t0bbE Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Tips til skogsfugljakt\rypejakt i overgangen høst\vinter? Noen som har noen tips i forhold til dette? Tenker da hovedsaklig på haglstrørrelse, choke\trangboring og bekledning! Noen supertips som dere har erfart fungerer\ikke fungerer? Mvh. Torbjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0bbE Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 Når rypene blir litt mer skye og overgangen til vinter er i gang, hvilken ammunisjon har dere best erfaring med da? Vismut str. 5? Anyone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjellbukken Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Vi skal på rypejakt til helgen, for min del blir det truger og 22. LR med kikkert som blir tingen, vi er 3 stykker og de andre 2 vil gå med vismut #5 i hagla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0bbE Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Så skal teste salongen i helgen altså? Hvor langt hold vil du si er max. for skudd med 22.LR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjellbukken Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 De lærde strides 22 LR er ett vindutsatt kaliber, 60 meter er maks og det har jeg holdt meg til, men begynner å bli veldig habil der så vil skyte den inn på 80 meter og holde meg til det i helgen. 100m er uansett den magiske grensen der alle er enige om at det er fy fy å skyte på, det blir for langt og kula har begynt å miste svært mye energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVA Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Nr, 6 til rype , 30- 36 grams. Halv og full choke. Nr, 4 til skogsfugl , 30- 36 grams. Halv og full choke. Er ok å gå ned en tallverdi på begge. Maks skuddavstand 25 m. Bekledning . Bruk ull og bomull på tørre dager. Ull og hardshell på fuktige. Tynne hansker inni vindvotter som henger i snor/bånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0bbE Posted November 19, 2008 Author Share Posted November 19, 2008 Nr, 6 til rype , 30- 36 grams. Halv og full choke. Nr, 4 til skogsfugl , 30- 36 grams. Halv og full choke. Er ok å gå ned en tallverdi på begge. Maks skuddavstand 25 m. Bekledning . Bruk ull og bomull på tørre dager. Ull og hardshell på fuktige. Tynne hansker inni vindvotter som henger i snor/bånd. Har nettopp kjøpt meg noen pakker med 5`er Nitedals Rype Vismut 12\70 til rypa, funker vel godt det også vil jeg tro. 4`er hagl er grovt nok til tiur og hara det mener du? Må ikke ned på 3? Lurer foresten på om noen har noen tips til hansker som er knallgode på fjell som skog og som har godt grep og likevel relativt varm? Mye dårlige produkter der ute som ikke holder det de lover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madsemann Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Dette blir litt OT, men er kanskje relevant å nevne likevel. I denne tråden på kammeret.no diskuteres kraften i salong og litt om presisjon.. Det er blant annet en amerikansk test som er interessant. http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=10966 Mads Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts