Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedovn til Lavvo?


Sportsinteressert

Anbefalte innlegg

Annonse

Ovn er digg! Det enkleste er å kjøpe en ovn fra helsport eller å prøve å finne noe fra forsvaret. For eksempel forsvarsbrukt.no.

Det er tidligere skrevet en hel del om ovner på forumet. Søk og du skal finne :)

Personlig sikler jeg på en slik en: http://www.kifaru.net/stovspex.htm Utrolig lett å dra med seg - til ovn å være. Hvis sjølskrytet holder mål, får man tru at det er en veldig god ovn. Google litt så finner du brukerkommentarer. Men den er ikke billig, og må trolig kjøpes direkte fra USA.

Ellers er det verdt å sette seg inn i diverse rundbrennerpatenter, eldspis og andre fyrboller. Kanskje er det ikke løsningen for deg, men ikke avvis det totalt før du har hørt med folk som har prøvd.

post-2372-133474595997_thumb.jpg

post-2372-133474596007_thumb.jpg

post-2372-133474596178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl ei Venor-gamme, og fikk tak i en helsport vedovn som vel veier ca 11-12 kg. Jeg leita også mye før jeg havna på denne ovnen, og kikka også på sammenleggbare. Problemet er som du sier prisen (spesielt de som er i rustfritt stål), og brukererfaringene fra disse sammenleggbare var både og. Noe av grunnen er kanskje at de ikke blir like tette som sveisede ovner, og at de derfor suger falsk luft både her og der. I USA bruker de ofte røykrør med større diameter enn her hjemme (kjøpte sjøl en ovn til 100 dollar fra cabelas der det viste seg at røykrørene var tynne aluminiumsplater som måtte foldes til 6" rør før de kunne træs i hverandre...). Siden du har lavvo, er det vel også litt høyde opp til pipeutføringa - mange av ovnene fra USA er laget for lavere telt slik at du gjerne må halndle ekstra rør for å bruke den i lavvo.

Ingenting er som vedovn hvertfall, det holder jeg med deg i. I reinsjakta i høst la vi bare på en god gran- eler furukubbe før vi la oss, og hadde varme fra ovnen hele natta. Men en må slite litt for den luksusen - både med bæring og vedhøgst :D

Noen bilder: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14104&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være vedovn da?

Jeg vil anbefale noe helt anna.

Enten en bra primus, f.eks Coleman 533

Eller Origio HeatPal.

Den sistnevnte er en vekebrenner for sprit.

Den er helt stille, brenner lenge, er idiutsikker og kan kokes mat på.

Heatpal veier. ca 2,2 kg, med ei kanne rødsprit på 4 kg i tilegg så er du oppe i vekta til en ovn uten røykrør. Da har du belt noe for spriten, men slipper å sanke rå bjørkeved, og få griseriet med å pakke ned en sotete ovn. Sørger du for å fyre heatpal'n med fin fyr, rødsprit med 205 metanol, eller tivoli peisbrensel så er sot intet problem på heatpal'n heller.

Fant forresten seatronic.no med nettkatalog, på s 125 så har de både heatpal, parafinovn, og tenol spritbrensel, som vistnok ikke soter.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.