Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan preparere treski


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen som har gode tips om hvordan man preparerer treski best mulig?

Ikke nødvendigvis 100% seriøst;

1. Vask og rens skiene

2. Heng de på veggen i boden eller garasjen eller ett annet sted de pynter opp

3. Ta buss til nærmeste sportsbutikk og kjøp ett par ski

:P

EDIT: slang på en smiley for ikke å erte på meg nasjonalromantikerne :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så dumt å lage den selv, for da kan man velge hvilken del av tjæra man bruker. Viktig å bruke relativt tynn tjære, og når man "brenner" den selv kan man skille den tynnere øverst (tjærelågen) fra den tykke under. Det er ikke vanskelig, men feil årstid nå..

Men til impregneringen: Legg tjæra tynt og varm den inn i sålen. Gjenta et par-tre ganger, særlig i endene der slitasjen blir størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 1.12.2008 den 21.53, Øystein_S skrev:

Noen som vet hvor man får kjøpt tjære som egner seg til dette formålet?

Leita i dag etter sådan jeg også, men fant den bare her: digitaltmuseum.no/011022739870/skiimpregnering

Mulig jeg traff dårlig med søkeord, vet ikke, men er vel ikke så rart om tjære for impregnering av treski ikke er så lett å oppdrive nå.

Fant et alternativ over grensen hos: https://www.skistart.com/nor/start-tjaere-til-treski.html

De leverer til Norge, priser inkl. moms. Frakt kommer i tillegg (sender med Post Nord). Ble NOK 236,50 for 1 boks/flaske med frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som har impregnert Natoplanker her 😁
Som skrevet over:
Varm tjære, smør på med pensel og tørk av med tvistdott.
La skiene tørke en stund og gjennta til sålen er mettet.
Jo mer man metter sålen jo mindre sjanse for at sålen trekkervann og at skiene iser og kladder
bare som treski kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops............
Glemte biten med å varme tjæra når den er smurt på skiene ☺️
Kansje de på Rønning treskifabrikk har tips om hvor man får kjøpt tjære? (Bare en tanke)
Swix I21 er tjære for treski fant jeg utved hjelp av Google :)

swix.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig å kjøpe dedikert tjære til skibruk. Gå på hvilken som helst velassorterte fargehandel (eller Biltema for den saks skyld).

Hvis sålen varmes med gassbrenner etter at tjæra er påsmurt, så trekker tjæra lenger inn i skien, og skien holder lenger uten å begynne å trekke vann. Bør gjentas noen ganger for å få det skikkelig inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange par treski at jeg trenger så mye, så da plages jeg ikke av å koste på meg tjære dedikert til formålet. Ingen eksperimentering altså. Skjønt nå fant jeg nå ikke den gode gamle Swix boksen som vi har brukt før, så litt eksperimentering blir det jo likevel da.  Men det går sikkert å bruke generisk også. som du sier Lompa. Et godt tips det for den som vil prøve er det. Kanskje et produkt som dette kan brukes?: https://www.maxmaling.no/utvendig-maling/beis/tjaere/tyrilin-tretjære-1-liter-detaljer.. Fremgangsmåten du beskriver er også den vi alltid har brukt. Dette har "gått i arv".  Men dette er jo ikke noe man gjør for ofte. Et par dårlig impregnerte treski kan jo være et alternativ til dagens smørefrie. (Ising gir feste, og tilsvarende mindre god gli.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, zimwalker skrev:

Et par dårlig impregnerte treski kan jo være et alternativ til dagens smørefrie. (Ising gir feste, og tilsvarende mindre god gli.)

Gjennomtrukket av vann blir de en kg tyngre, så man får god trening også.. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass gammel at jeg har konkurrert på treski, og har derfor preppet både hopp- og langrennski med tresåle.

Ironisk nok så fikk jeg premie første renn jeg gikk på glassfiberski, og den som delte ut premien var selveste Magne Myrmo, siste verdensmester på treski :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at min far smurte inn sålen på familiens ski med tjære og la dem i solen for at solen skulle varme dem. Selv har jeg brukt gassbrenner til å varme tjære med under skiene. Det eneste du må passe på da er at det ikke blir for varmt for da brenner du merker i sålen. Ellers så kan tjære tynnes med terpentin og da trekker den lettere inn i treverket. Tjære som er laget for ski er ofte tynnet ut slik at den trekker bedre inn i treverket uten bruk av varme, men hvis du kjøper tjære hos en farvehandel eller en skipshandel så er ofte denne så tyktflytende at den bør tynnes noe eller varmes inn i treverket.

Min bestefar brukte tjære på hytta si. Den ble malt med tjære som var tynnet med terpentin, og når sola varmet hytteveggene så luktet det tjære over hele området. Tjære var i tidligere tider ganske kostbart og på gamle skuter ble tjære brukt blant annet til å impregnere tauverk og til å tette mellom plankene i skipsdekket før det ble natet med smeltet bek. (I dag nates vel trebåtdekk mest med Tech7 eller andre syntetiske greier.) En sommer dykket jeg for Norsk Sjøfartsmuseum og var med og gravde ut et gammelt skipvrak utenfor Farsund. Om bord i dette vraket var det to tønner med tjære. Den ene var ødelagt, og dette brune "svineriet" klistret seg til dykkerutstyr og alt annet utsyr som ble brukt nede i vraket, men den andre ble tatt opp. Trykkforskjellen mellom vannet og tørt land gjorde at tjæra kom tytende ut av tønna. Jeg har enda en liten prøve av denne tjæra liggende et sted.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt deg ut på vått føre er det bare å legge skiene i "tjærebad" så så får mettet de helt og holdent..

Jeg har fortsatt mitt dårligste skiminne fra barndommen når jeg måtte GÅ ned bakkene på Geilo med vasstrukne treski i påskeslushen.. Hver eneste meter jeg gikk av alle de 15 kilometrene over fjellet der snøen var tørr, gledet jeg meg til bakkene..

:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de fleste som har gått på treski noen år har erfart det samme. Men med godt preparerte ski .... En annen ting enn treski som iser og klabber som kunne ta skigleden fra unge poder var foreldre (les fedre) som kjøpte ski som ungen kunne "vokse i". Altså ski som var for lang. Solgte ski selv en gang og da var det nokså vanlig at folk  (les menn) kom inn å skulle ha ski som ungen kunne "vokse i".  Da sa jeg noe slikt som at "hvis du vil ha en unge som aldri får den gode mestringsfølelsen og blir glad i å gå på ski, så kan du kjøpe ski som nå er alt for lange ja.... men hvis....".  Mange forstod og handlet deretter, men dessverre ikke alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.