Gå til innhold
  • Bli medlem

Busbuddy, første test


gauperaa

Anbefalte innlegg

Var ute i skogen i dag og testet min nye Bushbuddy for første gang. Den fungerte veldig bra, akkurat slik jeg hadde forventet etter å ha lest en rekke positive anmeldelser og sett videoer av den i bruk.

For dere som ikke vet ha en Bushbuddy er, så er det et lett og kompakt kokeapparat som fores med småpinner, kongler osv. En ytre vegg som fores med luft nedenfra gir etterbrenning slik at det brenner veldig rent og effektivt. Det kommer i to utgaver: ultra og vanlig. Ultra veier 144.5 gram (spesialutgave utviklet for en ekspedisjon som Ryan Jordan dro på), mens den vanlige veier 185. Dimensjonene er 10.8 cm * 9.5 cm når den er sammenpakket.

Fordelen med denne er selvfølgelig at man slipper å bære på brensel og at den i utgangspunktet er veldig lett og kompakt. Det er også moro å fyre med den!. Ulempen er at de kanskje ikke alltid er brensel å finne (snaufjellet) og at den selvfølgelig ikke kan reguleres på samme måte som feks et gassapparat. Den er også følsom for vind så det er nok nødvendig å bruke en lett vindskjerm.

Bushbuddy produseres av en kar som heter Fritz Handel. Han bor i Iskut, et isolert lite tettsted i Candada med 283 sjeler, noe jeg synes er ganske fascinerende :roll:. Som oftest handler man jo fra større selskaper.

Andre med erfaring med denne under norske forhold?

Mer informasjon om Busbuddy:

http://www.bushbuddy.ca

http://hikinghq.net/forum/showthread.php?t=1879

http://www.youtube.com/watch?v=XdwoYrRkf0k

post-829-133474593099_thumb.jpg

post-829-133474593103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på de to er pris og vekt.

Ja, bål er helt klart en konkurrent, men er litt mer omstendelig da. Med denne er det bare å finne noen pinner og sette i gang. Bedre egnet hvis man bare vil lage seg en kjapp kopp kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har tilgang til ved kan man brenne bål. Hva er det som gjør dette bedre?

  • -For å koke 1 liter vann vil jeg anslå at vedforbruket er i størrelsesorden 1/10 del i forhold til bruk av bål, det samme med tidsforbruket.
    -Mye lettere å fyre opp.
    -Forholdet til ved blir et helt annet, før sagde jeg ved, nå knekker jeg kvister.
    -Ved gamle bålplasser er det som regel nok å samle opp tynne kvister og rester fra tidligere bål for å koke seg mat; kvister som er så små og unnselig at det ikke er bryet vært å hive på et vanlig bål.

Det følgende er delvis kopi av det jeg tidligere har skrevet om Bushbuddy’en her på forumet:

Har de siste 2 åra brukt en Bushbuddy på alle mine soloturer, til sammen ansalagsvis 40 døgn. Den erstatter helt primus/kokeapparat, og delvis bål. Suveren til å varme opp små lavvoer, har brukt den i en Helsport Lavvuligt og en modifisert GoLite ShangriLa 3 med hjemmelaget røykljore i toppen. Etter en våt dag samler jeg på et øyeblikk kvist og smågreiner til å fyre i timevis, og blir tørr uansett vær. Til koking er tidsforbruket litt høyere enn en primus, men mye raskere enn rødspritapperat, inklusive tid til vedsanking. Vekten er altså tilvarende en primus, vekt av brensel er null, bortsett fra litt never til oppfyring. Når turen går så høyt at det er vanskelig å finne ved, er det bare å ta med en neve kvist.

Ideen til denne ovnen er ”stjålet” fra ideelle organisasjoner som har brukt enorme resurser til å utvikle ovner med lite brenselsforbruk og lite avgasser i utviklingsland. Den har dobbeltsidig vegg, slik at luft blir varmet opp og sluppet ut øverst i brennkammeret, der gasser fra forbrenningen blir antent på nytt, helt tilsvarende rentbrennende ovner innendørs. Ideelt sett skal slike ovner fylles med ved og så tennes på på toppen, slik at varmen brenner nedover i vedhaugen. Hvis du da bruker tørt brensel, vil den ikke avgi mye røyk. Jeg har prøvd en annen slik ovn laget av Paul Wendelbo, http://www.hedon.info/ImprovedCookstovesInUganda . Denne er enda mer brenselsgjerrig enn Bushbuddy’en, og brenner helt uten røyk i over en time når tørt brensel benyttes. Ulempen med denne ovnen er at det er bortimot umulig å etterfylle ved, i tillegg til at den er stor og tung, slik at den ikke er så godt egnet til vanlig turbruk.

Bushbuddyen er for liten til å fyres fra toppen, det er nødvendig å etterfylle ved for å koke opp 1 liter vann. Jeg bruker never og småkvister til å starte varmen, fyller på med tjukkere kvister etter hvert. Når det først er fyr, brenner så å si hva som helst. Den egner seg ikke i et vanlig telt, den avgir for mye røyk til det, spesielt hvis veden er våt, slik at all koking må skje utendørs. I Lavvulight’en går det greit med døra åpen, røyken ligger i høyde med overkant av døra. En mulighet er å ta med seg Esbit-tabletter, legge disse på den sammenbrettede vindskjermen og benytte grytestativet på Bushbuddyen, og bruke dette inne i teltet hvis været blir dårlig, og ellers basere sg på koking utendørs. Har prøvd dette ut i høyfjellet enkelte ganger, koketida med Esbit blir lengre enn med vedfyring, men er akseptabel som backup.

Ovnen etterlater ingen spor, den er helt kald på undersiden, og også lett å flytte, f. eks inn i lavvoen når det kommer en regnskur.

Har hørt om ett tilfelle der det var vanskelig/umulig å få fyr, det var i Nord-Canada etter langvarig regnvær og flom (ekstremvær). Sjøl måtte jeg jukse litt en gang sist sommer og bruke en Esbit tablett for å få fyr, dette var etter en lang og klissvåt dag der jeg måtte sanke ved og never vha hodelykt, og ikke orket å gå ut og samle mer never etter å ha etablert meg i lavvoen. Når det først tok fyr, brant det greit.

Ovnen er utsatt for vind, jeg bruker en gammelt MSR aluminiumsvindskjerm. Den er laget av tynne stålplater/folier, og må behandles med en viss varsomhet. Min (en eldre modell enn de som vises på nettet) veier 340 gram og passer perfekt inne i en Eagle titan gryte på ca 1,8 liter. Får da en kompakt modul med kokeapparat, gryte, bitteliten steikepanne (og brensel) på 550 gram.

Bruk av en Bushbuddy forutsetter litt planlegging, man må gjerne ha med opptenningsmateriale og noen ganger ved. Den avgir også røyk og sot, og krever etterfylling av ved under matlaging. For mange vil nok disse ulempene veie mer enn fordelene; det er mulig at man må være et ekte ”bålmenneske ” for virkelig å sette pris på denne ovnen.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald, takk for interessant og utfyllende post!

Angående bål vs. bushbuddy, så synes jeg det også er et pluss med bushbuddyen at den ikke setter spor i bakken der den har stått, dvs bortsett fra bittelitt aske som man lett kan kvitte seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det kan komme gnister. I tillegg detter avbrente kvister som stikker ut av ovnen ned ved siden og blir liggende og ulme. Dette gjelder helst når jeg bruker ovnen til oppvarming og fyrer over tid. Jeg tar det ikke så nøye med å knekke de tjukkeste kvistene, og hiver gjerne en liten neve kvist på toppen. Kvistene som detter ned er det bare å legge tilbake i ovnene. Likevel er faren for å antenne skogbrann mye mindre enn ved bål, der det som oftest er røtter og lyng som tar fyr. Jeg vil tro at Norske myndigheter ikke vil ha innsigelser mot å bruke ovnen i sommerhalvåret, men man må selvfølgelig ta hensyn og være forsiktig i de tørreste periodene. Det gjelder jo også for andre kokeapparater. I USA er ovner som bruker ved forbudt i enkelte områder, men jeg har inntrykk av at forbudet mer er for å spare vegetasjonen i tett beferdede områder enn for å hindre brann.

I det forrige innlegget glemte jeg å nevne hansker, det er et must for å knekke kvist, ta opp ulmende kvister og for å tømme ovnen for aske. Jeg bruker noen gamle lærhansker til dette. Spesielt under raster vil det være nødvendig å tømme ovnen før den slukker for å få en rask avkjøling, fordi ulminga varer i lang tid. Jeg tømmer restene ut i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har kjøpt meg en Bushcooker som er en kopi av Bushbuddy (laget for det europeiske markedet etter avtale med Fritz som lager bushbuddy ifølge denne tråden: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=23227)

Jeg har brukt den på dagsturer og til kosefyring på hytten i sommer og synes den er suveren. Den bruker lite ved og

siden den bare trenger småpkvist finner du nesten alltid nok ved uten problemer!

Ganske lett å få fyr med tørr ved og du samler nok ved til å koke 1 liter vann i løpet av få minutter. Selve koketiden på 1 liter vann

ligger vel i underkant av 10 minutter (8-10 ca) .

Jeg kjøpte min her http://www.backpackinglight.co.uk/product398.asp og kjøpte også Hammerö tennpapir som er tjukt papir dynket i stearin til å tenne opp med.

Et frimerke stort stykke brenner i flere minutter og da er det lett å få fyr :cry:

Jeg har også googlet litt etter andre vedovner til turbruk og disse synes jeg ser spennende ut:

The honey stove http://www.backpackinglight.co.uk/product397.asp

Ti-tri http://www.titaniumgoat.com/TiTri.html

http://zenstoves.net har også en liste over vedovner på http://zenstoves.net/Wood.htm (og over alle slags kokeapperat for turbruk uansett drivstoff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også googlet litt etter andre vedovner til turbruk og disse synes jeg ser spennende ut:

The honey stove http://www.backpackinglight.co.uk/product397.asp

Ti-tri http://www.titaniumgoat.com/TiTri.html

Ti-tri har jeg også sett på. Har allerede to caldera cones, en til snow peak 900 og en til heineken-keg :cry:, og er veldig fornøyd med disse. De er i aluminium og tåler derfor ikke ild. Det er derfor Antigravity designs og Titanium Goat har gått sammen om å lage Ti-tri, som er samme konseptet, men i titanium. Har også lest at de snart lanserer en "insert" som gir samme etterbrenningseffekt som bushbuddy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen fra Canada ink frakt var 579,-, og så kom moms og tollgebyr på 224,- i tillegg. Kom i en håndlaget treboks, som sørger for at den ikke blir bulkete under frakten, samt at det gir et veldig gjennomført inntrykk :D Fritz gav beskjed når han hadde sendt den, og ønsket melding når den var kommet frem.

Jeg spurte Fritz om hvilken modell jeg skulle velge, og han mente standardutgaven var den rette for meg. Tåler mer håndtering enn Ultra, og det er bare 50 gram å spare. Vet at 50 her og 50 der blir kilo, men de 50 ekstra skal jeg klare å bære. Kommer hovedsaklig til å bruke den til jakt, når jeg ikke gidder å fyre bål, samt generellt friluftsliv. Ikke noe ekstremt, tror jeg :-)

Med en Primus LiteTech kjele på 0,9l (passer perfekt) kom saligheten på 430 gram. Skal prøve å skaffe meg den nye TiLite kjelen, men det ser ikke ut som om den kan kjøpes seperat enda :evil: Vil vel da spare enda 100 g, og det hele veier mindre enn en gassboks :?

Mase: Hvordan fungerer den inne i SL3 teltet. Har nettopp kjøpt et i grønt :D Stod mellom det og Lavulight, men SL 3 vant pga vekt og at jeg sparte 800,- Samt at det ikke blir så høyt mtp vindfang. Kjøpte med SD grip clips også, sabla fine. Tror det var et greit valg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny ovn og nytt telt!

Mase: Hvordan fungerer den inne i SL3 teltet.

Den fungerer bra. Den kan plasseres inntil en halv meter fra midtstanga uten at den kommer for nært duken. Har heller ikke fått hull i duken pga glør til tross for mange timer med fyring. Ved å ha døra åpen slik som på bildet over, vil stort sett røyken stige og forsvinne ut av øverste del av døra. Mitt telt er modifisert slik at de grå ventilasjonslukene kan åpnes. Jeg kan da ha døra igjen og fyre slik som i en tradisjonell lavvo, og virkelig få det varmt innendørs. Har den luka som er i mest i le åpen. Det lønner seg å bruke stein på duken for å unngå alt for stor trekk.

På den siste turen jeg var på, ble jeg skikkelig våt og kald den første kvelden. Jeg hadde da slått leir så høyt at den eneste veden som var tilgjengelig var fersk dvergbjørk og små vierbusker, fra ca 0,5 cm tjukke og tynnere (Hadde gassapparat med som backup til matlaging). Jeg kuttet opp en haug med dette, med løv og alt, og hadde varme i mange timer. Det ble selvfølgelig mye røyk i perioder, men i ligge- og sittehøyde var det stort sett røykfritt.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du får deilig lukt på kjøpet :) Har du stukket nesen borti en velbrukt svartkjele så skjønner du hva jeg mener :P En annen ting, og den store fordelen er at man kan sanke drivstoff underveis, og ikke bære alt med seg. Og ikke minst så er det tidsfordriv og noe å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.