Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok ArxcisDuo


Garder

Anbefalte innlegg

God dag turfolk!

Hva er det som snakker mot dette teltet ArxcisDuo fra norske Nanok,http://www.nanok.no/page63/page64/page64.html

blocks_image_11_1.jpg

Detaljer:

- Personer: 2

- Bruttovekt: 3.375 kg (komplett med alt medfølgende utstyr i pakkpose)

- Materiale yttertelt: 30D HT Silikonisert ripstop nylon.

- Vannsøyle yttertelt: 4000 mm

- Material innertelt: 30D HT Imprignert ripstop nylon

- Mareriale teltbunn: 100D HT Nylon med polyuretan-belegg

- Vannsøyle innertelt: 8000 mm

- Teltstenger: DAC, 757 g (leddlengde 42 cm)

- Rivestyrke: 13-14 kg

- Størrelse pakket: 50 cm x 15/20 cm

Fant en nett side som selger dette teltet til 3000,- (veiledede 4600).

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Garder.

Har ikke teltet selv, men Fimax (som jeg har dratt på mange turer med) har bl.a. dette teltet.

Et seriøst problem med det er at etter svært få turer tredde han stangen gjennom stangkanalen, det gikk altså hull i denne. Da vi kikket nærmere etter så vi flere tegn til slitasjerifter flere andre steder på kanalene. Dette er en alvorlig feil. Det skal også tilføyes at han ikke har vært uforsiktig ved oppsetting av telt., og at dette klart er et resultat av dårlig materialvalg fra Nanok sin side.

Jeg synes vel også sømmer er noe "sleivete" gjort i forhold til andre telt både han og jeg har. Har dog ikke foreløpig sett noen tegn til problemer med sømmer.

På pluss-siden må det nevnes at teltet har meget god høyde innvendig og at absidene (forteltet) gir teltet god plass til matlaging og oppbevaring av utstyr. Generøst med glidelåsåpninger gir veldig bra adkomst inn og ut av telt.

Fimax kan sikkert komme med supplerende info. Mener også at han har hatt noen innvendinger mot luftelukene (med snøring) på teltside utvendig.

Problemet med stangkanalene, samt at Nanok er en ny aktør på teltfronten, gjør vel at jeg er litt skeptisk til teltet ved røffere og mer ekstrem bruk.

Så tidligere at du har hatt Hilleberg Jannu i kikkerten. Det er et tet jeg har brukt mye gjennom alle sesonger og jeg har hittil ikke hatt noen problemer med dette teltet. Kom akkurat hjem etter en markatur med det nå, luftingen på dette teltet er genialt bra, svært lite problemer med kondens.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte dette teltet i sommer, og har ikke prøvd det så veldig mye ennå, men er meget godt fornøyd så langt. Settes opp på 5 min. Innertelt og yttertelt settes opp i en operasjon,noe som er veldig praktisk i regnvær. Praktiske innvendige lommer og god og praktisk regulering av ventilasjon. I forhold til mitt gamle telt, framstår det for meg som et riktig kjøp. :roll: Anbefaler gjerne dette teltet. Ikke noe vintertelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hm..Har lest et sted at Nanok Arxcis duo er laget for helårsbruk og godt egnet til ekspedisjoner.

Men det høres ikke så betryggende ut det som leses her da :o.

Skjønner at det er et 3 sesongers telt?

Siste nummer av fjell og Vidde skriver at det er et godt telt,men litt tungt å sette opp.

Står ikke noe der om dårlig lufting og stang kanaler. Dårlig test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den testen var dårlig. Kan legge til at jeg tok med Arxic Duo teltet på påsketur. Den tredje dagen røk festet mellom innertelt og yttertelt nederst, pga den harde strammingen. Det var ngen vind, teltstenger var ikke iset ned, og det var ikke kommet snø inn i stangkanalene de to foregående dagene. Jeg har satt opp teltet mange ganger før, og er fullt klar over at konstruksjonen er skjør. Jeg har kanskje brukt teltet tilsammen 25 ganger. Sats heller på Biltematelt ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg som et minus med dette teltet er: Det er er et svært tungt enmannstelt! Kunne brukt det på kajakktur, men for å bære blir det tungt. Har et Mountain Hardware Spire 2 som veier 2,5 kg. Samt et ettmanns på 1500 gram. Jeg sier ettmanns om telt som er 120 cm. brede, stort for en, ok, men to personer blir liggende oppå hverandre (noen ganger kan det jo være en ønsket situasjon..). Teltet er nok så tungt fordi det har vintertelt-kvaliteter. Men igjen-jeg drar ikke på vintertur uten minst 3 mannstelt til to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.