Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor finnes det ikke biler?


greygoo

Anbefalte innlegg

Annonse
Røvær, ei øy utanfor Haugesund, er bilfri. Der kan du handle på Røvar Landhandel!

www.visitrovar.no og www.rovar.no

Har ikkje vore der sjølv, men det skal vera fint der ute.

Er redd det kan være biler der, i hvert fall var det en når vi var på leirskole der for noen år siden. Men ja, veldig flott sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sandøya utenfor Tvedestrand. Joker Sandøya. Det er for så vidt to biler på øya. Det var i hvertfall to tidligere, en til varetransport + en Elverket brukte. De to bilene presterte å kolidere en gang!

Et sted som burde vært bilfritt, men som av en eller annen snodig grunn er full av biler er Jomfruland. Hva i all verden skal man med bil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sandøya utenfor Tvedestrand. Joker Sandøya. Det er for så vidt to biler på øya. Det var i hvertfall to tidligere, en til varetransport + en Elverket brukte. De to bilene presterte å kolidere en gang!

Et sted som burde vært bilfritt, men som av en eller annen snodig grunn er full av biler er Jomfruland. Hva i all verden skal man med bil der?

En kompis av fatter`n har hytte på Sandøya. Det er noen biler og en traktor der :?

Du kan jo kjøpe mat på Gjendebu og Fannaråkhytta, men spørs helt hva du definerer som et sted hvor man kan handle... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et ganske fascinerende tema.

Jeg padler jo en del langs kysten her sør, og alle de små og gamle uthavnene er nå "nedlagt". Noen steder er det en liten butikk om sommeren, men ellers ikke. Et unntak er Lyngør. Her er det dagligvare hele året, men definitivt INGEN biler!!! Men, stort sett har vi gått fra et levende kystkulturlandskap til et dødt kapitallandskap...

Alle vil bo i byen, og ha ei hytte til 10 mill langs sjøen som de ikke har råd til å bruke....

Bilen har jo som Kijiver skriver åpnet opp for at en kan sentralisere handelen med kjøpesentre. Dessuten er norsk dagligvarehandel utrolig sentralisert med få aktører. Men, dette blir OT... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei,

Jeg hater biltrafikk. Finnes det plasser i Norge hvor man kan handle mat uten å treffe på djevelskapen?

Fortell meg kjære venn,

hvordan skal handelsmannen få varene brakt til butikken i såfall ?

med esel ?

Ditt utspill er kanhende selvmotsigende, fra mitt favorittfjell glor jeg også på en landhandel på kanten av stupet (hvor er kundene?), men det er nok bare bonden likevel,

som kan dra maten rett ut av spena / grisebingen som egnentlig er fri, hvis han bare vil da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vridd og vrengt hodet mitt for å finne en plass som det ikke er bil men samtidig butikk der jeg bor, men den gang ei. Enten så er butikken nedlagt, eller så er det kommet bil. Ofte er det kommet biltrafikk, og da er det ikke lengre butikk - det kan være en sammenheng :D

Hva med Sandvær? (Er et fiskevær utenfor Husvær). Vet ikke om det er butikk der men sist jeg var i nærheten gikk det ihvertfall ferge (uten biler) dit to ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også å ha lest at det er ganske bilfritt på Veierland:

http://no.wikipedia.org/wiki/Veierland

Joda, har hytte på Veierland og kan bekrefte at det er så og si bilfritt. Er vel kun butikkeieren og ett par andre som har lov til å kjøre bil der. Derimot er det nok av traktorer, og for å komme rundt reglementet kjøper folk seg firhjulinger til å kjøre rundt på. Så tror nok ikke Veierland er midt i blinken for trådstarter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.