Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaring med svikt i "vantette" glidelåser i skalljakker


erikskon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med svikt i glidelåsene i Arcteryx jakker –eller med ”vanntette” glidelåser generelt.

Vanntette glidelåser - uten ekstra klaff på utsiden - er blitt standard på de fleste skalljakkene. Dette har jeg vært skeptisk til fordi det kan bli katastrofalt dersom glidelåsen ryker under kalde/vanskelig forhold. Har man en vindklaff med borrelås/knapper kan man holde jakken noenlunde lukket.

Nå sikler jeg for øvrig voldsomt etter en Arcteryx Theta AR jakke og lurer derfor på om det er noen som har opplevd at slike glidelåser svikter. Er det noe som skjer ofte eller egentlig bare et tenkt problem? Kanskje noen bransjefolk der ute som har et inntrykk av antall reklamasjoner pga. ødelagte glidlåser?

Jeg har også lagt merke til at det er noen merker synes å gå tilbake til vanlige glidelåser med klaff – kanskje en indikasjon på at glidelåser uten klaff ikke er til å stole på? Eller er det bare tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke på jakker, men på en sekk. Kjøpte en Norrøna Nansen 35l på salg på Oslo Sportslager for noen månder siden. Tok ikke lange tiden før først baklommen, så topplommen, "revnet" - dvs åpnet seg bak glidelåsåpneren.

Tok med sekken til Oslo Sportslager. Da jeg dro opp sekken, visste ekspeditøren hva problemet mitt var før jeg fikk sagt noe. Han tok en tang - og klemte glidelåsen litt sammen. Har ikke hatt problemer med den siden, men...

Glidelåsen er av merket YKK (som på alt annet kvalitetsutstyr). Jeg gidder ikke dra på mer ambisiøse vinterturer der det er nedbørsfare med annet enn den gamle Norrøna Trollveggen, med klaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt ett par der smale glidelåser (de med små ringer, ikke tenner) som har gått etter ett par år,

men har ikke hatt noe problemer med de litt større med ordentlige tenner.

Usikker på hvilken av de som er på Theta AR, men du kan nok uansett forvente flere års tro tjeneste fra glidelåsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kammerat som måtte returnere sin Arcteryx jakke da den vanntette lynlås hadde gått.

Han fik pengene retur og har nu en Norrøna med klap for lynlåsen.

Jeg er også skeptisk til vanntett lnlåse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at arcteyx har hørt at dei har hatt litt problem med dei, spesielt med svinginger i glidlåsen, men servicen er meget bra.

Bergans har ikkje so veldig mykje tå dei dar "vanntette glidlåsene". men eg har ikkje enda hatt nokon problem med mine glidlåser, men eg liker dei med klaff foran glidlåsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da høres det ikke ut som om noen har hatt en nær døden opplevelse pågrunn av ødelagte glidelåser. Det at en glidelås blir ”vanskelig” er jo ikke så farlig – jeg er mer redd for en total svikt midt på fjellet. Så lenge de funker er jo vanntette glidelåser geniale.

Aller helst ville jeg hatt en jakke med en minimalistisk vindklaff, men når de først lager vindklaff blir det som regel en svær og klumpete dobbeltklaff - om ikke tredobbelklaff.

Det var jo forresten en svært god ide å sikre seg med litt teip. På en tur der en ødelagt glidelås kan være fatalt er jo teip, sikkerhetsnåler, sysaker osv. obligatorisk uansett.

Tror jeg går for en Theta AR jeg. Beste jakke jeg noen gang har hatt på meg – må bare finne riktig pris

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arcteryx Alpha SV, ca 4 1/2 år. Glidelåsen er i ferd med å bli dårlig, men først den siste tida. Problemet er at den ikkje alltid lukker skikkeleg, setter seg fast, "brekker" seg. Likevel ingen problem med å få glidelåsen igjen og brukar fortsatt jakken utan særlige problem. Er uansett veldig nøgd, både med jakka og denne typen glidelås. På nye jakkar av denne typer er glidelåsen litt kraftigare, heilt sikkert ein fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg har nettopp kommet hjem etter en 3 dagers tur på vinterfjellet. På dag 2 røk den vanntette glidelåsen i front på min Norrøna Trollveggen Gtx jakke. Med sludd og vind kunne dette blitt lite trivelig, men vi var det heldigvis like ved leiren vår. Da var det bare å krype inn i teltet og håpe at været snudde. Heretter blir det bare Svalbard jakka på vinterturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

"vanntette glidelåser er jo ikke vanntette etter noen tids bruk. De dårligste av dem ligner jo bare på en glidelås sydd bakvendt på. Bare glidelåser til Dykker- og surf tørrdrakter er egentlig vanntette.

Kjøp jakke med klaff!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@utinaturen samme har skjedd med min Trollveggenjakke (av noe årgang) 2 ganger. Norrøna har byttet "glideren/slideren" hver gang. Enig i at det ikke er spesielt festlig når det skjer i felt, man blir driftig med sportsteipen i slike tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.