Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne innerteltet?


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et Hilleberg Unna telt. Vurderer å bruke teltet uten innerduken (innerteltet) - ønsker å redusere vekta i sekken.

Er det noen som har erfaringer her, med tanke på kondens, drag i lufta/gjennomtrekk, varme/lunt i teltet?

Teltet vil bli hovedsakelig brukt på høsten, nedenfor tregrensen. Ikke på sommeren (mygg), ei heller på vinteren.

Takker for svar 8)

post-2211-133474592091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøvde en gang å ligge 6 stk i ett keron 4 uten innertelt i regnvær. Det ble en fuktig opplevelse. Regndråpene fikk kondensen til å sprute ned på oss.

Siden Unna har lufting i toppen og du sikkert bare skal ligge en der kan det hende det går, men vil anta at det blir litt vått når det regner eller blåser.

hvis det trekker mye inn går det jo å legge stein eller stokker på duken nederst, går vel selv uten stormmatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt (blåe), vil jeg ikke tro det er noe problem da fuktigheten i bakken holder seg der, men er det derimot høst med plussgrader kan jeg tenke meg at det kan bli relativt fuktig.

Det stiger hele tiden fuktig luft opp fra bakken, som igjen vil kondensere på innsiden av ytterteltet.

Men regner med at du kan hindre mye av dette ved å lage deg en bunnduk.

Men da stiger jo vekten igjen.

Hvis du ikke er interresert i innerteltet kan du jo heller gå for en tarp, enda lettere, enklere å sette opp og luft i massevis.

Skulle det begynne å blåse, er det jo bare til å lage en aldri så liten gapahuk med tarpen, så er du i le for vinden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut innerteltet på mitt Holmeslet Riverside for å redusere vekt. Brukte en bunnduken fra Helsport Lavolight for å om mulig redusere fordamping fra bakken. Det hele ble en ganske så fuktig affære med dammer av kondensvann på bunnduket etter "regnet" som ble på innsiden. Nå er det riktignok veldig mye større overflate for kondensering i en Riverside kontra Hilleberg unna, men jeg vil gjette på at man må regne med litt fukt,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.