Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposetrekk


wawexels

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et soveposetrekk til bruk ute og om vinteren. Det jeg har sett på (Mountain Hardware) kommer bare med glidlås på høyre side, og jeg syns å huske at min vintersovepose har glidlås på venstre.

Er dette en umulig kombinasjon eller vil det likevel fungere (bare litt mindre praktisk)?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er dette en umulig kombinasjon eller vil det likevel fungere (bare litt mindre praktisk)?

Jeg tro ikke det er noe problem. Faktisk tror jeg det vil isolere litt bedre også med glidelås på hver side. Du tar jo først igjen soveposen - ikke dra igjen snora, og så kan du dra opp glidelåsen på yttertrekket. De fleste yttertrekk har jo en eller annen innordning for å få hodet tørt også.

Har et gammelt trekk fra ME (tror jeg) i gore-tex. Det fuket overraskende bra. Da er det plass til liggeunderlag og pose i trekket. En morgen våknet jeg i en bekk, og område fra lårene og ut til tærne dyppet i bekken. Men, alt inni var tørt! :lol: Materialet bør være pustende, ellers blir det en del fukt å tørke opp i om morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enig med Lars ang glidelås på hver side.

Jeg kjøpte et soveposetrekk fra Dovrefjell, det holder vann og smuss greit ute, men det puster for dårlig, slik at jeg må tørke posen etter natten på grunn av kondens inni trekket., og da er jeg jo like langt.

Anbefaler å legge noen kroner i det hvis du først skal kjøpe et slikt trekk slik at du får et trekk som slipper ut kondensen fra kroppen. Det blir litt i løpet av natten...........

Lykke til, og post gjerne en erfaring slik at vi andre har noe å gå etter.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Posen jeg tenker på er denne; http://www.sportsnett.no/products.shtml?MHW75:T

Fryktelig dyr i utgangspunktet, men hjelper jo litt når det er halv pris!

Den skal visstnok puste godt, bare lurer på om den også er vanntett nok til å tåle regn etc? Noen som vet om man får plass til liggeunderlag inni denne slik Lars anbefaler? Høres jo veldig behagelig ut å slippe å skli utenfor liggeunderlaget i løpet av natten!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke MH sin pose er beregnet for å få plass til liggeunderlaget inni.

Dersom fukt og kondens er et problem er nok en fuktsperre-pose den løsningen som fungerer best. Dette er en pose som man har helt inn mor kroppen som ikke "puster" i det hele tatt slik at fukten aldri når soveposen. De selger en variant på sportsnett.no. Noen sværger imidlertid til vanlige svarte søppelsekker....

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe alla den her jeg har:

http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/tents_+_shelters/bivis/borealis_bivi---365/

Det står jo hos Sportsnett at man helst bør ha glidelås på samme side. Tror det skal være mulig å få dette til likevel... Den modellen fra MoHa har jo ikke noe over ansiktet, men det er jo sjelden en ligger ute i skikkelig plaskeregn.

Sånn dampsperrepose inne i posen har jeg ingen erfaring med. Det er vel mest beregnet for veldig kalde netter (under -25), men kan sikker brukes ved varmere netter også - hvis en har veldig tett trekk uten på soveposen. Ser for meg at det er en klam affære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe lignende denne og vil helt klart anbefale en slik løsning. Poenget med slike poser er at de funker både som soveposetrekk i lavvo/gapahuk o.l., som soveposetrekk når man overnatter under åpen himmel og og også som nødbivvypose.

Hetten kan som regel brettes tilbake når man er under tak eller det ikke regner/snør.

Soveposetrekk som mangler hetten har derimot ganske begrensede bruksområder. Jeg har en grevlingtrekk liggende som ikke har vært brukt på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe alla den her jeg har:Soveposetrekk som mangler hetten har derimot ganske begrensede bruksområder. Jeg har en grevlingtrekk liggende som ikke har vært brukt på 10 år.

Dette er helt klart et poeng... Kan jo komme ei skur...

Den gangen jeg lå og fløt, så var jeg i en gapahuk. Derfor ikke noe vann i ansiktet.... Men, plutselig la en bekk om løpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.