Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbardklassen. Atter en telttråd :)


Simon

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har en Rondane 3 telt med stormmater nå, som jeg har brukt i moderate og kortere turer som firesesongs telt for over syv år. Primært går jeg alene, men trives med litt ekstra plass, nå som Rondane er en veldig lett telt har jeg hatt det helt topp med denne. Så lenge man holder seg til skogsområder, er denne telten helt i mål. Imidlertid, har prøvd denne på Altavidda og i Porsanger tidlig på våren for en tid tilbake, og det er der jeg kom på å kunne ha bruk for noe større telt med bedre sittehøyde (er over 190 høy selv), samt bedre utlufting. Telten var egentlig grei, og tålte vinden skadefritt, da det blåste stivt de gangene jeg var på vidda men det kjentes som om det var i overkanten av det den tåler, og det slo ut på søvnkvaliteten. :) Dette var grunnet til at jeg fikk aldri krysset vidden, men sirklet gjerne i svære baner rundt tettstedene for å være på den sikre siden.

Dette føler jeg er på tide å bøte på med en topptelt, som vil dekke mine behov hvor enn jeg måtte tenke meg turen min. Kunne gjerne tenke meg å gå ett hakk opp i nivå på turene mine og koser meg med tanken på en høyfjelltur virkelig ett stykke unna sivilisasjon. Og det at jeg har kjøpt meg en ordentlig kamera letter ikke akkurat på trykket. :wink:

Dette er saken: jeg har gått litt rundt og sett på det som finnes av topptelt, snakket med folk, finkjemmet nettet, og blant annet tok meg tid til å lese HELE (ja, det tok sin tid) utstyrsgrenen her på forumet. Angående det som jeg har funnet av uttalelser her på forumet, vil jeg si at jeg aner en snev av taushet når det gjelder Svalbardklassen generelt, og Svalbard teltet spesielt. Dette synes jeg er synd, hva det er enn skyldes, for man blir ikke klarere i sitt valg av å gå rundt og høre på salgsfolk. Det er sant at det står endel om priser her og der, også er det noe sammenlikning av 6-er VS 5-er, men har ikke sett så mye mer enn det. Svalbard 3, f. eks. er det fint lite om.

Etter å ha brukt en god del tid på å finne ut hva er det egentlig jeg går for, har jeg funnet ut, at nesten ingen telt i denne klassen er plant dårlige, og det er mest smak og behag det går ut på. Når man ser bort ifra prisforskjellene, selvfølgelig. Men dette er, etter min oppfatning, ikke den delen av spørsmålet man skal prioritere, spesielt når det gjelder denne type utstyr. Når man bruker såpass mye tid på å finne det rette produktet som man skal bruke i mange år fremover, er det greit å ta litt skade av denne regninga som da måtte komme. Synes jeg. 8)

Dette er teltene jeg har snublet over i mitt søk:

Hilleberg Saivo. Hilleberg hevder at telten er en avansert modell i forhold til Svalbard, med bl. a. sterkere stoff, flere stangkryssninger, romsligere innertelt. Den skal også etter sigende være lettere i oppsetting, da man lager en skjelett av stengene først, for så klikke hele teltet på, noe som jeg ikke helt ser for meg fra blidet. Stoffet er virkelig en tøffing, sitter nu med sampler og prover å rive dem sånn med hendene, noe som ikke går. :) Klarte å spre fibrene noe, like ved revnet, men ikke mer. Helt utrolig. Vekten blir oppgit mellom 4,2 og 4,9 kg.

På en annen side det er denne telten som virkelig koster skjorta,- har en viss håp på å kunne prute den ned til 8000,-. Men dette i seg selv er ikke noe røverkjop. Dessuten, har denne ikke stormmatter noe jeg hadde satt veldig stor pris på å ha, når muligheten er først der. Det er ikke dem som holder teltet på plass, har jeg fått merke, men det er dem, som temmer lufta i mellomlaget, så det med oppvarming av telt ikke blir til en hovedmål med teltlivet. Stormmatter på denne teltet går det an å bestille, men da kun sammen med telten, da de bare syr mattene på ved produksjon av teltet. Og det er for en ukjent tillegg i prisen, selvfølgelig. Hmm... Har forresten en tilsynelatende knøttliten effektiv areal i forteltet, som jeg gledet meg til å lære å fyre inne...

Ved evt. reklamasjon eller reparashon blir teltet visstnok sendt til Sverige, og jeg har en mistanke på at derfra fortsetter turen videre til Estland, eller hvor de enn har fabrikken sin. Har ikke hatt noe erfaring med deres ettersalgsservice, men forutsatt det at de er like effektive som Helsport (har sydd mattene mine hos dem på en BRUKT telt, tok ti dager, såvidt jeg husker) tar denne trippen fort noen dager (uker?). Er noe å tenke på.

NorthFace. husker ikke navnet på teltet, og ikke ser jeg den på hjemmesida. Da må det være en utgått modell, noe som forkarer prisen for den jeg fikk i en lokak butikk. 4000,- En sånn knallgul og veldig romslig telt, noe stor i pakka, men ikke så veldig tung (mener at den ligger på fem og noe kg). Dette er en slott av en telt, mange b-punkter, drøssevis med stenger og krysningspunkt mellom dem, kjempehøy, på 170 cm, Og er i seg selv litt av en lekestue til tre svære amerikanere. Nå er jeg noe gramjeger enda, sånt kommer nok med "barken" litt tykkere enn min, tenker jeg, og da synes jeg at en hel ekstra kilo ned mot bakken er innafor tålegrensen, men har ikke fått hjertet til denne telt, så enkelt er det. Det at jeg og amerikanere har visstnok forskjellig livssyn angående lufting av telt, får stå som argument. Telten mangler nemlig ytterveg nederst ved bakken fullstendig. Neida, den har nok både det og mattene på forteltet, Noe som sikkert virker oversjos, men ikke i hodet mitt. 170 (!) hoy uttertelt er av en uforståelig grunn ikke utfullt med basketball kurv, men er sikkert god til impulsive kitingturer på tvers av fjellryggen midt på natta for det. Jeg blir igjen med en sterk mistanke at denne er en spøk i en virkelig røff vær.

Trollspiret. Var over tid en telt jeg har tenkt mye på, men når man setter seg i hvordan denne vil prestere, virker det som om det er blitt gjort en del tradeoffs i denne. En telt med så stor høyde/bredde forhold kan ikke være den som tåler mest sidevind. Er nok avhengig av å settes opp i steder med liten sjanse for skiftende vindrettning, når "forhold" er ute. Utvilsomt veldig bra stykke utstyr, men når det gjelder en såpass alvorlig investering som dette, synes jeg at man skal ikke gå for kompromisser. Dette kan bli en angresak, har jeg erfart. Dessuten, er jeg ukomfortabel med tanken å gå ned i bredden fra Rondane. Liten fortelt.

Selveste Svalbard 3(h) Er teltet jeg startet min sikling på, den gangen da jeg valgt Rondane og syntes at de tre, eller noe, lapper man sparer vil lønne seg, og den jeg tror jeg kommer tilbake til, nar det kommer til kjøpet. Jeg har litt vanskelig for meg å begrunne det faktum at det er veldig forsiktig med info på dette teltet, her iallefall. Når man ser bort fra "ekspedishonsryktet", virker teltet som en panservogn, En fin liten sak med det man trenger og ikke en smule mer. Når jeg hevder dette om å bruke en tremannstelt på alenevandring er dette noe jeg har bestemt helt klart for meg, slik må det bare være. :D Gidder ikke tanken på å gå ned i størrelse ifh Rondanen min, og når man sitter værfast eller søkkvåt (har ikke sans for de kjempefancy klærne, bruker voksa G1000 helst) er det vel ok med lit albowroom til disposisjon. Dessuten det blir vel ikke bare aleneturer, og, når man er et par, da det gjelder å unngå skuffelser, eller er dette fort snakk om ekstremvær INNE i teltet... :D

Uten å gå i detaljer på siste teltet, da denne er no kjent fra før, har jeg tenkt å sette min foreløbig amatørmessig lit til den som kunne tenkt å motbevise, utfylle, eller på noen måte rette det som ble sagt.

Beklager skriveriet, har tenkt å poste dette som en supplemang til andres valgkvaler, og for å sette i gang erfaringutveksling ang topptelt. Her er det nok mye å huke seg i. :)

Med beste hilsen og håp på feedback, Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

Hilleberg Saivo.

... Den skal også etter sigende være lettere i oppsetting, da man lager en skjelett av stengene først, for så klikke hele teltet på, noe som jeg ikke helt ser for meg fra blidet.

...

Dessuten, har denne ikke stormmatter noe jeg hadde satt veldig stor pris på å ha, når muligheten er først der. Det er ikke dem som holder teltet på plass, har jeg fått merke, men det er dem, som temmer lufta i mellomlaget, så det med oppvarming av telt ikke blir til en hovedmål med teltlivet.

...

Har ikke hatt noe erfaring med deres ettersalgsservice.

Eg har erfaring med Hilleberg Nammatj og Tarra. Oppsettinga av Tarra er lik med Saivo, og er faktis så enkel som Hilleberg vil ha det til. Det tar litt lenger tid enn eit tunelltelt der stengane er ferdig tredd i kanalane og delt i to. Men oppsetjinga er veldig grei og rett fram, sjølv med vindvotter på og sterk vind. Fordelen er at ein kan setje ned pluggane rundt teltet, før ein byrjar med stengene.

Når det gjeld stormmatter, ser eg ingen grunn til å ha det. Ytterduken ligg godt mot bakken, så det vert heilt tett under teltet ved bare å sparke litt snø mot teltkanten. Dette er telt som er konstruert for å vera tett mot bakken i motsetning til enkelte andre telt som er konstruert for å ha ventilasjon under ytterteltduken.

Ettersalgsservice har eg ikkje erfaring med, og det er fordi eg ikkje har hatt bruk for det, altså eit resultat av kvalitet. Eg vurderer derimot å få ei teltstang derifrå for å erstatte ei teltstang i eit Helsporttelt eg har, fordi Helsport sine teltstenger er altfor sprø etter mitt syn.

Det eg derimot vil nevne, og som du kanskje har fått med deg Hilleberg oppgir riktig vekt i katalogen i motsetning til Helsport.

Når det gjeld storleiken på teltet, er eg heilt einig, i alle fall dersom du skal dra pulk. Gå for storleiken du har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vel i samme båt, og om du ikke har lest trådene jeg surrer rundt i bør du titte på:

Hilleberg kaitum 3:drømmetelt, men for dyrt for meg

Exped Sirius II Extreme: virker fiffig, men dog 2-manns

Hilleb Nallo3 gt er lur om du ikke er for lang

Har akkurat begynt å kikke på helsprot Fjellheimern double, minner om kaitum.

Det er definitivt et helvete å skulle bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svarene, folkens! :)

Fimax: Vel, det er ikke et faktum at jeg har bestemt meg for Svalbard. Er faktisk alt annet en bestemt meg. Hører at den er vrien å sette opp alene, spesielt i kuppelen.

Det stemmer at innlegget ble litt langt, ja. :) Har prøvd å legge opp min tankemåte i valg av telt og se om noen tenker annerledes, eller har hatt noen overbevisende erfaringer, som er lure å ta i betraktning. Derfor ble det skrevet litt.

afe: Tarra er også en kjempetelt, ja, har sett på den litt også. Men både den og Saivo har en nokså liten fortelt, så jeg lurer på om noen har hatt vansker med fyring i disse telt. Jeg har ikke gjort dette før selv, så er usikker på en fornuftig størrelse på forteltet til oppgaven.

Pulk blir det ikke på meg med det samme,- den er litt av en investering i seg selv, men har en pakkramme sekk.

svenni84: Ja, nå, da jeg trodde jeg skulle ha en kuppeltelt, kommer du med dine tunnel forslag... :D De er definitivt lekre telt, men det gjør ikke valget akkurat lettere. :) Det jeg regner med, er at en tunnel vil svaie og flekse mer i de sterkeste vindkuler, og det behøver ikke nødvendigvis å være en uting, tror jeg iallefall. Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Tunneltelt virker iallefall temmelig lette å sette opp ifh. til kuppel.

Det er en ting som jeg ikke har helt klart for meg ang. bardunering på Hillebergene, virker som om de skal festes rett i stengene. Riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Saivo skal vera eit svært stabilt telt. Ein venn av meg er veldig nøgd med dette teltet, inkludert den greie måten stengene settes opp (hekter). Stoffet er nok meir slitesterkt i forhold til Helsport, sjølv om begge deler er bra. Stabiliteten er nok også litt bedre på Saivo, då stengene krysses over det heile. Svalbardteltes svake punkt er mellom anna bogane som står fritt i kvar ende. Ved bardunering har dette mindre betydning. Eit anna moment er at stangkanalane ikkje fungerer like bra i -25 som ved -5 grader, dette gjeld særleg i krysset. Prisen på Hillebergteltet er imidlertid høg, og totalt sett er nok Saivo og Svalbard nokonlunde likebyrdige.

Sjølv har eg Svalbard 3 normal versjon og er nøgd med teltet. Det står godt i vinden og tåler stor påkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklage at jeg var litt skarp Simon. Måten du hadde skrevet på, bla. "selveste Svaldbard" gjorde at det gikk en faen i meg.

Så til saken. Jeg har Saivo. Fikk det på seinvinteren så jeg har bare hatt tre vinterturer med det. En tur på fire dager i april over Hardangervidda var været ganske ruskete. Var forøvrig innom XXL i dag og så på Svaldbard 3.

Fremste fordelen med Saivo er oppsettet, spesielt når du er alene. Klipsopphenget er genialt. Satte opp teltet alene i stiv kuling uten problemer. Hadde gått i storm også, tror jeg. Jeg vil påstå at det ikke går med noen av de andre teltene.

Telt med "amerikansk løsning"; "hull" du trer inn stanga nederst på for så og klipse opp innerteltet og så tre over overteltet er etter min mening for håpløse (North Face V-25 er et eksempel). Jeg forsøkte å sette opp et Mountain Hardware Trango 4 i Sportsnetts lokaler alene, og sleit. Tenkt om det da blåser litt. Videoen viser noen som sliter:

Svaldbard får du nok opp alene i det meste av vær.

Svaldbard har stormmatter. Det er en fordel i enkelte situasjoner, spesielt når pluggfeste er dårlig og det er lite snø. Samtidig reduserer stormmatter ventileringen, og øker vekta. Hva slags bruk avgjør hvor viktig stormmatter er. Videoer illustrerer dette godt:

Du har rett i at de to forteltene er små på Saivo, men de er store nok til at man kan ha vinterutstyr for tre mann, og fremdeles komme ut av døren. Forteltet på Svaldbard 3 er meget lavt. I det hele tatt er hele teltet meget lavt. Var jeg deg ville jeg gått for Svaldbard 3 High, selv om vindfanget er noe større. Saivo er høy nok for en på 190. Jeg synes personlig at det er mer ok å fyre inne i teltet der du har kontroll, enn å stikke henda ut i forteltet, spesielt hvis en har gravd en dyp grop.

Luftingen på Saivo er meget god. En luke i toppen sørger for suberb lufting, og lukene er lette å justere. De blafrer mye mindre enn andre luker, og er meget fine for fyring inne.

Når det gjelder reperasjoner gjøres det i Norge. Jeg leverte et Nallo 2, som jeg har brukt ekstensivt i ti år, til reperasjon på Systua på Bekkestua. De har avtale med Hilleberg. Meget fornøyd med pris og kvalitet. Et firma i Oslo syr på stormmatter på Hillebergtelt (bla på Keron som Forsvaret har kjøpt).

Prisen på Saivo mye høyere enn Svaldbard. Svaldbard er et meget godt telt. Spørs om du er villig til å betale mer for de fordelene jeg har beskrevet, eller om stormmattene på Svaldbard prioriteres fram for Saivos fordeler.

post-3635-133474596613_thumb.jpg

post-3635-133474596619_thumb.jpg

post-3635-133474596624_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Svalbard 3 high og 5 kommer i lik oppdatert versjon på nyåret. 3'ern kommer kun i high, og begge har større takhøyde i forteltet. Jeg har drevet litt research på disse teltene i det siste. Infoen kommer fra Helsports teltansvarlig.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svarene! Matte-Simon is in the building. :)

Ragnar: Ja, dette med stengene som fungerer som enhet i Saivo er en veldig sterk argument i mine øyne. Har tenkt flere ganger at den "løse" stengen til fortelt i Svalbard kan føre til blaffring i forteltet med riktige forhold. Jeg bardunerer, men selve muligheten at fortelttaket vil plutselig dukke i flammen til brenneren veier endel.

Det med sterkere stoff er også med. Har opplevd å lage et par hakk med snøspade i matten til teltet mitt i mørket, og det var en foretak å lappe den pent sammen, da ingen lim kunne få feste i silikonen.

Det at kanalkrysningen til Svalbard er vanskelig er sikkert fullt overkommelig, men litt trist. :arrow:

Prisen på Hilleberg er bitende høy, sant. Men også er overkommelig med budsjetering på sikt. Jeg ser meg bruke Rondane som vintertelt litt til.

Fimax: :D Meget innlysende!

Jeg skjønner da at det kan koke, når man ser utstyret sitt bli nedverdiget, det synes jeg også er en holdning man bør ha til det man putter i sekken sin. Er litt sånn selv. 8) Det måtte være en misforståelse, hvis jeg ga inntrykk at Svalbard er en tilbedelsegjenstand, og tilleget "selveste" har jeg brukt kun i sammenheng med begrepet "Svalbardklassen". Vet ikke hva som er riktig utrykk når man skal oppsummere denne type telt, men "Svalbardklassen" virket for meg lett og forståelig for alle. Finnes jo telt som er mindre og lettere i ekstrem grenen, det gjør også de som er adskillelig tyngere og større geodesiske telt, og forbegholdt pulkbruk.

Mye av det du sier, som f. eks. oppsettning alene i stiv kuling, eller det med sjappa til Hilleberg i Oslo er forlokkende. :) Da er det plutselig ikke en stor problem, at telten ikke selges med stormmatter, siden jeg kan sy dem til senere. Den Scottske videoklipp du har postet har jeg bare blitt mer forsikret at dem må jeg få med. Fyren brukte jo ikke mattene, der han faktisk hadde dem, og ja, med en ganske så illustrerende resultat. :( Når man ser bort ifra at dette var en maksimalt upassende sted/vær kombinasjon for å slå opp en hvilken som helst telt, man MÅ bruke barduner der man kan, og der man ikke kan det må man gå videre. Jeg har aldri tenkt å bruke stormmatene alene for å stadfeste teltet, uannset selvstående eller ikke, og bardunerer alltid alt jeg har, for rutinens sitt skyld. Matten er til for at vinden ikke skal ta tak i dukenden og dra den opp. Når snø er underlaget, er det lett å kaste noen spadetak på kanten og glemme hele greia. Når man setter opp på bar bakke eller polarbjorkteppe er det sjeldent så jevnt at alle teltkantene ligger inntil bakken, og, har man ikke noe som henger fra dukkanten, er det lett å tenke seg en rekke uønskede effekter som følge. Jeg lurer på hva man egentlig gjør der, uten å hakke løs med spade og markere seg i naturen på andre måter?

Svalbard er lav, enig. Bra mot vinden, mindre bra når man sitter(?) inne med "tørkestativa" full av klær. Blir nok derfor "H", om det blir Svalbard. Det at Saivo er mer vindstabil med mer høyde lokker.

Finnes det forresten en sånn tørkeannordning i Saivoen din?

Jeg vil gjerne ta med fyringa mi i innertelt, hvis det er mulig, det er lett å se at det er tingen. Så hvis dere mener at, med tilstrekkelig erfaring med apparatet, det kan være rutine i Saivo, kan man droppe fyring i forteltet. Kniven er på plass, men det kan bli en pinlig dyr tur ut av teltet... Jeg har nemlig vitnet en sterk skepsis til dette hos salgsfolk. Jeg har fått meg den eldre versjonen av Optimus Nova, men har ikke brukt den så mange ganger, da jeg har alltid hadde tilgang på ved. Forvarminga av den ga en altfor høy flamme til å skje i telt, og jeg lurer på hva er trikset for å havne med varm og ferdigjustert brenner inne i teltet i vindvær?

Andreas: Ja, det blir spennende å se hva de har gjort. Om de klarte å integrere stanga til forteltet i hjornene på hovedkuppelen, er det storslagent. Økt hoyde inviterer til å gjøre dette. Har sett en blide av en nyere "sekser" her på forumet et sted, hvor dette ble gjort. Oser av stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og blant annet tok meg tid til å lese HELE (ja, det tok sin tid) utstyrsgrenen her på forumet.

Dette er teltene jeg har snublet over i mitt søk:

Hilleberg Saivo.

NorthFace.

Trollspiret.

Selveste Svalbard 3(h)

Med beste hilsen og håp på feedback, Simon.

Hele utstyrsforumet? :arrow: i hvor mange år har du tenkt på nytt telt?

Jeg gikk på folkehøgskole for noen år siden hvor vi brukte Svalbard 3 mye. har og brukt det på vinterturer senere.

Mine objektive meninger med teltet. og husk at det er noen år siden jeg har brukt det...

+ Genialt telt, enkelt og greit, her har Helsport fått det til.

- Kan være litt knot å sette det opp alene pga der stengene krysser, men hvis du trener litt på det før du reiser på fjellet så blir det helt naturlig og ikke verre enn andre telt.

Trollspiret har jeg ikke brukt, men ser ikke grunn til at du skal kjøpe noe annet enn toppmodellen hvis du handler hos Helsport.

EDIT: 2mannsteltet til Helsport kan umulig ha plass til mer enn en, det er trangt i helsport teltene. 3personer i 5mannstelt, 2personer i 3mannstelt osv..

North Face Ve25

+ Er et genialt BASECAMP telt, dvs at dere er flere som setter det opp, du bygger snøvegger og lar det stå i 14dager

- Det er omtrent det verste teltet du kan finne hvis du skal sette det opp alene i storm, jeg har prøvd! nei, det MÅ være det verste! 8)

- Vekt, dette teltet er TUNGT

- Forholdsvis lite fortelt i forhold til innertelt, men stort nok til at en kan lage middag til de andre. du kan jo selvfølgelig lage mat i teltet. mer enn stort nok til det, men det blir jo mer kondens.

- Ytterteltet går jo ikke nesten ned til bakken, håpløst en natt på vidden om vinteren i storm.

- Hele den amerikanske modellen med at du setter opp innerteltet først er håpløs. innerteltet blir vått, du blir våt og alt er utrivelig. jeg har prøvd

Dette er et bra telt hvis proriteringen er luksus på tur uansett vekt og antall arbeidstimer før du kan flytte inn. Dette er teltet for alle damer som får mennene sine til å bære utstyret og sette opp teltet og lage snøvegger mens de kler seg om til middag.

Hilleberg Saivo

Jeg har ikke prøvd dette teltet, men jeg kjøpte Allak i sommer. og er veldig fornøyd

+Oppsettet er FANTASTISK UANSETT vær. genialt patent. I storm så setter du ned en plugg før du jobber deg rundt og setter ned de andre. så e d bare å klipse stenger og vips er teltet ferdig. har aldri vært i nærheten av noe som er så greit.

+ventilasjonen på allaken min er super, ser ut som om det er samme prinsipp på saivo.

- Pris i Norge, jeg fikk det for halv pris fra www.moontrail.com i usa, men da var dollarkursen 5,5

- Små innertelt, iallefall på allaken min, og det ser ut fra bildene som om det samme gjelder her. arealet er greit, men duken skrår for bratt.

Har ikke brukt allaken min i dårlig vintervær enda, så vet ikke om jeg kommer til å savne stormmatter men duken går så tett til bakken at jeg tror ikke det blir noe problem

Konklusjonen er at du må finne det teltet du tror du blir mest fornøyd med og bestemme deg for at du liker det. da blir du fornøyd uansett hva du kjøper.

men ikke kjøp telt der du må sette opp innerteltet først (amerikansk), vær så snill.

Lykke til!

jeg tror jeg ville gått for Hilleberg....(og vente med stormatter til du har prøvd det litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir spennende å se hva de har gjort. Om de klarte å integrere stanga til forteltet i hjornene på hovedkuppelen, er det storslagent

3 high og 5 får flyttet inn den bakre stanga, men stangen i forteltet forblir "alene". Kuppelen forblir like høy, men forteltet blir noe høyere i disse.

6 får flyttet inn både den fremre og den bakre stangen, og kuppelen blir 10 cm høyere.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det forresten en sånn tørkeannordning i Saivoen din?

Festene er der, men takhylla følger ikke med, og kan ikke kjøpes fra Hilleberg. Dårlig! Man må kjøpe fra en annen produsent.

Ser ut som Helsport har gjort noe med min viktigste innvending mot Svaldbard 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg den eldre versjonen av Optimus Nova, men har ikke brukt den så mange ganger, da jeg har alltid hadde tilgang på ved. Forvarminga av den ga en altfor høy flamme til å skje i telt, og jeg lurer på hva er trikset for å havne med varm og ferdigjustert brenner inne i teltet i vindvær?

Eg har også ein tidleg Nova. Innanfor det fyrste produksjonsåret trur eg. Mi erfaring med forvarming av denne, er at flammene aldri har stått nevneverdig over brennaren, og det er den primusen med desidert lågast forvarmingsflammehøgde av dei eg har prøvd. Denne har eg alltid forvarma litt under bakkenivå i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnpd:

Neida, det er gjort på et par uker her og der. :)

Enig om Trollspiret. Er et "Heremitt" telt, den. Litt dystert.

NorthFace Ve-25. Har vært og sett nærmere på den i det siste, og det virker som om butikkene er spesielt ivrige på å bli kvitt denne. har også lest mye "men" om den her og der. Vekta og volumet er ikke noe for sekken, selv en 130 liters pakkrammesekk. Nei, trorikkedet.

Teltet mitt skal forsåvidt fungere som en ok basetelt for en liten gruppe, da er det blitt sånn i gjengen at det er meg som drar folk ut.

Amerikanere ble det advart imot flere ganger, nå er jeg skremt bort for godt. :)

Ja, denne(video) er kanskje den som tåler desidert mest vind, da den er godt plugget. Går nok hele veien ned til bakken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe: Tarra er også en kjempetelt, ja, har sett på den litt også. Men både den og Saivo har en nokså liten fortelt, så jeg lurer på om noen har hatt vansker med fyring i disse telt. Jeg har ikke gjort dette før selv, så er usikker på en fornuftig størrelse på forteltet til oppgaven.

Det er en ting som jeg ikke har helt klart for meg ang. bardunering på Hillebergene, virker som om de skal festes rett i stengene. Riktig?

Etter det eg har frstått, er innerteltgavlen mindre bratt på Saivo enn på Tarra. På Tarra er innerteltgavlen loddrett som på eit klassisk tunelltelt. Eg har i alle fall fyra opp primusen min i dette forteltet, riktignok litt nedgrave i forteltet, men eg kjenner primusen min godt også. Dette har eg forsåvidt redegjordt for tidlegare i tråden.

Når det gjeld bardunering, så er bardunane festa i duken som på andre telt. Bardunene ved buekryssa er grei å surre ein gong rundt buene for å stabilisere litt ekstra. Med stengane i det fri, kan du derimot henge på fleire bardunar dersom du ynskjer det, bare ved å hekte dei ei stengane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett Saivo, inköpt för två år sedan, använt på tre riktiga vinterturer. Jag är mycket nöjd med tältet.

Jag har fått stormmattor påsydda av Hilleberg i Jämtland, Sverige, efter inköp. Jag har också fått det lagat av Hilleberg i Jämtland efter att en kompis tappade balansen i blåsten och trillade ner i köldgropen, och blev ståendes på tältväven. Det blev då en knapp decimeterlång reva i tältväven - denna är alltså mycket stark.

Tältet har stått i storm vid Sylarna utan problem, detta när ett Kaitum uppställt precis bredvid blåste sönder. Saivot är enkelt att sätta upp, även i blåsigt väder, och står mycket stabilt när det är ordentligt förankrat. Hillebergs snötältpinnar håller dock inte måttet, plastkrokarna är för klena. De böjs/knäcks och släpper staglinan om det blåser så belastningen blir tillräckligt stor. Byte till karbinhakar av aluminium/liknande som håller rekommenderas.

Jag har skrivit ner lite allmänna synpunkter om Saivo här:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11914

Annars svarar jag också gärna på specifika frågor.

Hälsningar Jonathan, Göteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard går for bare 4999,- hos XXL i disse dager, Svalbard 3 High får du for 5199,- hos jaktogfriluft.no

Jeg kjøpte mitt for en 3 ukers tid siden, men har ikke rukket å få testet det enda, vi brukte Fjellheimen 3 camp x-trem istedetfor på siste tur. Får ikke testet mitt før tidligst romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, folkens!

Jeg tror det blir Saivo på meg, ja. Alt er bra med denne teltet. Fravær av tørkehylle er flisespikeri, enten man lager den selv, eller kjøper Svalbard sitt. Går sikkert an å innjustere den. Med Saivos topputlufting er det en selvfølge, at tørkehylla skal være der. Kommer også til å se på den nye Svalbard, men ut fra det som ble skrevet her tror jeg ikke at den lønner seg i 3-mannsutgave. Ser ut at den beste konstruksjonen til Svalbard er den 6-manns.

Den lille forteltet til Saivo blir heller ikke det store problemet, tror jeg. Hvis folk bruker brenneren inne, skal jeg gå for det jeg også. Ser isåfall egentlig ingen grunn for å henge i forteltet, der varmetapet er større.

Angående kombinasjon av Svalbard sitt luftesystem og brennerbruk i innerteltet har jeg enda mine tvil. Tror ikke jeg hadde gjort det i min Rondane, ikke bare på grun av høyde, men merker stadig vekk tegn til oksygenmangel når jeg våkner opp i denne på vinteren. Og da er jeg alene. Svalbard sitt utlufting ser ikke ut å være veldig mye annerledes enn den Rondane har.

Har en ide her ang brenner: Hva om man finner en tørr stein på størrelse med barnehode omtrent, og legger den oppå brenneren? Dette er for teltvarming altså. Jeg tenker meg at den vil fungere som en effektiv varmeveksler, der flammen vil bremses når den møter steinen, og ikke fyke opp i taket. Hovedfordelen med denne må være det at varmen blir overført til rommet gjennom stråling, og ikke konveksjon, dette er med på å varme hele innertelt, og ikke bare den øvre delen ved taket, der dem blir sugd ut i Saivo. Det brukes jo i saunaovner, så jeg bare tenkte...

Den største ulempen med dette, virker det, kan være at steinen sprekker, og man risikerer å få de glovarme bitene på bunnduken, men dette kan man unngå ved å binde over steinen med ståltråd noen ganger, som er også hendig ifall man vil fort ta den ut av teltet.

Ser dette helt gærnt ut for dere?

JonathanW: Takk, da vet jeg at det er mulig å få matter på Saivon etter at man har kjøpt teltet. 800 svenske er ikke for gærnt, når man kan ta det et stund etter teltkjøpet. Plugger, har nok bra plugger fra før av. Sånt må nok alltid kjøpes ved siden, da det finnes ikke universalplugger som passer til alle turmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan sammenligne luftesystemet på Svalbard med Rondane teltet ditt, det er bedre lufting på et telt i xtrem segmentet. Mitt Fjellheimen xtrem 3 camp har en ventil mer enn hva et vanlig fjellheimen har + at plassringen av ventilene er annerledes. Jeg har ikke opplevd problemer med lufting på mitt telt. Når det gjelder en stein som varmeveksler stiller jeg meg veldig tvilsom det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at når flammen treffer steinen vil du ha ufullstendig forbrenning og dermed få høy konsentrasjon av kullos :)

Og ja

Forvarminga av den ga en altfor høy flamme til å skje i telt, og jeg lurer på hva er trikset for å havne med varm og ferdigjustert brenner inne i teltet i vindvær?

Bli godt kjent med brenneren din og spesielt forvarmingen. Et tips jeg så nylig var å la brenneren ligge i fryseren for å bli god og kald, så tar du den med utenfor og øver deg. I felt tar du oppvarmingen i kuldegropa i forteltet, når den brenner stabilt, tar du den inn i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv et helsport trollspiret på viterstid, passe plass til to, men jeg bruker en gasslampe til og fyre med i teltet.

Sist vinter så hadde vi en natt i fjellet med -16 grader og stiv kuling. Etter to timer fyring med gasslampa var det 11 grader i teltet og jeg satt og koste meg med bare en genser.

Sånn sett så er trollspiret supert, god lufting og god takhøyde.

Til å fyre med primus er dette teltet litt trangt med to personer. Det et hvertfall min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
hahaha

haha

noen som har prøvd dette?

Ja, jeg har prøvd :lol:

Vi var i godt lag en helg hos en kamerat da han kom ut i hagen hvor vi satt og sa at nå skulle vi få se noe artig, han kastet da denne flate sirkelen ut på plenen og vips så stod det et telt der. Vi fikk oss en skikkelig latter, det ser jo helt sykt ut.

Et par uker etterpå skulle vi på en liten overnattingstur i fint vær med guttungene, vi parkerte bilen og trasket av gårde ca en kilometer til et greit ørretvann.

Mens jeg enda holdt på å slå opp mitt Hilleberg telt var de allerede i gang med fiske og dratt opp de første :) Det holder ialfall myggen og duggen ute. Alt til sin bruk :D

Roi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.