Gå til innhold
  • Bli medlem

lengde på telemark ski


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse

+5cm til -5cm av kroppslengde vil noen si. Kommer litt an på brukstypen, skal man herje rundt i parken kan skiene godt være kortere enn kroppslengden, skal man dundre ned fjellsider og tegne 11-tall bør skiene være lengre, og gjerne makslengden på rundt 190-200 da disse skiene ofte er vesentlig stivere enn i kortere lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags telemarkski det er også. Jeg har et par gamle ski av smal type (omtrent som fjellski, men uten smørespenn) på 195 cm som passer meg utmerket. Det gjør også freeride-skiene på 186 cm og carvingskiene på 178 cm som nå er solgt. Er selv ca 176 cm høy.

Det er mye smak og behag inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags telemarkski det er også. Jeg har et par gamle ski av smal type (omtrent som fjellski, men uten smørespenn) på 195 cm som passer meg utmerket. Det gjør også freeride-skiene på 186 cm og carvingskiene på 178 cm som nå er solgt. Er selv ca 176 cm høy.

Det er mye smak og behag inne i bildet.

Interessant lesning- jeg er ingen ski-ekspert, men fikk et par telemarkski som takk for hjelpen for å ha hjulpet en kamerat med noe småarbeide for et par år siden. De var helt flunkendes nye med en lengde på 195 (fremdeles ikke pakket de ut av plastikken). Siden jeg selv er ca 173-175 har jeg ikke tatt de i bruk fordi jeg har vært litt usikker på om det bare vil bli "tull" hvis jeg bruker de mtp lengden. Har vurdert å kvitte meg med de, men hvis det er fullt mulig bruke (disse behagelig) selv med en lengde på ca + 20 cm i forhold til kroppslengden bør jeg kanskje vurdere å montere bindinger og sette utfor :). Skiene er av typen Dynastar Mondial. Noen som har efaringer med disse? Har ikke funnet så mye info om dem på nettet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Skidoodle:

Jeg garanterer ikke at skiene passer deg (eller omvendt), men det kan også godt være at de gjør det. Jeg kjenner ikke disse skiene, men lange, smale telemarkski (typisk fjellski) kan være veldig morsomt å kjøre på det også. De er vanskeligere å få rundt i svingen pga større moment og mindre innsving, og krever en annen kjørestil enn kortere ski, f.eks. carvingski. Til gjengjeld bærer de bedre enn kortere ski med samme bredde, og får en veldig fin bue i løs snø. Jeg synes mine smale telemarkski med skinnstøvler er like morsomme å kjøre på som det moderne utstyret, selv om jeg ikke kan kjøre like hardt på det (mer moro for mindre fart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine erfaringer på telemark med noen gamle elan pro carve ski fra førhysterisk tid. Tror jeg betalte 1500 for de på vårsalg i 1999 eller no og noen twintip mojo ski jeg kjøpte i fjor.

Lange smale ski= store fine svinger i terrenget og mer stabile i høy fart. Jeg måtte i hvert fall kjøre som en utforalpinist for å "sveve" litt på snøen med gamleskia mine ( 90 kilo hjelper liksom ikke heller) . Men veldig stabile i bakken med stor fart Er ikke så farlig med teknikken og om en kommer litt bakpå, så klarer en som regel å redde seg inn igjen.

korte brede ski= veldig godt grep i heng da skia kanskje er bredere enn både binding og sko.. Kan ta raskere og mer krappe svinger. Mere action og morro liksom.Ligger en litt bakpå, så tar en horisontalhopp med skia først ganske så raskt. Blir som i fotball og sklitakling, bare her 40 cm over bakken og med stålkantene først. Kan være litt ustabile på flatmark i høy hastighet. Feks om du kommer fra et heng og så er det en liten flate før neste. ( Typisk hafjell liksom)

Er kanskje greit med litt stabile ski, dersom du skal hjelpe dattera di med balansen evt holde henne oppe mellom beina dine og slikt. ( Så ikke at du sa noe om hvor gammel hun er).

Så stabile ski med litt lengde sånn at du ikke ramler så ofte er kanskje også fint :!:

Med store slake svinger så er det også kanskje lettere før henne å se hvordan telemarksvingene skal gjøres og.

Mine gamle ski var vel 185 eller 190 og nyeskia er akkurat like lange som meg som ruver i terrenger med mine 176.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.