Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Combat/Ingstad, erfaringer? Alternativer?


Jeger

Anbefalte innlegg

Etter noen år oppå et par Åsnes Rago har jeg kommet til at disse skiene ikke er optimale for mitt bruk. For all del, Rago -- eller Amundsen som de heter nå -- er glimrende ski, men som sagt har de ikke optimale egenskaper for mine formål. Jeg kjøpte Rago da mine åttitalls Telemark MT54 (hvit med rød og blå stripe, noen som husker den?) var fullstendig oppbrukt og var i utgangspunktet ganske så fornøyd. Moderne cap-konstruksjon gjør skiene veldig lette, de har tålt all behandling jeg har gitt dem, smøringen sitter veldig godt på en lett rubbet festesone og de er veldig gode å gå bortover med.

Det jeg ikke liker med Rago er tildels bredden -- midtvinters er de i smaleste laget for jakt i skog og på fjellet før snøen har fokket seg -- men spesielt spennet. Rago har et veldig kraftig gåspenn med markert smørelomme, for å gjøre dem gode til lange turer og gjerne med litt tung sekk. Det gjør skiene lite gode i utforkjøringene, såpass at jeg synes Rago er ganske vanskelige å kjøre med i litt bratte utforbakker sammenlignet med de gamle MT54 som hadde et nokså mykt enkeltspenn.

Siden min bruk i hovedsak er i løssnø i skauen eller i mer eller mindre bratt fjell og nesten alltid med feller, er ikke Rago en optimal ski for meg. Jeg vil ha noe med en jevnere nedbøyingskurve og gjerne mer bredde for bedre bæreevne i løs snø. Siden jeg som oftest bruker feller, er markert smørelomme noe jeg har lite bruk for. Derfor har jeg fyst et par år på Åsnes Combat, for ut fra produktomtalene virker denne som en ski som passer mitt bruk bedre. I år har Åsnes gitt disse litt dekor oppå og kaller dem Ingstad, men jeg har forstått det slik at det er samme ski. Ifølge hva jeg har lest på nettet er Fischer E109 et annet alternativ og skal visstnok ha et enda mykere enkeltspenn enn Combat, men de er ikke like brede som Combat.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har brukt Åsnes Combat og/eller Fischer E109 og kan dele noen erfaringer om hvordan disse egner seg til nedoverbakker. Jeg er 170 høy og 80+ kilo og Rago-skiene mine er 195 lange. Av hensyn til bæreevne lurer jeg på å gå for Ingstad i 190, men jeg vurderer 180 for å få en litt mer lettsvingt ski på toppturene.

PS: Bindinger kommer mest sannsynlig til å være mine etterhvert velbrukte 75mm Rottefella Super Telemark med vire som jeg er ekstremt fornøyd med, og jeg har nylig kjøpt et par Varg Morgedal for å erstatte de gamle Alfaskoene som nå er omtrent like stive og gir like mye støtte som et par tøfler. Jeg hadde egentlig bestemt meg for Skavl, men dessverre viste det seg at Skavl klemte alt for mye på akillessena til at jeg våget å kjøpe dem, og Polar virket i overkant tunge og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp bestilt meg et par Ingstad i 190 og kan komme med tilbakemelding på hvordan de er å gå på i det minste og til dels hvordan de er å kjøre på, men vet ikke om det løser problemet da det vil ta noen måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg endte opp med Fischer E109. Det var for markert gåspenn på alle Åsnesene jeg kjente på, så jeg stolte ikke på at de kom til å ha de bakkeegenskapene jeg ønsket.

Da venter vi bare på nok tid og snø til å få prøvd dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Fischer E109. Det var for markert gåspenn på alle Åsnesene jeg kjente på, så jeg stolte ikke på at de kom til å ha de bakkeegenskapene jeg ønsket.

Da venter vi bare på nok tid og snø til å få prøvd dem...

Mener du det er for mye spenn i CCC-skia?

Jeg kjøpte et par CCC her på forumet, og med det spennet som er i det, trenger man ikke lange biten med smørning. (Tråkker skia skikkelig nedtil når jeg står på dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er for mye spenn i CCC-skia?
Ja. Ihvertfall de som er fabrikknye i dag. Jeg kjente på flere par av både Combat og Ingstad, og alle hadde markert dobbeltspenn/smørelomme. Ligna ikke reint lite på spennet i Rago/Amundsen, og Rago er ikke gode å kjøre med i nedoverbakkene. Ifølge butikkmannen i en av butikkene skulle Åsnes ha lagt på litt på spennet etter at de begynte å utstyre skiene med kortfellfeste. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i det, men som sagt var det markert smørelomme på alle skiene jeg kjente på. Og jeg ville ha enkeltspenn.

Mine inntrykk stemmer også med konklusjonene i denne testen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har dere fått brukt disse skia? Da lurer jeg på om noen har erfaring med hvor godt smøringa sitter. Sjøl tråkka jeg, med mine knappe 70 kilo, et par ingstad 200cm-ski helt ned når jeg stod stille på de i butikken. Da blei jeg naturlig nok litt skeptisk til smørespennet... Så folkens, hvordan er de i snøen, med smøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har CCC-skia og synes spennet er for mykt. Har hatt skia i 2 år. Jeg har 200 cm lengde som skal bære 85 kilo (+sekk). Spennet er så mykt at midtfellene bremser for mye på flat mark og i nedoverbakke. Opp er det supert feste. Smører jeg med f.eks voks tar det ikke lang tid før den er borte. Derfor har jeg brukt de medfølgende korte fellene mest. Skal jeg ned lengre bakker, tar jeg av fellene. Da er skia supre å kjøre på. Har Riva3 binning med 10 mm plate. Skia har god bredde og innsving.

Alt i alt er jeg fornøyd med skia, men skulle ønske litt mer spenn (alternativet kan være å gå ned i vekt, men skihopping har jeg sluttet med så det er ikke aktuelt :) )

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som svarte. Hva er alternativet, når jeg vil ha fjellski som er gode helt fra Aurland til Uvdal? Har Åsnen Nansen eller Fischer E109 ålreit gå-spenn? (Jeg ønsker noe breiere og kortere enn de gamle E99-skia jeg har idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk brukt skiene mine mye i fjor og følte ikke det var noe problematisk med smørespennet. Om en bruker kortfell så blir den tråkket i hvert fall delvis ned men som sagt føler jeg ikke at jeg har noe å klage på. Jeg veide i fjor i underkant av 70 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.