Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål om Elbrus ..


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis planlegger en tur i slutten av mars/starten av april 2009, hvor vi skal stå på ski ned.

Det vi sliter mest med er rett og slett hvordan ruta oppover ser ut? Hvor bratt er det de forskjellige partiene (barrels-diesel hut,diesel hut-pastuckhov rocks,traversen,siste "bakken" opp til den vestre toppen) ? Tenker da spesielt i forhold til ski, både på vei opp og ned. Er det noe særlig å belage seg på å gå opp med feller eller det rando støvlene med stegjern som gjelder uansett hele veien opp?

Har sett flere personers bilder fra toppen har på seg sele. Men slik jeg har forstått er det ikke behov for faste tau på veien opp. Er det da slik at det brukes sele og tau for å sikre hverandre og at man går over en bre eller lignende med snø anker klart?

Hvordan foreløper selve toppstøtet? Tenker litt spesielt i forhold til hvilken camp folk har dratt fra, tidspunkt, ca tid og om det generelt er "godt" med tid?

Hvordan har folk løst drivstoff problematikk? Har lest og funnet ut at det generellt er vanskelig å få tak i drivstoff til brennere og at det har vært flere som kunne få tak i urenset bensin. Hvor er det evnt man kan henvende seg for å prøve å være forut med dette?

Transport, et par døgn på hotell og lignende logistikk? Hva kan gjøres der? Har sett flere steder at folk har brukt Pilgrim Tours for slike ting. Men fant liksom ikke noe fornuftig på hjemmesiden deres.

Håper forumet her kan hjelpe meg med disse spørsmålene, jeg gleder meg vanvittig til turen!

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann heenrik

nå kan jeg ikke si helt sikkert hvordan det er der i mars/april, ettersom jeg var der i august måned, men kan nå svare på noe likevel.

1. Det er ikke spesielt bratt opp på Elbrus, og frem til du kommer til Pastukhov Rocks er det bare slakk stigning. Hvis jeg skulle gått der på ski ville jeg nok satset på feller. På noen tidspunkter av året kan det nok være litt isete enkelte plasser, men på senvinteren vil jeg ikke tro det er tilfellet. Vi hadde nysnø i august og ingen isete partier, så jeg hadde glatt gått med feller hele veien hvis jeg hadde hatt ski på beina den dagen.

Det bratteste partiet er rett før du kommer opp til sadelen (mellom øst- og vesttoppen) og fra saddelen og opp på vesttoppen. Jeg oppfattet det imidlertid aldri som spesielt bratt, så hvis dere er vant med litt bratte norske topper (eller f.eks. alpene) så ville jeg ikke vært bekymret.

2. Det er noen som går med sele hvis det er isete, dårlig vær, eller kanskje hvis de ikke er spesielt fjellvante. De to mest "utsatte" (i hermetegn, da det egentlig ikke er særlig utsatt) stedene er igjen akkurat når man kommer inn i saddelen (man går på nedsiden/utsiden av en stein omtrent akkurat på det bratteste punktet) og litt før man kommer opp på platået før toppen. Du går på bre hele veien fra Barrels, men det er lite sprekker. På ski skal man dog være forsiktig så man ikke kommer for langt vest på nedkjøringen. Der var det noen store sprekker da jeg var der. Langs ruta vi gikk så jeg ingen.

3. Vi dro fra Diesel Hut (eller Priyut eller Refuge 11 eller hva man vil kalle det). Derfra er det ca. 1600 høydemeter til toppen. Til fots gikk det ca. 7 timer opp og godt under 3 timer ned igjen (men da gikk jeg fra de andre i gruppen, så jeg tror det er normalt å bruke noe lenger tid). Vi startet midt på natta, var på toppen klokken 1000, og jeg var nede igjen til Priyut klokken 1245.

4. Det er ikke noe særlig drivstoff å få tak i oppe på fjellet tror jeg, hvis ikke tråkkemaskinene vil selge dere noe, så det må dere bære med dere. Det er imidlertid hauger og lass av bensinstasjoner mellom flyplassen i M.Vody og Terskol, så hvis dere har noen litt større "tanker" er det bare å dra med seg.

5. Sted å bo vet jeg ikke helt hvordan man ordner uten å gå igjennom byrå, men husk på at dette kan være samtidig som Russerne har vinter/påskeferie (eller hva de kaller det), og at det er relativt populært skisted, så det kan være en del folk der.

6. Jeg ville tatt med en del mat hjemmefra, da utvalget i butikkene i Terskol er heller beskjedent (i hvert fall i de butikkene jeg var). For øvrig må dere også huske på å få tak i tillatelse til å gå på fjellet. Det kan også være at dere må betale for å telte oppe på fjellet hvis det er planen. Av og til krever de penger for det, og av til ikke. Det dere betaler går stort sett i lommene til de som driver nasjonalparken, men det er vel bare å betale likevel...

Send bare en melding hvis du har andre spørsmål, så skal jeg svare så langt jeg klarer. Der er sikkert andre som også kan gi deg mye hjelp, da jeg vet at det er mange her inne som har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.