Gå til innhold
  • Bli medlem

Satellittelefon kontra SPOT.


Tico

Hva vil du ta med deg som kommunikasjons alternativ på tur i fjellet i Norge?  

44 stemmer

  1. 1. Hva vil du ta med deg som kommunikasjons alternativ på tur i fjellet i Norge?

    • SPOT
      11
    • Globalstar satellitttelefon
      2
    • GSM telefon
      8
    • SPOT og GSM telefon
      7
    • GSM telefon og Globalstar satelittelefon
      3
    • Annen satelittelefon
      8
    • Ingen av de over
      7


Anbefalte innlegg

Jeg går mye i fjellet og ofte alene, som regel bare med meg hund. Erfaringen er at i 9 av 10 tilfeller så er mobil GSM dekning ikke eksisterende. Skrekken er da at dersom noe skulle skje så sitter en i saksa. Personlig mener jeg at mobiltelefon ikke er noe som hører hjemme på fjelltur. Men kan være kjekt å ha dersom noe skjer, eller for å berolige de hjemme men en melding om at alt er OK.

Jeg har derfor prøvd å reflektere over 4 muligheter for kommunikasjon:

1. VHF

2. SPOT

3. Satellittelefon

4. PBL

Billigste VHF koster rundt 2000,- men er ikke et godt alternativ dekning er knapt 5 km i flatt terreng med mindre man har tilgang på en repeater. Noe som feks på hardangervidda er ikke eksisterende.

En spot koster ca 1100 kr på ebay+ frakt + et abb på rundt 800kr/år, grovt regnet ca 2000 kr første år.

Det fine med en spot er muligheten for at de hjemme kan sitte foran pcen og se hvor du går og hvor du har gått. (så sant du har sat deknin

Du har også mulighet for å sende en meld om hvor du er, at du trenger hjelp og så er det 911-funksjonen så der du egentlig sier at du trenger hjelp fort som faen. Bakdelen med dette er at HRS (Hovedredningssentralen) ikke vet hva som venter og slik jeg tolker det derfor setter igang et stort kaos.

I tillegg så anbefaler de ikke en SPOT, men en såkaldt PBL eller sat telefon.

Myten om at en satellittelefon koster skjorta er vel forlengst avkreftet, men... Alltid et men.

Det koster likevel litt, her kommer du raskt opp i 10.000,- om du skal ha det beste. Du får det du betaler for. En Iridium har feks alltid dekning men krever abb-kostnader og er dyr i innkjøp. Jeg fant fort ut at det eneste alternativet er en Globalstar, bakdelen her er at dekningen er periodevis og stedvis ikke til å stole på. Men jeg kom over Globalstar tlf til ca kr 1500,- Fordelen med dette er at du kan sende en SMS til venner som du kan skrive selv, i tillegg kan du ringe og utdype evnt problemer/gleder. Prisen er ca 16kr/min. Meg bekjent har Globalstar 2 telefoner med mulighet for norsk simkort, slik at abb ikke er nødvendig. Ericsson R290 - som har dårlig batterikapasietet, men jevnt over skal være en god telefon med lite reparasjoner/problemer. Den litt dyrere Telit 550 - som også har mulighet for data, men som også har mer feil..

PBL har jeg foreløpig liten kjennskap til. men den er dyr, ca 400 USD og krever registrering hos post og teletilsynet. Her kommer vel også abb kostnader i tillegg.

Konklusjon: valget mitt står mellom en SPOT og en Globalstar sat tlf. Jeg heller riktignok over på globalstar fordi denne gir mer muligheter til å kommunisere dersom jeg vil. Bakdelen er dårlig batterikapasitet (Ericsson r290) og en dekning som ikke er helt bra men som skal bli bedre i 2009 da Globalstar sender investerer stort og sender opp nye satellitter.

Er det noen som har andre meninger? Evnt erfaringer å dele?

Nå er ikke jeg den første som setter igang denne diskusjonen, men iogmed at sikkerhet er viktig så har jeg lyst å ta den frem igjen. Sånn for ordenskyld så har jeg sett ALLE innlegg om temaet her i forumet..

Som sagt så har jeg sikkert repetert mye "gammelt nytt" med dette innlegget, håper derfor ingen føler seg støtt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ragnar har skrevet mye og fornuftig om temaet tidligere synes jeg.

Jeg kjøpte en brukt iridium 9505 A i høst. Prisen kom på under 4 000,- kr. og dersom en leter litt på f.eks. finn.no så er det fullt mulig å gjøre lignende kjøp. (I disse dager er det nok en del båtfolk som selger både båt og den nyinnkjøpte iridium telefonen :wink: ) Dermed synes jeg at pris ikke er et vesentlig kriterium. Men en ny koster jo opp mot 14 000,-. Det er jo rimelig heftig. Jeg fikk uansett et bra tilbud på en ny hos tradee i Oslo: http://www.tradee.no/?kat=47_55_58_85∏=138

Iridiumen har en oppgitt standby tid på 30 timer. jeg får ca 20-25 timer ut av min brukte, og det er jo mulig å kjøpe ekstra batteri. Det er etter mitt syn mer enn bra nok for de fleste alminnelige turer. Den er forholdsvis liten og lett, og svært enkel å bruke.

Prisen på bruk er heller ikke avskrekkende synes jeg; Tradee har et abonnement hvor en betaler $32 i måneden i fast pris. I tillegg kommer en minuttpris på $1,39 på samtalene. Det utgjør ca. 200,- kr. i måneden i fastpris og er etter mitt syn en akseptabel pris for forsikring.

Globestar virker ikke som det er til å stole på her i nord. dersom det brenner på dass vil jeg være sikker på at samtalen går igjennom. SPOT virker jo som en flott ide, men du vet jo ikke at meldingen er kommet frem når du har trykket på knappen. Det er etter mitt syn en vesentlig ulempe. Igjen; når det brenner osv....

Bare noen tanker mens jeg nipper til et glass med Ardbeg. I morgen er det en tur får å se etter ryper i Sulis som står på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende det du skriver. sånn sett ble kostnad ikke lenger et tema. :P

Hovedgrunnen til at jeg heller vekk fra SPOT er jo nettopp at du ikke vet om meldingen kommer frem, noe som definitivt er "litt kjipt" når det gjelder. Globalstar er jo egentlig ikke stort bedre. Dersom situasjonen blir akutt så er det kjedelig å måtte vente 5-30 min på at telefonen leter etter satellitter.

Bruken min kommer nok utelukkende til å være i sørnorge, og hovedsaklig lite eller ingen bruk i vinterhalvåret.

Uansett så fikk jeg noe å tenke på her. Hvordan vil det feks være å kjøpe en brukt Iridium telefon over dammen? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg leter også etter sat-telefon, sann. iridium pga globalstar problemene. Men det ser ut til at prepaid kortene til irridium går ut på dato temmelig raskt, hvis man ikke vil punge ut på års-kort til 5-600 usd. :P Er det andre som har funnet rimeligere løsninger? Disse var nok ikke norsk iridium leverandører av prepaid..har problemer med å finne fram til de..edit tradee har 12mnders prepaid..

Jeg går også mye alene (oh woe is me :) ) og der det er lite eller ingen mobil dekkning..

Eller er globalstar fortsatt å stole på? Thuraya dekkning har jeg heller ikke fått mye informasjon om, bortsett fra det er foretrekket av terrorister..men har bedre håndsett..

Trådstarter - jeg fant også mange rimelige (CDMA) globalstar telefoner til salgs på nettet til 2000 nok o.l. her og i utenlandet (qualcomm 1600 modellen og r290 bl.a.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig helt glemt denne tråden, men jeg tok meg en titt på ebay og gjorde et kupp på en Brukt Telit SAT550 (globalstar), prisen var knapt en 1000-lapp inkl frakt!!. Så langt er jeg mer enn fornøyd, bare det å ha muligheten til SMS er jo en trygghet i seg selv. nå sies det jo at globalstar skal bli vesentlig bedre i løpet av 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en spot, og har allerede brukt den en del ganger. Når det gjelder meldinger, så har jeg faktisk lagt inn mitt eget nr som mottaker i tillegg til andre, slik at jeg har fått sjekket hvor lang tid det tar etc. Har på denne måten fått en slags bekreftelse på at det funker. Når det er sagt, så hjelper det lite hvis dekningen er fraværende. Synes spot funker veldig bra, og i tillegg ganske kult hvis man benytter seg av muligheten for å oppgradere til track-progress.

Har ingen erfaring med satelitt telefoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.