Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear EV3


skogy

Anbefalte innlegg

Har nå vært på jomfrutur med det nye teltet. Mountain Hardwear EV3. Funket bra. Var utrolig enkelt å sette opp, til tross for at jeg var alene, og det blåste ganske bra. Det jeg ikke helt fant ut av med en gang var den mest effektive måten å lufte på. Det var ca 5-8 kalde, og det ble fort rim på innsiden. Det plaget ikke oss, men kanskje noen av dere har erfaring med dette teltet, eller lignende modeller. Merka at det ble ganske "varmt" øverst inne i teltet, og for å unngå at varmen forsvant ut, valgte jeg å holde lufteventilene der lukket. Brukte de to ventilene i hver ende av teltet for å få gjennomlufting.

Videre lurer jeg på om noen av dere vet hva "luka" i gulvet rett innenfor inngangene er ment til? Der er det en glidelåsåpning på ca 50cm i gulvet.

Til slutt et lite spørsmål ang gassbrennere. Har en Primus Etapower, og en Gravity EF. Begge funker bra i minusgrader. I tillegg har jeg en Primus Easy Light. Har brukt easylight til å varme opp teltet til nå, men lurer på om det er andre gassgreier som gir mer varme, enn de jeg har fra før ? Tenker for eks på MSR Reactor.

Noen med erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det samme teltet og er også veldig fornøyd. Jeg gikk alene over Hardangervidda i påsken i fjor, og hadde aldri problemer med å sette opp teltet alene, til tross for tidvis sterk vind. Det viktigste er å få ned et par solide snøplugger før man slipper duken for å feste stengene. Det går også veldig raskt å sette opp teltet når man får inn rutinene.

Jeg er nokså paranoid når jeg fyrer med primus inne i teltet så jeg kjører alltid full lufting med alle fire lukene så lenge jeg fyrer. Som de fleste andre endukstelt vil det også i dette teltet legge seg en del kondens i taket, men det er vel den prisen man betaler for et såpass lett vintertelt. Luken i gulvet er, som det ble sagt, til å feie ut snø og rask. Alternativt kan man bruke det til å hente snø for smelting, men da er det vel like greit å åpne en av åpningene og strekke armen ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Drar opp igjen denne.

Er dette teltet litt overkill til allroundbruk, hvis man bare skal ha ett telt?

Ser at man snakker om at dannes en del kondens i teltet pga at det er etdukstelt. Ville det være en veldig ulempe dersom teltet i hovedsak blir brukt vår-sommer-høst og bare noe på vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp igjen denne.

Er dette teltet litt overkill til allroundbruk, hvis man bare skal ha ett telt?

Ser at man snakker om at dannes en del kondens i teltet pga at det er etdukstelt. Ville det være en veldig ulempe dersom teltet i hovedsak blir brukt vår-sommer-høst og bare noe på vinterstid?

Jeg ville ikke valgt det som et allround/helårstelt. Jeg har stort sett bare brukt det på vinterføre, men jeg ser for meg at det kan bli fuktig i regn pga en-dukskonstruksjonen. En annen ting er at teltet ikke har myggnetting i døråpningen, kun i luftelukene. Jeg syns også det blir litt tungt til sommerbruk med sine 3 kilo, med mindre man faktisk er 3 personer i teltet (noe jeg tror blir trangt).

Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med teltet, og det er nok definitivt mulig å bruke det også vår/sommer/høst bare man er oppmerksom på ulempene. Fordelene med teltet, som gjelder hele året, er at det er mulig å fyre inne i teltet uten problemer og at det etter min erfaring er svært vindstabilt. Jeg ser at det er halv pris på teltet på Sportsnett nå, så du får nok mye telt for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er halv pris på teltet på Sportsnett nå, så du får nok mye telt for pengene.

Det var det jeg så :)

Hvordan vil Hilleberg Nammatj eller Keron være i forhold? Keron 2 er til halv pris mens Nammatj 2-3 har 25 % avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.