Gå til innhold
  • Bli medlem

Breforholdene i Galdhøpiggmassivet


Erling

Anbefalte innlegg

Vi har planlagt en tur i Galdhøpiggmassivet i Himmelfartshelgen 28.mai – 1.juni med teltleir på toppen av Storgjuvbreen eller Tverråbreen. Formålet er skigåing og bestigning av 2000meter-topper i området. Sikringsutstyr, tau og isøks tas med.

Pga av de spesielle breforholdene med mye avsmelting i fjor sommer og de spesielle snøforholdene i vinter med lite snø lurer jeg på hvorvidt denne turen er gjennomførbar :) Jeg forestiller meg at det kan være en del åpne bresprekker høyt oppe på breene som kanskje har fått et tynt og svakt lag med snø etter påske som gjør det spesielt skummelt å passere disse :) Oftest er jo breene ved 2000 meters høyde fullt farbare uten at det er nødvendig å gå i tau på denne tiden av året. Det er i grunnen ganske trasig å gå på ski i taulag.

Når i tillegg Skarstind via den relativt enkle sørvestruta er ett av turmålene er jeg også bekymret for snøskredfaren pga all snøen som har kommet etter påske :?:

Jeg er takknemlig for innspill, særlig fra folk som har vært i området i det siste :!: Vi lurer på å bytte turmål til et område med færre breer. Kanskje Surtningssui/Nautgardstind. Eller er det andre gode forslag i Jotunheimen :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Innlegget kan godt fjernes, da turen er gjennomført med telt på Tverråbreen og bestigning av Bukkeholstindane, Bukkehøe, Lindbergtinden, Store Tverråtind og Svellnosbrahesten.

Jeg syntes Tverråbreen var mer oppsprukket enn jeg husker for noen år siden, og Bukkehøe hadde ingen enkel rute opp fra eggen mot Tverråbreen. Vi gikk mye i tau på breene.

Imidlertid så vi også en del snøras som gikk, og Skarstind, Ymelstind og Storjuvtinden ble av den grunn ikke forsøkt, da vi vurderte dem som for utsatt for snøras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.