Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en tråd om rando-utstyr :D


alfred97

Anbefalte innlegg

Har etterhvert innsett at kroppsfasongen og kondisen tilsier at det er på tide å endre livsstilen, komme seg opp av godstolen og bli litt mer aktiv. Treningsstudio er ikke min greie, så jeg vil heller forsøke å komme meg litt mer ut i fjellet slik jeg pleide for noen år siden. Nå er vinteren snart på vei, bakken er blitt hvit her på Lillehammer, og skisesongen begynner sånn smått å nærme seg, og derfor vurderer jeg nå å handle inn skiutstyr som passer til toppturer. Problemet er bare at jeg er totalt grønn når det gjelder hva som finnes av skiutstyr, hva som er bra/dårlig, og generelt all sjargongen på området. Så nå er jeg ute etter tips/erfaringer/forslag fra folk som har mer peiling enn meg. Vet at det har vært en rekke lignende tråder her på forumet, men jeg liker ikke å dele, så jeg lager min egen. :P

Sånn som jeg forstår det, så er det to hovedvarianter av ski for toppturer (telemark og randonnee), hvor telemark er mer fleksibelt i forhold til turer i flatt terreng, mens randonnee er mer likt alpinutstyr ved at man kan spenne fast hælen. Sistnevnte er vel det som høres mest interessant ut for meg, så med mindre noen har veldig gode argumenter for telemarkutstyr, vil jeg trolig satse på randonnee-utstyr i første omgang.

Like fullt er det fortsatt en jungel av merker, begreper og buzzwords som er fort gjort for en nybegynner å gå seg vill i, og jeg har forstått det sånn at det er mange variable involvert i det å finne den rette løsningen for hver enkelt. Derfor lister jeg opp noen kriterier her, og håper at noen kan hjelpe meg å finne den perfekte sammensetningen av utstyr. :D

- Bruksområde blir hovedsaklig toppturer/skibestigning; preparerte bakkeanlegg er mindre aktuelt. Derfor er lav vekt ønskelig, men skoenes varmeegenskaper går foran vekthensyn. Skoene bør også være egnet til bruk med stegjern.

- Ferdighetsnivået er lavt; altså ikke særlig aggressiv/teknisk kjøring med høye drops og lignende.

- Jeg er relativt "liten og rund" (litt over 170 cm høy, og veier 90-95 kg), så bindingen må være bygd for å tåle såpass. På den annen side er jeg for det meste interessert i dagsturer, og vil derfor sjelden eller aldri ha med meg tung ryggsekk.

- Prisen bør selvfølgelig være lavest mulig, men jeg kan godt betale noen kroner ekstra hvis det innebærer vesentlig bedre kvalitet på den ene eller den andre måten.

Hvis noen ut fra dette har erfaringer/anbefalinger på sko/ski/bindinger/staver eller bare noen tanker rundt lengde/bredde på ski, lengde på staver, om dynafit er kult eller ikke, hva som helst, så vil jeg gjerne høre om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først:

Jeg har hatt litt av hvert, og har endt opp med at jeg liker dynafit best grunnet komfort og vekt - men komfort er jo avhengig av foten.

- Ferdighetsnivået er lavt; altså ikke særlig aggressiv/teknisk kjøring med høye drops og lignende.

At du ikke er flink gjør faktisk at du nok bør velge litt tyngre utsyr enn om du hadde vært flink. Brede ski ble noe nedsettende referert til som "fat bob's" fordi de var så enkle at også feite bob kunne kjøre med de. Jeg har kjørt aktivt alpint, så teknikken hadde jeg....men et lengre opphold (ca 15 år) gjorde at kondisen ikke var noe særlig. For meg var derfor lett og mykt dynafit utstyr riktig. Formen har blitt bedre, så jeg har senere kjøpt tyngre utstyr for å kjøre mer agressesivt. Problemet med det første dynafitutstyret (tlt 4) var at skoene var veldig myke, noe som gjorde at jeg måtte kjøre med 100% kontroll hele tiden - men det var komfortabelt.

Nå har jeg landet på lett utstyr (med dynafit bindinger), men med litt stivere sko (4-spenners dynafit). Fordelen med lett utsyr er at det ikke blir like vondt/tungt på knærne når man går opp - men det er vel bare aktuelt hvis du allerede har dårlige knær. Kort sagt: tungt og bredt nedover, lett og smalt oppover - tenk på hvor du har dine styrker/svakheter.

Hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt dynafit bindinger (de er lette, svært sterke, utløsermekanismen funker og de er lette å betjene i løssnø), noen brede lette ski, sko som passer din fot. Lette ski er ikke like stabile som andre, men siden du ikke kommer til å kjøre fort, bør det gå greit - men bredden gjør det MYE lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et informativt svar! Du underbygger egentlig den oppfatningen jeg hadde fra før.

Dog har jeg lest et sted at dynafit kan være risky business for folk som veier opp mot 100 kg. Er dette bare tull, eller er det noe å ta i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikkje det skal være noko problem å få binninga til Dynafit til å sitte.

Eg har køyrt på Dynafit utstyr ein sesong nå og binninga sitt meir enn godt nok, men

eg veier kun 85 kilo.

Det er også mogleg å sette inn muttere i binninga for å få fjæra til å spenne ekstra hardt om

vektskalaen på innstillinga ikkje strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Slo til på rando i fjor med utgangspunkt likt ditt ("hattkaill") :) . Mye fram og tilbake, men landet på dynafit bindinger og dynafit zzero4 sko, samt G3 ace ski. En helt flott kombinasjon!

Helt ny følelse ned fjellsidene etter kun å ha kjørt i "skinntøfler" og fjellski alle de år. Og heller ikke problem i slalåmbakker.

I etterpåklokskapen tror jeg jeg ville ha valgt 3-spenneren fra dynafit; litt mykere å gå i, kanskje litt lettere...

Mye motstridende info ute og går. Jeg fant et nettsted som har fordypet seg i rando: www.wildsnow.com

Anbefales.

Skulle du slumpe til å være på Oppdal, kontakt vpg.no. Her får du prøvd utstyret (dynafit) i bakke eller på tur. De er importør av Dynafit og G3.

Lykke til. Du kan ha mye flott foran deg! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til dere som har svart! Føler at jeg sånn smått begynner å nærme meg en konklusjon, og det er mye på grunn av dere. :)

Ser at det er kommet dynafit-bindinger med DIN helt opp til 12, så da kan det i hvert fall ikke være noe problem. Har vært og sett litt på utvalget hos www.vpg.no, og der dukker det opp et par ting som jeg fortsatt lurer på.

- På enkelte bindinger får man spesifisere en stopperbredde. Hvilken forskjell utgjør denne i praksis?

- Man kan få ski levert med ferdig monterte bindinger, men da må man spesifisere hvor på skien de skal monteres i forhold til "anbefalt midtpunkt". Hvilken betydning får dette?

- Hvor lange ski bør jeg ha? Er som sagt like i overkant av 170 cm høy.

- Teleskopstaver høres kult ut, men er det noen ulemper med disse? Hvis jeg kjøper staver med fast lengde, hvor lange bør de være?

- Ser at det også selges "innerstøvler". Hvilken funksjon har disse?

Ellers tar jeg gjerne imot anbefalinger/erfaringer i forhold til konkrete produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til dere som har svart! Føler at jeg sånn smått begynner å nærme meg en konklusjon, og det er mye på grunn av dere. :wink:

Ser at det er kommet dynafit-bindinger med DIN helt opp til 12, så da kan det i hvert fall ikke være noe problem. Har vært og sett litt på utvalget hos www.vpg.no, og der dukker det opp et par ting som jeg fortsatt lurer på.

- På enkelte bindinger får man spesifisere en stopperbredde. Hvilken forskjell utgjør denne i praksis?

- Man kan få ski levert med ferdig monterte bindinger, men da må man spesifisere hvor på skien de skal monteres i forhold til "anbefalt midtpunkt". Hvilken betydning får dette?

- Hvor lange ski bør jeg ha? Er som sagt like i overkant av 170 cm høy.

- Teleskopstaver høres kult ut, men er det noen ulemper med disse? Hvis jeg kjøper staver med fast lengde, hvor lange bør de være?

- Ser at det også selges "innerstøvler". Hvilken funksjon har disse?

Ellers tar jeg gjerne imot anbefalinger/erfaringer i forhold til konkrete produkter.

Husk bare at du nok ikke bør stille bindingene for hardt - knærne dine må tale belastningen...det er bedre å kjøre litt roligere enn å ødelgge knærne.

Lengde på ski - spørs helt på skiene. Jeg vil tro at kort og bredt er riktig.

Teleskopstaver blir svakere, og kan klappe sammen....stavene bør også ha spiss pigg. Bruker selv teleskop-staver, og synes det fungerer bra.

Alle støvler kommer med innerstøvler. Disse påvirker hvor lett skoen er, hvor stiv den er og hvor komfortabel den er. Til 3-spenners dynafit hadde jeg den orginale gore-tex innerskoen og en den lette som jeg ikke husker navnet på. Den lette var typen man putter i ovnen for perfekt fit. Med den lette ble skoene bedre å kjøre med, lettere...men jeg fikk blødene gnagsår. De andre kunne jeg gå med en uke uten problemer, og uten sporttape o.l.

Når man har slitt ut en innersko kan man bytte den med en annen...eller man kan bytte i henhold til hvilken tur man skal ta. Min far brukte innerskoene fra sine salamon alpin-sko i sine scarpa rando-sko.....man må bare finne noe som passer foten.

Sjekk www.telemark-pyrenees.com for bra utvalg. (Jeg kjøpte utstyret mitt på vieux-campeur )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er selv nyfrelst bruker av rando utstyr. Kjørt konkurranse alpint i mange år , konverterte til telemark en gang rundt -94, og fortsatte med dette i 10-12 år , og er nå tilbake til alpint/rando . Rando er jo som alpinutstyr -bare litt lettere.

Diskusjonenen om hva som er mest egnet er vel en evig diskusjon, men ved trøbbel med knær , er vel telemark er relativt stor beslastning .

Da jeg kom tilbake til fast hel , var min første og umiddelbare tanke - hvorfor har jeg ikke gjort dette før ?

Anser meg selv ubeskjedent nok , som relativt stabil på ski , og jeg har det mer moro med rando utstyr. På papp snø, bristende skare, vindblåst snø- så er det lettere å kjøre og krever mindre trening for å ha det gøy på rando.

Jeg bruker rando utstyret til kjøring i bakken med også ,selv om jeg bestandig kjører off- pist.

Ski: jeg ville valgt et par som er solide da ,og lengde rundt kroppshøyde , + - noen cm. Da du veier rundt 90 ? så tror jeg det er viktig med gode stabile ski ,allround . Jeg ville valgt bredde på midten ca. 90 mm.

Binding : Finn noen som har god utløser fuksjon. Selv bruker jeg Fritschi og er godt fornøyd.

Støvler: Varme støvler - finn et par med termo innerstøvel . Det er garantert varmt nok , og de er lette(og dyre)

Bruker Scarpa tornado selv, Scarpa Spirit er også en variant.

Pris: Nytt rundt 15 høvdinger , brukt 5-7000.

Prøv denne siden for brukt salg , her er det mye og bra. Det er nok større kunnskap rundt freeride og ski og utstyr : www.friflyt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som et fornuftig valg.

Da jeg fornyet utstyret mitt i sommer endte je paa nesten det samme - men annerledes ski. Den bindingen du har valgt fungerer ogsaa med stoppere - noen av de dynafit bindingene som kommer uten stoppere fungerer ikke bra med ettermonterte stoppere: de henger seg opp.

Prisen faar du selv avgjoere om er riktig for deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettop K2 Mt. Baker superlight med Naxo nx21 hos Platou i Bergen til 5200 (ok pris). Ski er 120-88-108 (mid-fats), bruker Garmont g-rides (mye lettere en tilsvarende Scarpas - 4 'buckles' og høy kvalitet). Er ikke særlig flink på ski, men 'trengte' et par feitere en mine gamle Atomic Dirans (102-77-98) som er bra på skare og on-piste men mindre bra i løs-snø. Superlight skal være noe pinglete utenfor løs-snø, men de er utrolig lette oppover-bakke (har ikke prøvd dem enda). Obs Naxo hadde visst mange kvalitets-problemer i tidligere utgaver ('08 modell er nx22), håper de er løst nå :roll: Oh baby can't wait for pudder.... :wink:

PS noen som kan peke meg i retning feller på salg? NEKTER å betale 1400 kr for BD ascensions....nesten like mye som skiene..

PPS brukt Black Diamond traverse teleskop-staver (2-delt) i flere år, virker veldig solide. Hadde ikke stolt på 3-delt teleskopstaver (BD ekspedition o.l.)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.