Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk vs kano


jod

Anbefalte innlegg

Hei,

har i det siste sett på innkjøp av kajakk/kano. Har selv prøvd å lete litt rundt på nettet, men har ikke funnet så mye av det jeg leter etter.

Kajakken/kanoen skal være sammenleggbar / oppblåsbar, siden den kommer bare til å bli brukt i fjellvann eller flate elver, for transport eller fiske.

Har funnet ut at å kjøpe noe helt nytt ikke er aktuelt for meg, da jeg er en fattig student, men har hatt problemer med å finne brukte på qxl og finn. Er det andre steder jeg kan lete etter dette?

Og; hvor stor praktisk forskjell er det på en kano/kajakk. Jeg tenker da på vekt/størrelse, lastekapasitet, mm., da den kommer til å bli brukt under lengre turer. Beklageligvis spiller prisen en rolle også.

Tusen takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har så å si liten erfaring med kajakk. Ser selv for meg at kajakker er et transportobjekt man bruker over lengre distanser. Som f.eks. på sjøen elr noe sånt. Kanoen er vell mer praktisk når det kommer til fjellvann, elver osv. Altså turer... Hær ligger utstyret åpent hvis du trenger det, ikke glem fiske, som jeg ser for meg kan bli vanskeligere ved en kajakk.

Hvis du kjøper en Ally kano kan man jo legge sammen den til en ryggsekk. Har også hørt at den tåler enormt ved at den er lett å reparere. Dette sies å være en slitesterk kano. Lagringskapasiteten på kanoer generelt sett vil jeg tro er bedre enn ved en kajakk. (er ikke sikker :roll:).

Hadde jeg vært deg, å bare skulle bruke den ved transport og fiske i fjellvann + elver, hadde jeg lagt bort tanken på en kajakk med en gang. dette pga. at den er mindre praktisk funkjsonelt sett. Har som sagt ingen erfaringer med kajakker, dette er noe jeg selv tror og mener uten at jeg har noe grunnlag for det:)

Uansett, lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bruket du beskriver vil jeg absolutt anbefale en Ally.

Har selv liten erfaring med kajakk, men mye med Ally kano. Var i fjor på padletur med noen venner i Femundsmarka. Vi leide en liten kajakk, som en padlet, mens de to andre padlet Allyen.

Ulempene med kajakk er vekten (hvis du ikke kjøper en sinnsykt dyr utgave) og lastekapasitet. En billig skjergårdskajakk veier opp mot 30kg, mens en Ally veier litt over 20. Det er begrenset hvor mye du får med av utstyr i en kajakk. Kajakken er mye vanskeligere å bære over avstand. Kameratene sleit mye mer med å bære en kajakk sammen, enn jeg slet med å bære kanoen alene. Kajakken er vanskelig å bære alene over litt avstand. En annen ulempe med kajakken er at man bør være forsiktig med roret, både når en bærer og i grunne sjøer.

En kajakk er mye enklere å padle alene enn en kano. Kameraten og jeg som padlet Allyen har meget lang erfaring i å padle den. Tredjemann hadde ingen erfaring med kajakk. Han padlet likevel lett fra oss.

Allyen egner seg godt på elv. Flatvannskajakk egner seg ikke i det hele tatt, og elvekajakker egner seg ikke på flattvann. Kajakk er heller ikke særlig til fiskebåt. Kajakk tåler vind mye bedre enn kano. Padler man alene kan selv bris bli problematisk i en Ally. Kajakker egner seg også bedre på sjøen, og i bølger. To erfarene padlere klarer seg likevel forbausende bra i en Ally i bølger opp mot 1/2 meter.

Sjansen til å oppdrive en brukt Ally er liten. Da må du ut med 10 lapper. En brukt kajakk skulle være mulig å få tak i, men de er generelt dyrere enn Allyen. Andre kanoer enn Ally, av nogen lunde kvalitet, er mye dyrere.

post-3635-133474593473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakk - det finnes kajakker som ikke er rene "elvekajakker" som har lastekapasitet men er ikke sikker på om de er på markedet her i Norge.

Om man leter litt kan man garantert finne kajakker som kan brukes til å padle i stryk/strie elver. Lastekapasiteten er bra men minuset er at volumet begrenser seg noe siden skottene har en form og ting ikke bør stikke ut av luker osv. Man må derfor planlegge pakkingen litt for å få plass til alt. Men kan kan ha vesker på dekk om man vil i tillegg.

En havkajakk egner seg i bølger men et minus er kanskje lengden og hvor kjapt man klarer å svinge på farkosten. Ville aldri satt uti en elv med min Sibir Expedition på 5.80cm da det tar litt tid å svinge med den... roret er også en ting som jo er sårbart men det finnes kajakker uten ror hvor man må bruke teknikk for å snu.

Ally har jo uten tvil fått prøvd seg i forskjellige sammenhenger - f.eks Lars Monsen sine turer. For mange år siden ble vel ally sett på som en litt annenrangs kano som ikke var fullgod med de som ikke var sammenleggbar. Noe som jo er blitt motbevist flere ganger.

Men som man sier - smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en AF Expedition fra Advanced Elements. Var den første kajakken jeg noens sinne padlet i. Den har god lastekapasitet og er stabil, vanskelig å velte (omtrent som en kano). Og om den velter kan du bare velte den tilbake klatre opp i igjen. Jeg har aldri gått rundt med den på tur. Har fisket en del fra den og dratt på noen overnattningsturer. Blant annet padlet fra Ålesund til Gerianger som er noen mil. Kajakken pakkes i en bag og kan f.eks lett taes med på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Har forsøkt å lete etter brukte Ally kanoer siste ukene, men som Fimax sier; svært vanskelig å finne noen.

Kaffilars: ser at AF Expedition er hele 19kg, som er et par kg mer enn Ally sin minste, men hvor stor er den sammenpakket? Tenker da på antall L, ca., da jeg ikke har noe problem med å sy litt på sekken for å få pakket den godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker hvor stor den er sammenpakket, men det tar litt plass ja. Har en Pararangersekk, den er vel litt over 100 L og kajakken går vel ikke ned i der vil jeg tro. Men så er det ikke helt rette formen heller. Er greit med plass i baggen som følger med om man pakker riktig. Der får man plass til kajakk, pumpe, trekk, flytevest og årer om man pakker riktig. Men den baggen er ikke noe god å bære på ryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.