Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for kalde netter i fjellet


bjørn74

Anbefalte innlegg

En ting slo meg umiddelbart da jeg leste startinnlegget: Hva slags hund er det snakk om? (er det en polarhund er det ikke noe problem, men mange andre raser...) Jeg er generelt skeptisk til at man skal legge igjen hunden ute i forteltet når det er kaldt, selv har jeg en strihåret vorsther og den sover inne i teltet, helst i en fjellduk hvor jeg har nedre del av soveposen. Gikk på Jakt og Fiskelinja på Øytun for noen år siden og vinterstid var regelen klar, huskyene lå ute, fuglehundene inne i teltene. Poenget mitt er at du skal herde en fuglehund mye ellers i året for at den skal ha det komfortabelt i et fortelt. Skal du ha hunden inne, vil jeg tro du må styre langt unna en del oppblåsbare underlag, sjekk i det minste om det tåler hundeklør. Selv bruker jeg blått tradex i bunnen og reinskinn på topp, er vi flere på tur forsøker vi å dekke så mye som mulig av teltgulvet.

Vekta er for mange viktig, jeg har aldri skjønt hvorfor reinskinnet regnes som tungt, et godt tørket og tilskjært høstskinn veier ikke så forbasket mye mer enn et oppblåsbart underlag. Komforten derimot er uovertruffent mye bedre. Styr unna garvaskinn, de er beregnet på turister og til å henge på veggen. Skal du bruke pulk spiller ikke vekta noen rolle.

(Forøvig bør jo hunden få gleden av å ta litt vekt, enten med pulk eller kløv.)

Bruker forøvrig primus med utskiftbar flaske, jeg vil si at det er mest fornuftig fordi tiden det tar å bytte flaske er atskillig mindre enn tiden det tar å fylle en integrert tank, har du flere flasker sørger du for at disse er fulle før kveldsfyringen starter.

(Forøvrig; selv om $ - kursen har gått opp er det nok noen kroner å spare på å få ting sendt fra USA...)

Strømmer på med mye god mat her! Tøft!

Jeg har en sort strihåret Schæfer. Han er utstyrt med god underpels, men jeg må selvfølgelig se an og vurdere temperaturen. Alternativt gi han noe å ligge på i forteltet. Hender jeg er i Alta (hvor min bedre halvdel er fra), så skal få kjøpt noen reinsdyrskinn neste gang jeg reiser nordover. Et til vofsen også!

Har tenkt å la han få bære litt selv, enten med kløv eller at han er med på å trekke pulken. Sistnevnte trenger nok litt trening da han er glad i å leve sitt eget liv på tur. Lydig ellers! Et alternativ til skarpe klør i teltet er potesokker eller neoprensko til hund. Kan være greit å ha uansett i tilfelle såre poter.

post-5265-133474597422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Lurer på hvorfor du velger NorthFace V-25. Det er et typisk høyfjellstelt for 2-3 klatrere.

Kan fort skje at vi blir 3 personer i teltet, men som oftest 2 personer. Ble anbefalt bl.a dette teltet når jeg var og kikket i Sportsnett butikken i Asker. Er opptatt av høy kvalitet slik at det holder i mange år. Teltet kommer til å bli brukt mye på høyfjellet, så det er viktig at det tåler litt juling. Kjøpte et Helsport telt for 15 år siden, som jeg har fremdeles. Kun brukt på sommeren. Synes dog det er litt trangt samt at det har et håpløst lite fortelt. Kostet vel en 3-5000,- den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotposer! har aldri opplevd å ha sko/støvler som holder varmen når man er kommet i leir og aktivitetsnivået synker. nå skifter jeg alltid rett over til en sandwich av fotposer når teltet er satt opp. vanligvis blir det et par tørre, ganske tjukke tekniske ullsokker innerst ("leirsokkene"), så ajungilac/mammuts varmesokker; de ser ut som store og høye tøfler i soveposemateriale, og ytterst helsports fotposer som et beskyttende slitelag. inni helsportposene har eg gaffet fast en såle som eg laga av et gammelt liggeunderlag. litt oppbrett på kantene sikrer at man holder seg oppå disse. det er så varmt og godt atte! dette er mitt "luksuskilo" når jeg er på vintertur, og det kommer nok til å forbli det... med disse på er det supert å stå i kuldegropa og koke middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjungilk winter tyin (synthetic) http://www.mammut.ch/en/productDetail/1040421_v_165/Ajungilak+Tyin+Winter.html circa 2150g without ps hva det vil si - EN comfort menn -15

TNF dark starhttp://www2.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AM6N&language=en circa 1750g reg/1900g long, EN comfort menn -17.

Moonwalker V, Mountain Equipment; http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/synthetic_sleeping_bags/moonwalker/moonwalker_v_---440/ circa 2300g, comfort -14

Mountain Hardwear ultralamina http://www.mountainhardwear.com/en-EU/Product.aspx?top=1561∏=2609&cat=1611&viewAll=False circa 1300g, comfort -9 (comfort? ikke EN)

Western Mountaineering har kun dun poser så vidt jeg vet..ditto feathered friends...

Du har kanskje rett, men det er ikke allverdens av produsenter av syntetisk vinter poser igjen...på lavere minus grader er vel de fleste nok dun. Ja jeg hadde dårlig efaringer med de gamle soveposene, men ser at f.eks. helsports sin gapahuk veier et tonn (kjøpte den nettop, med tunge alum. staver - kjapt fjernet), og at helsports sine telt er også ekstremt tunge i forhold til hilleberg og andre..for ikke å nevne billig-produsenter fra DK som frisport...hold deg langt unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax skrev:

Lurer på hvorfor du velger NorthFace V-25. Det er et typisk høyfjellstelt for 2-3 klatrere.

Kan fort skje at vi blir 3 personer i teltet, men som oftest 2 personer. Ble anbefalt bl.a dette teltet når jeg var og kikket i Sportsnett butikken i Asker. Er opptatt av høy kvalitet slik at det holder i mange år. Teltet kommer til å bli brukt mye på høyfjellet, så det er viktig at det tåler litt juling. Kjøpte et Helsport telt for 15 år siden, som jeg har fremdeles. Kun brukt på sommeren. Synes dog det er litt trangt samt at det har et håpløst lite fortelt. Kostet vel en 3-5000,- den gang.

Jeg ble også anbefalt V-25 av en selger på Sportsnett i Oslo. Fant relativt raskt ut når jeg skulle kjøpe meg vintertelt at "amerikansk løsning" ikke er noe for meg. Med "amerikansk løsning" mener jeg telt som har overtelt som settes på etter at man har satt opp innerteltet, og som har teltstenger som settes inn i små hull. Tenk deg at du har satt opp innerteltet, men ikke har festet det særlig godt enda, og du skal legge på ytterduken. Er ikke mye vind som skal til før at noe forsvinner.

Jeg forsøkte å sette opp et MH Trango 4 alene på gulvet i Sportsnett - og hadde problemer - spesielt med teltstengene. V-25 er bedre da man trer stengene inn i innerteltet. Teltene er ekstremt vindstabile når de først er satt opp, men det hjelper ikke på turer der en tar teltet opp og ned hver dag i forskjellig vær. En rekke tunnel- og geodesiske telt er mer egnet for vinterturer, romslige nok for tre mann, og tåler det været du kan møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til dunposer men har nå brukt over tid en syntetpose som faktisk varmer. Ja jeg har som regel frosset i syntet. De heter Wiggy's.

www.wiggys.com

Ganske rimelige, som sagt varme, ser ikke særlig "tøffe" ut men who cares. Tunge? nja ikke helt lette, men vil påstå at man kan stole på temp-rekomendasjonene.De synes jeg ikke alltid stemmer så bra med mye annet. Går jeg med pulk er wiggysen med. Med sekk på ryggen blir det gjerne dun.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg er i Alta (hvor min bedre halvdel er fra), så skal få kjøpt noen reinsdyrskinn neste gang jeg reiser nordover. Et til vofsen også!

Da skulle det ikke være noe problem for deg å finne et godt høstskinn fra rein til 200 - 300 kroner, venn bikkja til at skinnet er en venn og ikke noe som skal spises. (Aldri opplevd det selv, jeg bruker skinn i bilburet vinterstid, men noen hunder har visstnok en tendens til å rive reinskinn...) Nå tror jeg schäferen har mer pels en vorstheren så det bør nok gå bra.

Et annet tips om du først er nordpå er skaller, bruksområdet er riktignok noe innskrenket til tørrsnø og kalde dager, men der er de uovertrufne, en måte å utvide bruksområdet på er å bruke de i fotposer. (Jeg fikk nemlig ikke puttet skiskoene ned i fotposene, og fant ut at skallene veide lite i forhold til om jeg skulle drasse på et par sko som gikk ned i fotposene.) Dessuten holder de bedre.

Pulktrening kan nok være en fordel, men det kan lønne seg å ikke gjøre det i de mest trafikkerte løypene, forestiller meg at folk med pulsmåler, stoppeklokke og stressplanker kan bli noe forbannet om de snubler over et pulkdrag. Går du opp egne spor i litt dyp snø vil hunden raskt skjønne at det lønner seg å gå i disse. (En liten avsporing: jeg går daglig nesten 15 km i lysløype med hund, det er til tider skremmende å se hvor lite enkelte ser på noe annet enn sine egne skitupper, og som hundeeier må du se framover, passe på i uoversiktlige svinger, passe på de som ikke ser ned i bunnen av bakken, passe på de som studerer merket foran på skiene når de går oppover og generelt forholde deg til at du får skylda uansett hva som skjer. Forøvrig er de fleste hunder som er trent på løyper langt bedre på generell atferd og hensyn til andre enn unger og ungdom med kondomdress med idrettslagsmerker. Løse hunder har forøvrig ikke noe i ei løype å gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing 2:

(En liten avsporing: jeg går daglig nesten 15 km i lysløype med hund, det er til tider skremmende å se hvor lite enkelte ser på noe annet enn sine egne skitupper, og som hundeeier må du se framover, passe på i uoversiktlige svinger, passe på de som ikke ser ned i bunnen av bakken, passe på de som studerer merket foran på skiene når de går oppover og generelt forholde deg til at du får skylda uansett hva som skjer.

Helt enig! Puss bikkja på O2erne som tror de eier løpa. Jeg løper gjerne på ski, men jeg kan da ta det rolig en gang i blant. Jeg synes det er hyggelig å møte på bikkjer i sporet. Bikkjer og barn bør læres opp av oss andre skiløpere. Synes det er forjævelig å se alle hundeerne som drar inn bikkja hver gang det kommer en skiløper i mot - hvordan skal det stakkars dyret lære seg noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sort strihåret Schæfer. Han er utstyrt med god underpels, men jeg må selvfølgelig se an og vurdere temperaturen. Alternativt gi han noe å ligge på i forteltet. Hender jeg er i Alta (hvor min bedre halvdel er fra), så skal få kjøpt noen reinsdyrskinn neste gang jeg reiser nordover. Et til vofsen også!

Har tenkt å la han få bære litt selv, enten med kløv eller at han er med på å trekke pulken. Sistnevnte trenger nok litt trening da han er glad i å leve sitt eget liv på tur. Lydig ellers! Et alternativ til skarpe klør i teltet er potesokker eller neoprensko til hund. Kan være greit å ha uansett i tilfelle såre poter.

Jeg har Jægerens Hvilepose som jeg bruker til hunden min. Disse er vanntette (nylon) og har en"lomme" under hvor det er plass til et halvt underlag i i 60 cm. bredde i den størrelsen (største versjonen) som vil passe din hund. Har ca. 50 cm. høye "vegger" som kan snøres sammen og hunden taper dermed lite kroppsvarme om natten.

Et godt dekken kan også evt. gjøre sammen nytten.

Godt for en hund som har jobbet å få en varm og god natts hvile.

Dermed kan hunden legges i fortelt med god samvittighet.

NB! Husk på at underpels hos hunder som er vant til å sove innendørs ikke er det samme som på hunder som sover ute til vanlig.

Har brukt denne hvileposen til hunden min i mange år, svært liten slitasje selv om den brukes overalt i leir sommer som vinter.

Taisa (hunden) er happy happy hver gang den kommer ut av sekk eller pulk :twisted:

Arbeidvillige hunder gleder seg fort over oppgaver som pulkdraging og kløvbæring og vil sette pris på disse oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr du tenkt å smelte is og snø for å skaffe vann til deg og hunden?

I så tilfelle, vil jeg anbefale deg en eller annen form for varmeveksler.

Nansen kokeren finnes i en sivil utgave, men jeg husker ikke navn, og hvem som lager den.

Til snøsmelting trenger du svær brener, med mye kraft. Hundekjørere har tidligere brukt den store 4hoders brennern til Optimus. Denne er nesten umulig å få tak i.

Et par Coleman 533 eller et par Optimus 111 med bråkebrenner, kan gi deg nok varme til snøsmelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Nansen kokeren finnes i en sivil utgave, men jeg husker ikke navn, og hvem som lager den.

...

Den heter Koke-Willy og er vanskelig å få tak i. De solgte den tidligere på Sportsnett. Mulig at man fremdeles klarer å slå kloa i et eksemplar derfra dersom man skryter på seg en ekspedisjon e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 år siden så var Ajungilak posene annerledes enn det de er i dag. Det er ikke slik at produktutviklingen deres har stått stille så å sammenligne en 15 år gammel pose med dagens konkurrenter er i mine øyne grunnleggende håpløst. 'osv'....

Fant fram til kun 4-5 produsenter av vinterposer i syntet (dark star bl.a.) både tyngere, lettere, billigere, dyrere. Regner med på under -5 det blir det dun for de fleste uansett (da ikke spådd regn/sludd). Har man hund og pulk som det ser ut de fleste her har, spiller ikke vekt noe særlig rolle. Mitt synspunkt (Tyin 2,3kg , comfort -7 kvinner/-15 menn) :wink: ) er fra en som bærer alt selv. Den er fortsatt en veldig 'god deal' sammenlignet med andre poser. For min del er vel ikke Tyin aktuelt med uten å sløyfe ganske mye annet (grensen min går ved å bære/dra 30kg)...jeg pleier ikke å veie selv mer enn 65 maks! (Dette er ikke turgåing selfølgelig men 'basecamp' og kjøring)...

Har forstatt lyst på en skulle økonomien la det gjøres....varm syntetisk pose er veldig greit i mange sammengheng (vestlandet :o ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at iceline 950 veier nesten 2kg...

Hva er vitsen med dun hvis den veier nesten like mye som en syntetisk??

Har vurdert å kjøpe dunpose selv men blir avskrekket av prisnivået hver gang jeg er på nippet..

noen som veit hvor stort pakkvolum er på den nevnte posen??

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Mye bra lesing i tråden fra i fjor... Kom ikke helt i havn med nødvendig utstyr og tur i vinter, men satser på nye muligheter til vinteren som kommer. Nytt telt og liggeunderlag er i boks og har blitt brukt flittig under en tur til nord-norge i sommer, bl.a. Men trenger en vinter sovepose til sene høst- og vinterturer. Merket allerede for tre uker siden at min Kompakt 3-sesong var i ferd med å bli noe kald. Tipper det var ned mot + 5 grader... Og veldig rått!

Dette er en sovepose jeg sterkt vurderer http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-iceline-950-dunsovepose-185-cm-19202.aspx

Ser Sportsnett også selger samme pose, men at den er grå innvendig. Noe jeg har sett hos andre forhandlere samt ME nettside. Snodig at det "kun" er Oslo Sportslager som har posen med rød innvendig farge... Mulig de selger en tidligere modell og at det er grunn til en snillere pris. Ok for meg...

Tips til gode kjøp mottas gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dette er en sovepose jeg sterkt vurderer http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-iceline-950-dunsovepose-185-cm-19202.aspx

Ser Sportsnett også selger samme pose, men at den er grå innvendig. Noe jeg har sett hos andre forhandlere samt ME nettside. Snodig at det "kun" er Oslo Sportslager som har posen med rød innvendig farge... Mulig de selger en tidligere modell og at det er grunn til en snillere pris. Ok for meg...

Tips til gode kjøp mottas gjerne :wink:

Oslosportslager selger ofte "gamle" varer. Ofte gjør det intet. Prisen er jo meget god.

Har kun prøveligget posen da jeg lette etter vinterpose. Jeg liker MEs poser, men EXL-systemet virker litt rart (tipper en fort blir vant til det). Iceline er ikke spesiell brei, men stor nok for meg.

Bruksområdet og hvilke andre poser du har avgjør. Jeg synes nedre konforttemperatur på -25 kanskje er litt lavt. Jeg liker å ha en varm pose. Er man sliten, sulten og kald trenger man en varm pose, ofte -10 grader varmere enn en vanligvis ville føle seg konfortabel i. På den andre siden kan en sovepose bli for varm. Min WM Bison (-40), blir for varm hvis det er mer enn -10 grader, men til det bruket har jeg en annen pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad du behøver votter/overtrekksvotter, så har jeg god erfaring med mine Bergans mod. Mitten votter.

Det følger med en "tynn" fleece innervante, som ikke er all verden, men bruker man tykke ullvanter under, så skal det litt til at men fryser - og de er vanntette - og har lang mansjett m/hurtigstramming. Ikke så ille pris heller.

Ansiktsmaske.

I dårlig vintervær, kan det jo være greit å ha en ansiktsmaske også. Her er utvalget i sportsbutikkene elendig/fraværende. Det finnes noe i butikker som selger SnøScooter-utstyr - f.eks. Scott. Prøvde Scott sin variant, men den er laget fro folk "uten" nese - dvs. nesa stikker utenfor, hvis den er "normalt stor/liten.

Fant da en enkel neoprene-maske hos BullFighter i Oslo (MC-utstyr). Den er helt grei i fasongen, og kan evt. "trimmes" med saks. BullFighter har nettbutikk også. Bildet gir litt dårlig inntrykk. Festes m/borrelås i nakken.

post-5051-133474655805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sovepose jeg sterkt vurderer http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-iceline-950-dunsovepose-185-cm-19202.aspx

Tips til gode kjøp mottas gjerne :D

Det ser ut som en knallpose!

Jeg har selv ME Xero 250 og er knallfornøyd - min neste(det blir en stund til) vinterpose blir ME og jeg vurderer sterkt Iceline 950.

Som vinterpose nå har jeg TNF Nova - en god pose på mange måter, men med litt høyere(eller lavere? - men vi går da tross alt opp på temp.skalaen) komforttemp på -18 (TNFs anbefaling). I minus 15 ble den i kaldeste laget - så neste gang vil jeg ha en litt varmere.

Men: Planen min er ved neste vintertur å ha med meg ME Xero 250 i tillegg til TNF Nova. Ved å kombinere disse får jeg en poseløsning jeg er temmelig sikker på vil holde meg varm ned til -25 og som ikke veier mer enn 2,3 kg.

Ser det blir anbefalt vindvotter over. Det stemmer jeg i - vindvotter er genialt ettersom man lett kan regulere hvor varme de skal være ved å ha et par ullvanter og et par tykkere ull-innervotter. Jeg har selv Norrøna Nansen i Gore-tex. Jeg er VELDIG fornøyd. Mistet mine i våres og kjøpte et par nye, de er bedre enn den gamle varianten og har et slitesterkt stoff som dekker hele innsiden av hånden og gir godt grep.

Inne i disse bruker jeg ullvotter. Jeg har aldri fryst på hendene med denne løsningen, men så har den hardeste testen vært telemark-kjøring i -25.

Har akkurat bestilt meg Bergans Woll Mittens og gleder meg til å prøve disse.

En annen nyttig sak som jeg alltid har med er klesbørste - gjør det svært enkelt å kvitte seg med snø når en skal inn i innerteltet.

Ellers er mitt viktigste tips: DRIKK, DRIKK, DRIKK og DRIKK enda mer.

Hvilken løsning bruker dere for å ha nok vann hele dagen uten at det fryser?

Noen som har noen gode tips ang. snøsmelting(ja jeg forstår at det er lurt med en primus) - bl.a. få den til å gå raskere?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.