Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan preparere treski


Øystein_S

Anbefalte innlegg

På ‎11‎.‎03‎.‎2017 den 20.02, SteinarL skrev:

Det viktigste er god glid, og da er det bare Fyk-Lakk som duger.  

27_26.08.2008005124.jpg

Kult! Mitt største ønske var Splitkein-ski med plastsåle. Sånne som Johan Sætre hadde. Min far var gnien så jeg fikk ikke nye ski, i stedet ble det kjøpt inn plaststoff til å legge under de gamle Kongsberg-skia. Disse ble så glidet med bilvoks og polert etter alle kunstens regler. Det ble faktisk ikke så verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Lompa skrev:

Kult! Mitt største ønske var Splitkein-ski med plastsåle. Sånne som Johan Sætre hadde. Min far var gnien så jeg fikk ikke nye ski, i stedet ble det kjøpt inn plaststoff til å legge under de gamle Kongsberg-skia. Disse ble så glidet med bilvoks og polert etter alle kunstens regler. Det ble faktisk ikke så verst.

Etter treskiene kom Splitkein med plastsåle :- 

012uPWFGgJ4U.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ganske nostalgisk! Som tenåring hadde jeg også et par Kongsberg tur/fjellski med lignostone kanter. Tjærebrente selvfølgelig, Og med et par Tyrolia Kandahar bindinger med en krok på siden av skien, så kabelen kunne legges gjennom denne kroken og opp om bek-søm hælen ved konvertering til slalåm ski. Nei. ingen sikkerhets utløsning! Beina kunne bli vridd ganske mye, men var mjukere den gang. heldigvis kjøpte mine foreldre støvler til å vokse litt i, så de virket som sikkerhetsbinding ved at jeg føk ut av støvlene. Hadde tanker om å gi skia vanlig gulvlakk under.

I øvrig tror jeg ikke, at det er så kritisk med tjæren til ski. Jeg har fatterens gamle Fritiof Nansen ski med tupper stående og akter å tjære de med 1 l tretjære fra Biltema. Og bruke elektrisk varmepistol i stedet for gassbrenner for ikke å svi noe.

Jeg bruker tjære på deler av hytta og hus og kan bekrefte, at blanding av tjære og linolje etter noen års behandling gir en bein hard overflate, fordi det trenger ganske dypt inn og linoljen herder. EU ville faktisk for en del år siden forby tretjære, da det har mutagen effekt. De nordiske land henholdt sig til tradisjonsbetinget kulturell bruk til hus og båter og startet en underskrift innsamling, hvor jeg var medunderskriver. Så jeg har bidratt til tretjærens bevaring!

Elgen

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Det går fint, men da må man sette brenneren flatt og bevege skien over flammen. Pass på å holde skien i bevegelse. Har du en tynn tjære, kan det bli litt søl av å holde den slik. Jeg ville brukt tjære som var temperert, for å få den til å trekke lettest inn. Skien bør være tørr og romtemperert.  Legg skien med sålen opp, og la det trekke inn en stund. Så kan du snu skien og bevege den frem og tilbake over flammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.