Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skyte rype med salong?


fred

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av at rypa letter 50 meter foran meg, så nå skal jeg ta med salongen på jakt.

Har bare noen små spørsmål:

Hvordan får man øye på rypa? (mulig jeg har under pari rypeterreng tilgjengelig, men det ER rype der) Jakte nedover i terrenget?

Viktig med god kikkert? Er en Tasco til 699,- greit nok? Hva er anbefalt forstørrelse?

Skyter dere utelukkende liggende? I så fall - med anlegg eller bruker noen reim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salong er vanligvis mest effektivt på fjellrype. Evnt på vinterjakt. Å jakte nedover tror jeg er en dårlig ide, da rypene ofte letter på lengre hold da. For å oppdage rypa må du ta deg god tid. Bruk gjerne kikkert! De beste forholda er kombinasjonen av hvite ryper, men bare enkelte snøflekker. Da finner du rypa ved snøen.

Når det gjelder optikk, skytestilling osv har jeg ikke så mye peiling på det. Prøv deg fram! Når du klarer du å treffe ei fyrstikkeske på 50m hold er du klar for jakt. Men blåser det kan du glemme salongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk veldig god tid . En kombinasjon av posteringsjakt og støkkjakt . Bruk kikkert flittig særlig når det er overskyet.

Nedoverjakt er bortkastet hvis du skal bruke hagle. Rifle derimot gjør ting lettere. Men jakt helst fra sidelengs til oppover når det gjelder rype. Pus er litt lettere å samarbeide med ihvertfall her til gårs

Jeg bruker en Tikka M558 . kal 222 rem med 3-12 * 50 på lirype , fjellrype og pus. Skaff deg en god håndkikkert som er lett , liten og har opp til 8* forstørrelse . Det holder for meg med 28-32 åpning .Pris 2500.- og oppover. De har som regel god linsebehandling . Det vil du sette pris på under jakt i den kalde årstiden. Dugg er sjelden et problem på min Skytec 4-8*28 til 2650.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Mye bra her. Så langt bruker jeg skiskytterbørsa, og tror jeg skal klare å treffe det meste med den på 50meter. Har småplaner om reinsjakt neste år, og skal kanskje skaffe en 6,5x55 til da, så da kan jeg kanskje skyte rype på lenger hold også:lol:

Men bruker folk anlegg eller reim når dere skyter? Ingen som skyter stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkart er meget viktig, har skutt fjellrype på ca 70 m med salong (22lr remington subsonic) Det gjekk meget bra, men det betinger at forholdene tilater det. min erfaring so vil eg sei at over 50 m so må du tenke litt når du skal sikte i forhold til kula sin kulebane..........

Skitt jakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å unngå at fjellrypa alltid letter på 50 meter, gå nedenfra og oppover mot rypa.

Da er det helt utrolig hvor nære du kan komme selv om den ser deg. Hvis rypa ikke er støkket har jeg vinterstid kommet inn på 5 meter flere ganger. Dette er uten hagle vel og merke, da smeller det lenge før. Kommer du ovenfra er det veldig vanskelig i forhold. Da tror jeg det er bedre å gå en lang omvei og komme seg under rypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet med haren på sørøya her oppe.. at den springer på over 30 meter... men setter seg lengre borti veien (50-80) meter.

Så jeg tenkte dette skulle det bli slutt på... så jeg invisterte i en kombi... kaliber 12/76 - 6,5x55.

Denne kan jeg bruke til sikkert det meste, skyt fugel med helmantel...

Jeg har ett Leupold Shotgun VX-I 1-4x20mm kikkertsikte... faktisk veldig bra selv i skumring.

Bruker 1x når jeg jakter med hagle, å vrir den som oftes til 4x når jeg skyter med rifle...

Skutt hare på 80 meter, fugel på 60-70, og brukt den også på storvilt.

Bare å bytte kule for ønsket jakt..

Bruker også kikkert, huske ikke ka den hete nu, men den e gul :D

Husk bare å ha sikker bakgrunn når du skyter med rifle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:)

Skulle på skogsfuggeljakt for noen uker siden. Da fant jeg ikke forskjeftet til hagla, så jeg måtte ta salongen. Så ikke en eneste fuggel, men prøvde børsa på hold opp mot 100 meter, og synes det ga tilfredsstillende resultat. Hadde nok vært bedre med kikkertsikte, men åpne sikter var bedre enn forventet.

Var forresten en kamerat som skøyt en hare i hodet her om dagen med åpne sikter. Han sa det var veldig greit, men selvsagt bedre med kikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Å skyte hare i det hele tatt med salong er forbudt, uavhengig av hvor god skytteren er og uavhengig av hvor han/hun plasserer/forsøker å plassere skuddet. Så vidt meg bekjent er salongrifle også forbudt ved jakt på tiur/røy.

Salong er opptil hares størrelse, men ikke hare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der redselen mot hodeskud må være et norsk fenomen.

Kan forstå det på store dyr som Elg og Moskus som sikkert har en hodeskalle som laget av panser, men kan ikke se noe problem å skyte småvilt hodet.

Det er en forutsetning at en kjenner sine begrensinger som skytter, en annen fordel med hodeskus er at muighetene for skadeskytng er mindre, enten så treffer du elller så gjør du det ikke.

Der er greit at dett ikke er lov å skyte hare med 22LR men den haren som overlever et hodeskud med 22LR har ikke jeg lyst å møte på i et mørkt smug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der redselen mot hodeskud må være et norsk fenomen.

Kan forstå det på store dyr som Elg og Moskus som sikkert har en hodeskalle som laget av panser, men kan ikke se noe problem å skyte småvilt hodet.

Det er en forutsetning at en kjenner sine begrensinger som skytter, en annen fordel med hodeskus er at muighetene for skadeskytng er mindre, enten så treffer du elller så gjør du det ikke.

Der er greit at dett ikke er lov å skyte hare med 22LR men den haren som overlever et hodeskud med 22LR har ikke jeg lyst å møte på i et mørkt smug.

Skyter fint rein med 22LR å, det er det alle bruker når dem tjyvslakter... helst med lyddemper.

Jeg personlig ville nok valgt noe kraftigere vis jeg skulle skutt meg en rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der redselen mot hodeskud må være et norsk fenomen.

Kan forstå det på store dyr som Elg og Moskus som sikkert har en hodeskalle som laget av panser, men kan ikke se noe problem å skyte småvilt hodet.

Det er en forutsetning at en kjenner sine begrensinger som skytter, en annen fordel med hodeskus er at muighetene for skadeskytng er mindre, enten så treffer du elller så gjør du det ikke.

Der er greit at dett ikke er lov å skyte hare med 22LR men den haren som overlever et hodeskud med 22LR har ikke jeg lyst å møte på i et mørkt smug.

Grunnen til at man ikke skyter hodeskudd er fordi risikoen for skadeskyting er ekstra stor, ikke liten sånn som du har fått for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaktet endel fjellrype med salongrifle, både med og uten kikkert. Mitt råd nr. 1 er: kjenn rifla og dens begrensninger. Hold ut til 80meter går, men strekkes det lenger en dette så er dette kaliberet ubrukelig. Jeg har trives best med en kikkert med 8x til 10x forstørrelse, og brukbar lysåpning. Det som blir utfordringen er å beregne kulefallet fra 50 meter og utover, spesielt fra 60 meter faller kula mye. Jeg brukte å ha rifla innskytt på 65meter, og kjente kulebanen veldig bra ut til ca. 75m. Råd nr. 2 er å øve seg på å estimere avstanden til rypa (eller noe som er tilsvarende i størrelse) ved å bruke kikkertsiktet dvs. hvor mye plass tar rypa i forhold til siktekorset, på hvilket hold. Et Mildot retikkel er å foretrekke! Det har avstandsmerker og gjør det raskt å lære seg avstanden til rypa: To avstandsprikker er 100 meter og 4 avstandsmerker er 50 meter osv. Kikkerten trenger ikke være dyr, men du får det du betaler for.

Ellers så er en god håndkikkert der jeg ville lagt investeringen, en lett 10x32mm kikkert ville være ideelt på fjellrypa. Når du har gått noen turer merker du at du begynner å bli flinkere til å kjenne igjen rypa i terrenget. Stort sett er rypejakt med salong godværsjakt med lite vind - riktig koselige turer i fjellet.

Når det gjelder anlegg så glem tofot - bare ekstra vekt å drasse på. Bruk istedet sekken, eller vottene på en stein som støtte for rifla.

Hullspiss ammo og high-velocity er bortkastet velg en solid kule med god presisjon. Jeg pleide skyte etter overgangen mellom bryst og hals- det ga som oftest best resultater og mindre risiko for alvorlig skadeskyting (enten er det treff eller så er det bomskudd :D

Dette er en meget spennende jakt - selv har jeg solgt min salong og kjøpt en lett rifle i 6mm PPC, som jeg tar i bruk til neste sesong på rype, gås og skogsfugl og noe sjøfugl. Da strekker jeg holdene til over det dobbelte, og er ikke like utsatt for vær og vind.

lykke til med en spennende jaktform!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt skal foregå ryddig og med størst mulig sikkerhetsmargin og minst mulig lidelse for dyret. Hodeskudd er humant de gangene man treffer rett, men statistikken er klar på at det skjer flest skadeskytinger da. Det er den enkle grunnen til at man skal la være å skyte i hodet på dyr. Treffer man i de vitale organene så er området man må treffe langt større og det går uansett rimelig kort tid før dyret dør.

Av samme grunn så skal man benytte seg av alt anlegg man finner.

Andre gjør nå som de vil, men jeg personlig ville instendig bedt mine jaktkompiser om å la være å skyte etter hodet eller prøve på noen vill-vest skyting. Når det er sagt så kan man skyte godt med åpne sikter så lenge man ikke prøver seg på for stort hold.

Jakt er på sett og vis en "sport", men så lenge det er drap og lidelse (som er helt naturlige elementer i livets gang!) så bør det ikke "gå sport" i skyte på lange hold e.l. bare for underholdningens del.

Men rypejakt med salong = kjempefin jakt! Gjerne start ut dagen med å sette noen snarer som du sjekker på turen tilbake og morgenen etterpå før du flytter på de! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med seljakt da?

Kombinasjonen av at det er vanskelig med andre alternativer, og hurtigekspandere flattskytende kuler gjør jo at det er akseptabel synes jeg, men jeg ville ikke brukt samme teknikk på annet vilt hvor det er mulig å skyte vanlige jaktskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.