Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersykling med hund


ASI

Anbefalte innlegg

Har en strihåret Vorsther som i mellomperioden mellom sykkelsesong og skisesong har en tendens til å bli noe rastløs, man kan tross alt ikke dra ut på jakt hver dag, og å løpe ut energien sammen med dyret har ikke jeg energi til. Bildekk fungerer bra for å ta ned energien noe, men det er KJEDELIG å gå. Noen som har prøvd å sykle med hund på glatte veier og evt. har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!.

Er det noen grunn til at jeg ikke skal bruke springeren, har brukt den på vorstheren i over 4 år, og på Golden Retriver i 10 år. (Det ironiske her er at retrieveren nesten måtte slepes, men det var først da vorstheren begynte å bruke den at den ble bøyd i fjæra.)

Forestiller meg at med en jaktlysten og undersøkende strihår som liker å stoppe av og til; vil et tau foran sykkelen raskt komme inn i hjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke springer, men den kan fortere rive deg over ende, trekkraften blir redusert og det er større sjanse for å sykle over bikkjas poter (viktig å tenke på når en bruker piggdekk). Er bikkja absolutt ikke trekkvillig så er nok springer siste mulighet. Ellers kan du feste en stang/plastrør fra sykkelen til der du fester strikken, sånn at tauet ikke like lett kommer inn i hjulene (slik som på bildet).

post-3251-133474595366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snørekjørt med hund i 6-7 år nå.

Dersom du velger å la hunden din trekke sykkel foran så bruk vanlig kjørestrikk (2-5 eller 4 meter) og stiv av denne med et plastrør eller bambuspinne ved fetet i sykkelramme. Dermed unngår du at trekkstrikk lander oppå/rundt forhjul og kan vikle eg inn i dette.

Dersom springeren fungerer fint for deg er det bare å fortsette med det, selv føler jeg at det er mer kontroll og fart ved snørekjøring.

Ang. piggdekk. Vil som Sondre anbefale Nokian piggdekk. Nokian Extreme 296 (296 er antall pigger) er et heavy duty dekk.

Hakka WCS 300 er et annet alternativ. Det er et lett dekk for deg som vil ha sommerdekkfølelse, uten å skli. Passer ypperlig på asfalt, skogsbilveier, og harde stier. Er du lett, er det også et ypperlig allround-dekk.

Dekk med under 140/150 pigger er ikke å foretrekke da svingegenskapene her er klart dårligere enn de overnevnte.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
beundringsverdig. angående sykling med hunder - har dere prøvd å bruke halti? vi pleier å bruke halti på vår hund når vi løper siden han ellers trekker som gal.

Ved å styre hodet til hunden får man jo veldig presis styring på hunden.

Jeg bruker halti f.eks. på steder med mye folk, f.eks. tog, buss, bygater, vanlig halsbånd utenom dette.

I skogen bruker jeg alltid nomesele på hunden min, dermed skjønner hun godt forskjellen på når hun skal jobbe eller ikke. Ved å ta tak i løkken bak på nomeselen kan hun da løpe ved siden av meg ved behov, utenom dette løper hun stort sett foran. Jeg har knytt noen knuter foran og bak elastikken på den 2.5 m. kjørestrikken jeg bruker og får dermed lettere tak på plastmaterielet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.