blad og for kort skaft. Opprinnelig hadde jeg den i bilen da jeg bodde i Finnmark i tilfelle jeg skulle kjøre på rein og måtte avlive dyret, men jeg er glad for at jeg ikke kjørte på noe. Det ville antakelig vært mer effektivt å kvele reinsdyret med hendene enn å slå det i hodet med denne øksa...

Frisport-saga hadde jeg faktisk glemt at eksisterte selv om jeg solgte den da jeg jobbet i sportsbutikk. Jeg mener å huske at bladet er nesten dobbelt så langt som på fiskars-saga, og i tillegg holder du saga mye bedre i hånda. I tillegg har du fordelen med utbyttbart blad. Noen som vet om det er enkelt å få tak i ekstra blad til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en av de mindre buesagene. Passer helt flott rundt sidelomma på sekken, og veier minimalt. Langt blad gjør det enkelt å sage, og det er 0 problem å bytte blad. Synes de små foldesagene blir alt for fislete.. Bruker den minste modellen som ikke er "spiss" i den ene enden. Sammen med en turøks er bålet sikret. Koster ikke mye heller, faktisk mye mindre enn en skulle tro!

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har en Fiskars 500 øks som jeg har forlenget skaftet på ca 10cm (for å unngå og ødelegge handa under bruk)

Stoffslira som følger med er utmerket. http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=10874&productId=11215&page=products

Har også ei Fiskars 600 øks, liker denne faktisk litt bedre enn 500, men bruker som oftest slira til 500 med denne øksa i stedet for plastbeskyttelsen som fulgte med. http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=10874&productId=11216&page=products

Har brukt fiskars økser (klyvøks) ned i 25 minusgrader og plasten tåler det meste. Den er faktisk ikke glatt om en er våt på hendene heller.

Har også ett par sandvik tursager, men det er som oftest Fiskars 500 eller 600 som blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med den Frisportsaga at det er litt mikk å få montert den med votter på i kulda. Brett ut bladet på foldesaga og du er i gang... Akkurat det er viktig for meg når jeg vurderer funksjonaliteten av forskjellig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.