Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelatind 1476 moh, en glemt topp på Haukelifjell?


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Ifm. høstferie på Hydros hytter på Vågslid ble det anledning til å ta en tur på Kjelatind 1476 moh. Dette er den vestre toppen på ryggen sør for E134 når man kommer østfra i retning Haukelisæter. Kjelatind er nok litt glemt i forhold til sine mer interessant naboer i vest, nemlig Vassdalseggen og Kistenuten, samt selvsagt Nupsmassivene nord for E134.

Jeg har vært på de fleste av disse toppene tidligere, men Kjelatind har alltid sett like interessant ut i sin mer ensomme majestet. Det var derfor med spenning vi forsøkte oss på en fin høstdag. Datoen var 9. oktober, og det var endel nysnø i høyden. Heldigvis var den ganske hard og fin å gå på. Vi tok korteste vei fra anleggsveien/dammen øst for Kjelavatnet. Det tok om lag 1t 20min å nå toppen i jevn stigning. Skjønt jevn; den siste halvtimen gikk vi over minst tre overraskende nye "blåner" hver gang vi trodde vi var på toppen. Den ene stigningen gikk over en ganske stor fonn og gav litt interressant klyving.

På toppen var det bare å kose seg i den fine utsikten. Naboene i vest var innhyllet i litt skyer, men ellers var det fint rundskue. Etter en "rett i koppen" og et eple returnerte vi samme veg. En lett og kjempefin tur fra E134, ca. 2t 30min t/r.

Ikke la Kjelatind forbli en glemt topp, da!

post-763-133474592552_thumb.jpg

post-763-133474592565_thumb.jpg

post-763-133474592579_thumb.jpg

post-763-13347459259_thumb.jpg

post-763-133474592602_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.