Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for kalde netter i fjellet


bjørn74

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk,

Jeg er en friluftsdude som ikke har overnattet så mye ute på vinteren, annet enn et par iskalde netter i telt og snøhule uten nødvendig utstyr og erfaring for 15 år siden.

Kunne tenkt meg å investert i kvalitetsprodukter etterhvert som økonomien tillater det.

Telt - Exped Polaris. Andre forslag? 2-3 pers og plass til hund i fortelt.

Sovepose - Forslag? Ned til 20 kalde.

Pulk - Paris med stæsj

Liggeunderlag i telt - Reinsdyrskinn. Forslag?

Primus - Forslag?

Ellers andre forslag tas i mot med takk :roll:

Bekledning har jeg kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Med pulk kan du slå til med ein sovepose som er noko varmare enn kva du reknar med å få bruk for. Vekta vert litt større, men det spelar ingen rolle. Og du er sikra god søvn, sjølv om det vert kaldare enn planlagt. Soveposen vil tape seg i isolasjonsevne etter bruk, så du vil få lenger levetid på posen dersom han i utgangspunktet er noko varmare enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sovepose:

Har selv en TNF Nova som jeg er fornøyd med. Men skulle jeg ha kjøpt i dag, tror jeg at Mountain Equipment Everest 1250 ville ha vært noe jeg hadde sikla på. Har Mountain Equipment Xero 250 som jeg er veldig fornøyd med. En annen kandidat kan være Mountain Equipment Snowline 750.

Som du skjønner er jeg en stor fan av dun :roll:

Ajungilak har noen poser jeg ser har fått skryt, blir rimeligere enn de overnevnte.

- Liggeunderlag:

Veldig viktig for å minske kuldetapet mot bakken. Et hett tips er Exped Downmat 9 DLX eller 7 DLX som er svært gode. Har selv Downmat 7DLX som jeg er strålende fornøyd med. Vil du unngå å ha luftfylte liggeunderlag kan Ajungilak Bamse Extreme være tingen, en god del rimeligere er den og!

- Paris Pulk:

Har selv skaffet meg den nå, og har tenkt å lage meg drag og trekk. Har du tenkt å modifisere den på noen måte? I så fall ville det være interessant å høre om hva du tenker gjøre.

Denne siden kan være et bra tips: http://www.ifriluft.net/content/blogsection/4/62/

- Primus:

Har selv brukt en Primus Omnifuel som jeg er fornøyd med. Enkel og effektiv.

- LM

PS: Har lagt inn en del linker, så kan du lese mer selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun-jakke! Har en Mountain Hardwear sub-zero (900g) som jeg er strålende fornøyd med. Som ren luksus dun-bukser (på salg nå på sportsnett til 1999 nok) for de virkelig kalde netter...ville kjøpt de men har nettop kjøpt nye ski. Men jeg er en som sliter med å fa ned vekt....har bare teltet 4-5 ganger om vinteren nå (kaldest var da -25...måtte ha på meg alt jeg hadde av klær fordi soveposen er ikke noe særlig). Bruk pengene på en skikkelig pose, den varer mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fyre inni teltet, så sats på en primus med integrert tank.

Færre ting som kan gå galt, enn med slangeprimuser.

Jeg anbefaler Coleman. Bensin er suverent vinterfuel.

Alternativet er å kjøpe en brukt 111, teste og ta med.

111 er tung, men spesielt den gamle bråkebrennern, er suveren når det gjelder parafin.

Og, sikkert den eneste primus som overlever i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke all verdens erfaring selv, men har hatt en del kalde netter i telt bak meg forrige vinter. Har hatt en ganske bratt "læringskurve", og har fått på plass det meset av mer eller mindre nødvendig utstyr for de kalde nettene. Når det gjelder denne type utstyr, så har jeg en oppfatning av at jo mer "amerikansk" det er, jo bedre er det. I en del tilfeller stemmer nok dette, og har selv klokketro på for eks: arcteryx(canadisk), og North Face. Til tross for dette har jeg funnet ut at Helsport, som faktisk holder til i Trøndelag, jeg bor i Trondheim, har en del veldig bra produkter, og i de aller fleset tilfellene kan det være noe billigere enn de mer "internasjonale" merkene. Det hører med til historien at jeg kjenner en del i Helsportsystemet, og har derfor fått testa en del produkter, men mener selv at jeg er objektiv i denne sammenhengen. Jeg valgte en Helsport raudfjiorden pose. Den er både fylt med syntetisk fyll og dun, og holder derfor varmen bedre i våt tilstand. Har brukt den i ca 25minus, og da måtte jeg ta av ullongsen. Til underlag bruker jeg 2 stk Helsport Jerv (10mm) underlag.(et til meg, og et til labradoren. I tillegg har jeg et reinskinn som jeg deler med labradoren min. har også et Thermarest Thoughskin oppblåsbart underlag som jeg legger oppå Helsportunderlaget. Denne løsningen gjør at jeg dekker neseten hele teltet(Mountain Hardwear EV3, og Helsport Trollspiret ekstrem).

Har ei Helsport Fimbul Down Expedition dunjakke, som er varm så det holder, og er ganske lett å ha med i pulken. Bruker også Helsport Bivuaksko inne i teltet, slik at jeg ikke drar med meg snø inn, og holder vramen godt på beina.

Jeg tror at det er utrolig mye bra utstyr å velge i, og at det lønnner seg å høre med de som selger de ulike merkene. uansett vil det nok være en del individuelle behov og ønsker som til syvende og sist avgjør hva du ender opp med.

Ang telt er jeg mer usikker. Har selv brukt Helsport Trollspiret , og det har funka bra. Litt lite når det ikke bar er meg og labradoren, og har derfor kjøpt meg et Mountain Hardwear EV3. Pga av at sistnevnte er et endukstelt, blir den effektive plassen ganske betydelig mye større enn i Trollspiret fra Helsport.

Til tross for at mange mener at gass er dødfødt i kuldegrader, bruker jeg primus etapower. Har også en gravity ef, men den har jeg ikke brukt så mye. Bruker en primus easylight til å varme litt i teltet, men det funka bedre i Trollspiret enn i Ev3 teltet.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med pulk kan du slå til med ein sovepose som er noko varmare enn kva du reknar med å få bruk for. Vekta vert litt større, men det spelar ingen rolle. Og du er sikra god søvn, sjølv om det vert kaldare enn planlagt. Soveposen vil tape seg i isolasjonsevne etter bruk, så du vil få lenger levetid på posen dersom han i utgangspunktet er noko varmare enn nødvendig.

Afe har mange meget gode poenger. Den gamle "-40 posen" min holder nå kappe -20 etter 25 års tjeneste. Mange av de soveposene som er foreslått holder til -20 når du er varm, tørr, har nok mat osv. Trekk fra minst -10 grader hvis du er sliten, kald, ikke har nok mat. Skal en på noen dagstuerer i Finnemarka (for meg Nordmarka) går det greit å fryse litt (et bål gjør susen). Er du på Hardangervidda og må ligge i teltet noen døgn pga uvær uten mat er det kjipt (tror jeg). Jeg falt ned på Western Mountaineerings Bison (1/2 pris fra USA, men da var dollaren lavere). Problemet med en så varm pose er størrelsen i sekk og at den blir for varm i mildvær. Bør ha en pose som går til f.eks. -10 i tillegg.

Jeg er meget fornøyd med Paris pulken. Transporterbarheten er bare en av dens mange gode egenskaper.

Bruker Expeds liggeunderlag (DLX 9 eller 7), samt et halvt Ridge-Rest. Underlag er ekstremt viktig. Var i Nordmarka sist helg. Selv med 7cm tykke Exped smeltet den lille snøen som var under underlaget (fossen barmark er verst). Var litt kald i -10 posen, selv om temperaturen maks var -4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin 5-season og Denali fra Ajungilak er soveposer som holder høy kvalitet men ikke koster skjorta som en del andre merker gjør.

Primustråder er det mange av her, men kan si at jeg har en Omnifuel og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder underlag er ikke alltid reinskinn lange nok til å ligge utstrakt på Dette kan løses ved å bruke to stykker eller å ha et vanlig underlag under og et reinskinn oppå. Det er viktigst å ha reinskinn under overkroppen om denne løsningen benyttes. For å få skinnet i en hendig størrelse kan man eventuelt kutte litt til slik at det passer bedre på underlaget. Er som regel en del overskytende man ikke bruker på et sånt skinn. Tørka skinn er by the way, billigst og lettest og tåler mest fukt. Garva skinn er noe dyrere, noe tyngre, men holder lengre etter min erfaring. Man kan få impregnerte garvede skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare nybegynner og sliter med å få ned vekten, men blir ganske forskrettet med snakk av reinsdyrskinn osv.!! Det er vel ikke alle som kan ha med pulk? (særlig i bratt terreng!). Forresten helt enig med innleggene...skulle ønske jeg hadde råd til Western Mountaineering Bison osv. I min mangelfull erfaring er norsk ustsyr noe varmere men veier 2-3 ganger så mye som amerikansk/utenlansk (alle lagd i Taiwan/kina da -samme med norsk/svensk) og dårligere i sømmene (tenker på alle de elendige, tunge ajunglilak posene mine over årene, og ikke minst alt jeg kjøper fra helsport som er solid som f..men veier et :twisted: tonn!). Gode innlegg uansett, mye å lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv utelukkende gode erfaringer med Ajungilak. At de er så tunge i forhold til andre merker kjenner jeg meg heller ikke helt igjen i. Mange merker fra utlandet benytter seg mye av dun, mens Ajungilak benytter seg av like mye kunstfiber som dun. Samme med Helsport. Vil påstå at Altitude-serien til Ajungilak er fullt konkurransedyktig med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mange gode tips her :!:

Fått disse produktene på ønskelista nå;

Telt: http://www.oslosportslager.no/produkt/the-north-face-ve-25-23-manns-telt-11419.aspx

Liggeunderlag: http://www.oslosportslager.no/produkt/downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

Sovepose: http://www.oslosportslager.no/produkt/glacier-1000-dunsovepose-170-cm-8898.aspx

Pulk: http://www.sportsnett.no/ Paris pulken

Primus: http://www.oslosportslager.no/produkt/omnifuel-multifuelbrennergassbrenner-5299.aspx

Blir noen kroner for alt sammen, men sikkert mulig å shoppe litt rabatter. Sportsnett hadde nylig 25 % på hele sortimentet. Det hjelper litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg ville som runegutt beskrev gått for en primus med integrert tank. Coleman er kansje det beste i det segmentet.

Hvorfor ha mulighet for gass, parafin og bensin? Personlig har jeg konvertert helt over til bensin. Enkelt og greit, bedre enn gass og enklere enn parafin.

I tillegg er faren for lekkasjer større for en slangeprimus!

Her er en tråd om Coleman 442

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7897&postdays=0&postorder=asc&start=25

Den får du kansje for halve prisen av omnien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting slo meg umiddelbart da jeg leste startinnlegget: Hva slags hund er det snakk om? (er det en polarhund er det ikke noe problem, men mange andre raser...) Jeg er generelt skeptisk til at man skal legge igjen hunden ute i forteltet når det er kaldt, selv har jeg en strihåret vorsther og den sover inne i teltet, helst i en fjellduk hvor jeg har nedre del av soveposen. Gikk på Jakt og Fiskelinja på Øytun for noen år siden og vinterstid var regelen klar, huskyene lå ute, fuglehundene inne i teltene. Poenget mitt er at du skal herde en fuglehund mye ellers i året for at den skal ha det komfortabelt i et fortelt. Skal du ha hunden inne, vil jeg tro du må styre langt unna en del oppblåsbare underlag, sjekk i det minste om det tåler hundeklør. Selv bruker jeg blått tradex i bunnen og reinskinn på topp, er vi flere på tur forsøker vi å dekke så mye som mulig av teltgulvet.

Vekta er for mange viktig, jeg har aldri skjønt hvorfor reinskinnet regnes som tungt, et godt tørket og tilskjært høstskinn veier ikke så forbasket mye mer enn et oppblåsbart underlag. Komforten derimot er uovertruffent mye bedre. Styr unna garvaskinn, de er beregnet på turister og til å henge på veggen. Skal du bruke pulk spiller ikke vekta noen rolle.

(Forøvig bør jo hunden få gleden av å ta litt vekt, enten med pulk eller kløv.)

Bruker forøvrig primus med utskiftbar flaske, jeg vil si at det er mest fornuftig fordi tiden det tar å bytte flaske er atskillig mindre enn tiden det tar å fylle en integrert tank, har du flere flasker sørger du for at disse er fulle før kveldsfyringen starter.

(Forøvrig; selv om $ - kursen har gått opp er det nok noen kroner å spare på å få ting sendt fra USA...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mange gode tips her :)

Fått disse produktene på ønskelista nå;

Telt: http://www.oslosportslager.no/produkt/the-north-face-ve-25-23-manns-telt-11419.aspx

Liggeunderlag: http://www.oslosportslager.no/produkt/downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

Sovepose: http://www.oslosportslager.no/produkt/glacier-1000-dunsovepose-170-cm-8898.aspx

Pulk: http://www.sportsnett.no/ Paris pulken

Primus: http://www.oslosportslager.no/produkt/omnifuel-multifuelbrennergassbrenner-5299.aspx

Blir noen kroner for alt sammen, men sikkert mulig å shoppe litt rabatter. Sportsnett hadde nylig 25 % på hele sortimentet. Det hjelper litt!

Har selv TNF Mountain 25 (lillebroren til VE-25). EKSTREMT solid, tåler nok full storm, men veier noe helt "#¤¤& når man skal på tur m/uten nepalesiske porters å bære det opp til BC. Gikk nå over til MH spire2 til litt over 2 kg (uhhm ok det er nok 1-manns telt, bør helst ikke ha stor hund heller - heller en sånn 'mini-hund'/rotte greia), den virker mer enn solid nok hvis man ikke skal på nordpolen/everest osv. VE-25 er beregnet til ekstrem-bruk/høyfjells-ekspedisjoner som andre har lagt merke til ( Svalbard? - Island? midt på vinter'n? ) Norske produsenter har nok lign...(lettere enn de men tyngere en tilsvarende utenlandske - tenker på enduks telter) ...ellers hilleberg.

Ellers...go the Paris! for pengene, eneste lavspris pulk der ute som duger...har fått entusiast/fanklubb som få andre innenfor utsstyr...

Omnifuel har også sin egen fanklubb, sikkert god investering. Det har også MSR. VE-25 veier forresten minst 4,4kg...mountain 25 nesten like mye...og de har ikke storm-matter/storm flaps whatever they're called (kan bli sydd på ganske lett da)..Men det er mye å bære på enten det er pulk eller sekken....I can attest to that after last trip!!! :shock:

Beklager siste endring...t.o.m. min gas-lighter dør i kulde...som flere overnevnt har sagt, bensin er tingen i kulden! (exception - billig 7-11 lightere har fortsatt å funke i -17, men det er da ikke veldig kaldt i fohold til forums-medlemmer erfaringer - jeg er fortsatt newbie her)...

God tur! Høres ut som en heller ganske dyr shopping liste da...and I stand by my criticism of old Angjungilak sleeping bags - 15 years ago they were warm but weighed a ton...absolute rubbish compared to today's bags....forresten Ajungilak har nå .ch etternavn (mammut) håper de forbedrer seg etterhvert. Gjør noe forskning mellom dun/syntetisk blandinger, dun-fyll, osv, og sammenlign vekter og EN temperaturer...men helst prøv de! Min billig pose ble fjernet fra websiden til REI (såkalt -27c komfort) etter at jeg klaget og la inn flere kritikk...den var nok billig og veldig god til -10/-15, med 800/650 fillpower dun men klarte neppe '-20F/-27C'.... heh heh ONE FOR THE FRIGGIN CONSUMER AT LAST #¤¤&/¤!!!!!!!!!! :P:):D:twisted:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 år siden så var Ajungilak posene annerledes enn det de er i dag. Det er ikke slik at produktutviklingen deres har stått stille så å sammenligne en 15 år gammel pose med dagens konkurrenter er i mine øyne grunnleggende håpløst. Dessuten kan jeg opplyse om at Ajungilak(som mange andre) tidligere kun oppga en norsk skala som mange syntes ble vel "snill". Ajungilak bruker i dag EN-13537 for å angi temperaturen på soveposene sine. Min Tyin Winter(som forøvrig ble kjøpt før Mammut-perioden og EN-skala) har jeg hatt med på mange tøffe tak og jeg er absolutt fornøyd. Komforttemperaturen var den gang oppgitt til -20 grader C og jeg har klart å sove med den i forhold hvor gradestokken viste ned i -40. Den har forresten heller ingen synlige tegn på slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.