Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av Gore-Tex sko...


Even

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

:!: Hei! Jeg har nettopp kjøp Alfa Bever pro. Jeg lurer på

en del ting: Hva er det ultimate vedlikehold for

denne type sko?

Jeg har hørt at man ikke skal bruke vanlig

skokrem/lærbalsam på Gore-Tex sko. Jeg har en boks fra

Granger's som heter G-WAX AQUA STOP(Beeswax peoofing

for leather). Det står ingenting om at den er godkjent

av Gore. Har også en boks fra Tenvig som heter EFFEKT

LÄDERBALSAM.Den er mere geleaktig,og inneholder bla

lanolin. Kan noen av disse brukes? Håper dere tar dere

tid til å svare meg. Jeg har spurt på nesten alle

sportsbutikkene i Trondheim og alle sier forskjellige

ting. Noen mener man ikke skal smøre de med

skokrem,andre det motsatte. Dette er noe de ansatte

burde vite,fordi det er en viktig faktor som er

avgjørende for om skoene vil fungere som de skal.

Kansje dere burde holde et lite kurs for de?

Mvh,

Even Brønner Johnsen

Svar: :!:

Hei Even.

Takk for mail. Fint at du tar kontakt, for dette er viktig.Det skal

følge

med veiledning over vedlikehold i esken. Du skal KUN bruke produkter

som er

godkjent av Gore-Tex.Sett inn skoene med sprayimpregnering, f.eks:Kiwi

Camp

dry. Når dette har trukket seg inn i læret, så sett inn skoene med

vanlig

skokrem. Dette kan du gjenta når du ser at læret begynner å trekke

vann.Skokremen kan du gjerne bruke oftere.

Hvis du setter inn skoene med fett/mye voks eller silikon, så vil du

tette

læret. Dette er ikke uheldig for læret, men du hemmer pusteegenskapen

som

Gore-Texmembranet har.

Når det gjelder de ansattes gode råd ut til kundene, så kan vi også til

tider være frustrerte over dette. Alfa holder skokurs for våre

forhandlere,

der de bl.annet lærer dette med vedlikehold.Det skal de videreformidle

til

sine ansatte.

Håper du har fått godt nok svar på dine spørsmål.

HA EN GOD DAG!

VENNLIG HILSEN Alfa Skofabrik AS

Spørsmål: ;)

Hei! Takk for fint svar. Jeg fikk ikke noen eske fra butikken.Men hva er forskjellen på skokrem og fett/voks?

Svar: :!:

Hei igjen.

Forskjellen er at skokremen beskytter læret i forhold til farge og mykhet, og tilfører næring.Det er heller ikke tilsatt silikon (som også tetter læret) Fettet er også beskyttende, men det tetter læret, noe som er uheldig for en Gore-Texsko.

Det skal følge med veiledning over vedlikehold i eskene. Henvend deg derfor til butikken , og få en kopi. Viktig at slikt følger kan du jo opplyse dem om.

MVH Alfa Skofabrik AS

Nå ble dere fjellkarer og kvinner kansje litt klokere... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

så lenge du holder deg vekke fra silikon & lanolin er det aller meste bra... f.eks Nikwax har en "bivoks" som er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte dette med en butikkansatt her om dagen. Vi var enige om én ting; 80-90% av all "pusting" foregår via skaftet, og at Gore-Tex i sko egentlig var noe stort tull :!: Skinn er i seg selv et ganske tett materiale, og med utvendig impregnering og diverse innvendige sjikt blir det enda tettere. Damptrykket går letteste vei, dvs. opp via sokker/luftsjikt og ut gjennom skaftet. Når det gjelder vanntetting utenfra er Gore-Tex'en verdiløs. Før vannet kommer så langt har det nødvendigvis trukket gjennom skinnet, og med vått skinn på utsiden blir det vanntrykk direkte mot membranen. Da får du samme effekt som når du bærer sekk utenpå en våt Gore-jakke; vannet trekker gjennom... Konklusjonen ble at skinnet skulle impregneres slik at det ble så tett som overhodet mulig, og jeg har allerede satt mine nye Crispi Besseggen inn med "Heavy duty protection for leather" :wink:

Jeg har nå kjøpt mitt fjerde par fjellstøvler med Gore-Tex, men de tre siste ble kjøpt pga. passform og andre bruksegenskaper. Gore er bare noe greier som følger med på kjøpet; en motesak. Sikkert stas for skofabrikkene å ha en fancy merkelapp på skoene som sier "Gore-Tex - Guarantied to keep you dry".

For å gjøre forvirringen total; her er noen ord om behandling av skinnsko (hentet fra Gore-Tex sine hjemmesider):

Skinnskor bör behandlas regelbundet med skokräm, vax eller olja. Skinn som inte behandlas blir torrt och skört och kan krympa på ställen där det böjs vid användning. Så småningom kan de spricka.

De sier ingenting om silikon, fettinnhold, etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo pustende til en viss grad, men men ikke så veldig pustende. Det blir ganske klamt nedi skoene etterhvert hvis det er veldig varmt. Hvis det er veldig kaldt blir Gore-Tex stoffet ganske kaldt også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

jeg har brukt mine alfa jeger gtx i et års tid nå, alltid brukt fett. elgfett/ bjørnefett etc. de puster bra,og er absolutt vanntette, tilomed i bruk under fisking, hvor jeg tidvis har stått i vann over tid. forøvrig må jeg skryte av støvlene på generell basis og. de gjør jobben i alle terreng jeg har prøvd,fra steinur til flatfjell og  bratte opp& nedturer. min beste invistering på turutstyrsfronten noen sinne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.