Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Ally kano


AllyRune

Anbefalte innlegg

Til våren skal jeg kjøpe meg en Ally kano. 8)

At det blir en Ally, er allerede bestemt, siden jeg ikke har mulighet til å frakte eller oppbevare en kano som ikke er sammenleggbar.

Men så var det det store spørsmålet om hvilken Ally kano jeg bør velge, og her håper jeg at det finnes noen på dette forumet som kan hjelpe meg med dette valget.

Så først litt om mitt bruksområde. Først av alt kan jeg nevne at jeg er en 100% nybegynner med padling. Jeg var en gang på 1 stk kanotur for 15 år siden. Det er erfaringen min. :)

Jeg blir i all hovedsak å padle på flatt og stille vann (mest av alt på Barduelva). En god del av padlinga blir alene, men det vil også hende at jeg padler sammen med andre. Etter hvert som jeg og den/de jeg padler sammen med blir litt mer erfaren og føler oss trygge i kanoen, kan det hende vi prøver oss i litt mer strøm på Målselva. Men også der er det jo dypt og forholdsvis rolig vann, og ikke noe hvitt vann. Og padler jeg alene, blir det kun på helt stille vann.

I all hovedsak blir det små dagsturer med kamera og fiskestang (fisker jeg fra båten blir det vel med utriggere/flottører) og stort sett i fint vær (og i Indre Troms er det ikke noe problem med vind, så vindfang er ikke en viktig faktor). Vektforskjellene på de forskjellige Ally-modellene er ikke viktig, siden det aldri blir mer enn maks et par hundre meters bæring. Det vil være en stor fordel om kanoen er stor nok til å romme 3 voksne for koselige ettermiddagsturer (altså der eneste oppakning er fiskestenger, litt klær, fotoutstyr og niste).

Så til sakens kjerne. Hvilken modell jeg bør velge. Mitt inntrykk av de "røde" (jeg vet at de finnes i grønn også) Ally-kanoene er at de er svært godt egnet til flattvannspadling, men siden de er noe smalere kan de kanskje føles mere ustabil og "skumlere" for en komplett nybegynner som meg. Dessuten har jeg inntrykk av at de "grønne" modellene er mer egnet hvis jeg skal padle på Målselva, og virker generelt mer robust og all-round hvis jeg senere vil utvide padlehorisonten min. Men jeg tar gjerne imot innspill her med stor takk. :)

Men i utgangspunktet regner jeg med at det blir en "grønn" Ally-modell. Disse finnes jo i tre lengder - 15', 16,5' og 18'.

15' virker litt i minste laget for å romme 3 voksne uten oppakning, og jeg har dessuten lest at den er vanskeligere å padle solo enn 16.5', og 18' er kanskje vel lang og stor (og vil flyte veeldig grunt i vannet) for solopadling?

Så det jeg veldig gjerne håper å finne svar på er dette:

16,5' - har den plass til 3 voksne (ikke kjemper, men normalt store folk)? Er det god plass, eller blir det trangt? Jeg ser da for meg å kjøpe et ekstra Ally-sete og sette i midten av kanoen. Siden 16,5' er den store bestselgeren, så virker den jo ellers som et trygt valg.

18' - er den vanskelig å padle solo sammenlignet med 16,5? For all solopadling, uansett hvilken modell jeg velger, regner jeg med å padle solo ved å sitte bakerst i kanoen med ballast (vanntette poser fulle av vann) framst i kanoen. Men for 18' vil det kanskje kreve mye ballast og gjøre kanoen mer slitsom å padle solo? Jeg har lest en eller annen plass at en lengre kano vil være raskere å padle enn en kortere forutsatt at de er like brede. Så - vil 18' være lettere eller mer slitsom / teknisk vanskelig å padle solo enn 16,5, og hvor mye har lengda å si?

Er det stor forskjell på hvor mye arbeid det er å montere/demontere 16,5' sammenlignet med 18'?

Er det andre forskjeller/faktorer jeg bør tenke på?

Hvis noen kan hjelpe meg med svar på disse spørsmålene eller ellers komme med tanker og innspill rundt hva jeg bør velge, så mottas det med stor takk! :)

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok vurdere som deg en grønn 16,5' evt en rød 17' pga størrelsen. Med bare flatt vann tror jeg at jeg ville gått for den røde. Jeg har selv en grønn 15', og den er ganske følsom for vind når jeg padler alene... 16,5' er sikket bedre enn den mindre, men vindfølsomheten har faktisk mye å bety.

Edit: Ville ikke kjøpt et ekstra sete. Skal dere være 3 er det en fordel å få denne vekten så lavt som mulig. Man har gjerne med seg et underlag e.l. å sitte på. Det blir også vanskeligere å få lagt bagasjen på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mellom 17 eller 16,5 ut fra din beskrivning, som Lompa sier (3 mann mulig, men også solopadling).

Har hatt en 17 foter i en ti års tid. Meget fornøyd med den. Har desverre ikke testet 16,5, så jeg har ikke noe direkte sammenlikningsgrunnlag.

Jeg tror for mange velger 16,5 fram for 17 (i allefall hørt det flere ganger av selgere på Aktiv Fritid). 17 har mye bedre flatvannsegenskaper. Den er mye mer retningsstabil. Det betyr mye for vanlig padling. Modellen har ikke spring. Det gjør den mindre egnet som elvekano, men for enklere elver går den helt greit (har padlet ned store deler av Røa i Femundsmarka med den, og leker meg i Sandvikselva hver vår). Kanoer med spring går enklere over steiner i elva. Hadde likevel valgt en Ally uten spring, fram for en annen kano med spring, i elv. Allyen "flekser", dvs den bøyer seg over steiner.

Springen på 16,5 gjør den mye mindre retningsstabil. Det betyr mye om en ønsker å padle distanser. Den som sitter bakerst må bruke mye kraft og teknikk på å holde kanoen rett, mens i en kano uten spring kan styrmannen bruke mesteparten av kreftene på å padle.

Det er også mye enklere for nybegynnere å padle en kano uten spring.

Altså: vil du først og fremst ha en flatvannskano velg 17, vektlegger du elveegenskaper mest velg 16,5. Samme hvilken du velger får du en fantastisk kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbegalle Ally 16,5dr. Selv om planen din er å padle på Barduelva og de flate delene av Målselva skal du ikke se bort i fra at du skulle få lyst til å padle andre steder i Indre Troms. Som øvre deler av Målselva med sine småstryk, Divielva, Sørdalselva og andre. Om/når du ender opp på disse elvene vil en 16,5dr være den beste kanoen.

Om du først begynner å padle skal du ikke se bort i fra at du ønsker å utvide horisonten med tanke på elver og kunnskap om kanopadlingens edle kunst.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar, Lompa og Fimax! :P

Hmmm, nå fikk jeg mer øynene opp for 17' rød modell, siden jeg i hovedsak vil drive med padling på flatt vann eller på elv med strøm, men lite bølger og ingen hvitt vann. Jeg har hatt litt inntrykk av de røde kanoene som ustabile og sårbare for bølger og dermed kun for flatt og stille vann, men de er kanskje stabile nok for padling på Målselva også, der det jo er strøm men ikke noe hvitt vann. All solopadling vil foregå på veldig rolig og stille vann.

Jeg har et par andre spørsmål også som jeg gjerne vil ha innspill eller tanker rundt:

- Hvis man sammenligner 16,5' grønn med 17' rød, så er jo den røde modellen noe smalere. Jeg ser at det er ikke all verdens forskjell heller - bredda ved vannlinja er 82,5 cm for den røde mot 85 cm for den grønne. Bredde esing er 85 mot 92 og total bredde er 90 mot 95. Hvor mye vil dette ha å si i praksis for stabiliteten på kanoen (og dermed faren for å velte)? Som helt uerfaren padler vil jeg foretrekke størst mulig stabilitet, men samtidig vil jeg jo også ha en kano som er lettest mulig å få til å gå rett frem. Og det kan kanskje virke som om forskjellen i "spring" har mer å si for sistnevnte egenskap enn breddeforskjellen på de to modellene har å si for stabiliteten. Noen som har kommentarer her?

- La oss si at jeg går for en rød modell. For solopadling har jeg inntrykk av at 17' vil være å foretrekke framfor 18,5'. Men av ren nysgjerrighet (og uvitenhet, hehe) - hvilke problemer vil jeg kunne oppleve ved å padle en 18,5' alene på flattvann der jeg sitter ganske langt bak (ikke nødvendigvis heelt bakerst) og har ballast framst i båten?

Vil den være fysisk tyngre å padle (altså at jeg bruker mer energi per time på å holde ei viss fart)? Vil den være teknisk vanskeligere å håntere (vanskeligere å svinge og kontrollere retning, mer vindfang eller andre uheldige effekter av at den kanskje flyter grunnere i vannet enn den er designet for)? Vil det være mye mer jobb å montere/demontere den (det er vel bare 1 ekstra tverrspant, og ellers samme konstruksjon, så det har vel ikke så mye å si)? Vil jeg trenge mer ballast i front for å balansere den?

Det samme spørsmålet gjelder forsåvidt for 16,5' grønn sammenlignet med 18' grønn.

- Jeg trenger jo ikke en 18,5' kano hvis en 17' er stor nok. Så hvor god plass vil det være i en 17' rød eller 16,5' grønn kano for 3 voksne (normalt store, men ikke kjemper), med et par fiskestenger, noen vanntette poser med tørre klær (i tilfelle uhellet skulle være ute), litt fotoutstyr og litt niste? Altså ingen telt, soveposer eller utstyr for turer over flere dager. Vil en 16,5' eller 17' være stor nok, eller er det mer slik at "det går, men det blir trangt"?

Igjen mottas alle svar med takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbegalle Ally 16,5dr. Selv om planen din er å padle på Barduelva og de flate delene av Målselva skal du ikke se bort i fra at du skulle få lyst til å padle andre steder i Indre Troms. Som øvre deler av Målselva med sine småstryk, Divielva, Sørdalselva og andre. Om/når du ender opp på disse elvene vil en 16,5dr være den beste kanoen.

Om du først begynner å padle skal du ikke se bort i fra at du ønsker å utvide horisonten med tanke på elver og kunnskap om kanopadlingens edle kunst.

Aslak

Takk for info, Aslak. Det er også en ting jeg tenker på - om jeg vil ha lyst til å utvide horisonten etter hvert. Jeg ser nok ikke for meg å padle mye hvitt vann. Det som gjør at jeg tiltrekkes til padling er mer naturopplevelser og koselige turer enn adrenalinkick, for å sette det litt på spissen. :P Men etter et par år, så kan det jo hende at jeg føler at padleferdighetene begynner å bli bra nok til å utforske naturen i elvene du nevner, og at en grønn model da vil føles mer robust og stabil.

Hmmm, så mange valg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, en annen ting: er det noen som vet hvor jeg kan finne bilde av en rød Ally-modell på vannet?

Det er jo egentlig litt merkelig at ikke Bergans har bilder av samtlige modeller på vannet, med folk i så man kan få et bedre inntrykk av størrelser og proporsjoner. Og jeg tror faktisk ikke jeg har sett et eneste bilde av en ally 15,5', 17' eller 18,5' unntatt de stilistiske bildene rett fra siden og rett ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fimax og jeg har vært på en god del turer sammen med hans 17". Vi har på turen hvor bildet er fra 2 stk. Norrøna Nansen 80 sekker liggende på tvers i kanoen, samt en hund på 46 kg også. Vi pleier også å legge litt vekt foran og bak for å få en mest mulig rett og stabil kano (for retningsstabilitet).

Ang. stabilitet sideveis. Det skal forbausende mye til for å velte i en ally. De er ganske så stabile. Laster du feil vil sjansen være større. Vi har padlet i opp mot 50-60 cm. bølger uten spruttrekk, og ved å møte bølger forfra eller skrått har dette gått fint. Vi har kun demontert en gang da været gjorde det uforsvarlig å fortsette.

Ved solopadling med sidevind uten ballast vil du være ganske lost. Selv med oss begge, hund samt sekker oppi kan det være en drøy glede å padle i sidevind. Men en glede er det :P

Vil anbefale deg å investere i en padlebok som forteller deg om padleteknikk. Fimax har en bok samt tilhørende DVD(mener å huske den er skrevet av Øysten Køhn) som gir en meget god innføring om padleteknikk. Den samt mange års praksis gjør at vi kan få opp veldig god fart på ally'en.

Ang. teknikk og fart må en også her skille mellom korte kjappe tak og lengre seigere tak. Valg av teknikk vil variere etter hva man skal oppnå. Åra skal føres gjennom, og med, vannet og ikke presses hardt gjennom. Boka forteller også om dette, samt en hel masse mer. Årer med bent-shaft er klart å foretrekke ve flatvannspadling.

Ang. montering og demontering så vil jeg anta det ikke vil variere noe særlig i tid mellom de forskjellige modellene. Øv deg på forhånd før første tur. Ved lengre turer i litt ruskete forhold vil det være lurt å sette strips der hvor stag møter bunnstag.

Personlig nekter jeg å padle annet enn allyer nå, vel jeg gjør det ikke med glede.

Lykke til med valget.

Mvh.

Martin

post-3787-133474592137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stabilitet skiller man mellom primærstabilitet som grovt sett er den du merker når du setter deg i kanoen, og sekundærstabilitet, de faktorer som gjør at du faktisk kælver. Ally har stor sekundærstabilitet, men noe mindre primærstabilitet. Ofte har kanoer med mye primærstabilitet, dårligere sekundærstabilitet. Jeg tror ikke 17 og 16,5 er særlig forskjellige her.

17 foteren er noe smalere enn 16,5 der du sitter og padler. Min hovedkritikk mot Allyen er at alle modellene er litt breie. Du må holde åra litt ut, og det gir ikke optimal padleteknikk. 2,5cm betyr litt da.

I løpet av den tiden jeg har hatt Allyen har jeg veltet to ganger uten hensikt. Det er faktisk vanskelig å kælve kanonen med hensikt. Har stort sett falt i vannet, mens kanoen ikke har gått rundt.

Den første gangen jeg gikk rundt, gikk min onkel ombord i kanoen ved å skritte rett ut i den med stive bein. Da gikk vi rundt.

Andre gang var alene i mye vind. Jeg satt midt i kanoen, og skiftet plass til å sitte bak. Da jeg satte meg opp på setet. Tok et tak, og gikk jeg rundt (se bildet for resultat). Det er ganske tungt å buksere kanoen inn til land full av vann.

Hovedforskjellen mellom 18,5 og 17 er at 18,5 har mye bedre bæreevne. Når du padler solo vil dermed kanoen flyte høyere i sjøen, og lettere bli tatt av vinden. Jeg legger ofte ekstra ballast i kanoen når jeg padler alene. Når ballasten ligger foran og du sitter bak bøyes kanoen. Det gir dårligere stabilitet. Lengre kano, trenger mer fordeling av ballast. (Jeg legger ofte en stein på ca 15kg forrest i 17 foteren, og en sekk på ca 20kg i midten).

En kort kano er tyngre å padle enn en lang. Krogvold anbebefaler en kano på minst 17 fot. Jeg tror likevel 18,5 er tyngre å padle solo enn 17 foteren, da den definitivt er lagd som en flermannskano.

Både 16,5 og 17 har mer enn nok plass til 3 voksne og en del utstyr. En annen kamerat med 17 foteren har i mange år padlet ukesturer med kone, to barn og fullt overnattingsutstyr, uten problemer. Begge vil imidlertid gå treigere med en fullvoksen mann sittende i midten. Der er nok 18,5 best.

Som Martin M skriver har vi ofte vært ute i høye bølger og kraftig vind med Allyen. Igjen vil jeg anbefale Ally fram for andre kanoer (i allefall i samme prisklasse). Fleksingen gjør at den tar bølger bedre. Slik jeg leser produktsidenene til Bergans/Ally er 17 foteren bedre egnet i bølger enn de med spring.

Boka Martin-M nevner heter Kanoboka av Laila og Pål Krogvold. Øystein Køhn har lagd flere gode bøker, men ikke med DVD. Tror Martin og jeg økte farten med nesten det dobbelte etter noen gjennomganger med DVDen og praktiske øvelser.

post-3635-133474592222_thumb.jpg

post-3635-13347459224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nok ikke for meg å padle mye hvitt vann. Det som gjør at jeg tiltrekkes til padling er mer naturopplevelser og koselige turer enn adrenalinkick, for å sette det litt på spissen. :wink: Men etter et par år, så kan det jo hende at jeg føler at padleferdighetene begynner å bli bra nok til å utforske naturen i elvene du nevner, og at en grønn model da vil føles mer robust og stabil.

Hmmm, så mange valg. :?

Hei Rune.

Synes kanskje du har litt langt tidsperspektiv i forhold til andre elver enn Barduelva :D Om du tar et padlekurs vil du være i stand til å nyte flatt vann solo og tandem samt strømmende vann på mye kortere tid. Da kan du og få svar på mange av de spørsmålene du har angående valg av kano og teknikk.

Til spørsmålet om solopadling og plasering av ballast: Allyen er fleksible båter og kan trimmes på mange måter. Skal du padle langt på flatt vann gjelder det å rette ut kjøl-linja. Dette gjøres ved å ha ballast forran og bak. skal du på elv ønsker du mer spring (gyngestolmeieform). Da sentreres vekten inn mot midten av båten. Dette gjelder for alle modellene. Det beste stedet å sitte når en padler sole er litt bak midten i kanoen (selv om enkelte TV helter ikke gjør det). Der har en best kontroll på styringen av kanoen. Uansett om det er flatt eller bølger, med og uten bagasje.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for mange svar og masse info og bilder. :lol:

Jeg ser av bildene at Ally 17' er mye lenger enn jeg fikk inntrykk av på bildene til Bergans.

Så langt er konklusjonen at jeg ikke trenger en lengre kano enn 16,5' eller 17'. Disse er store nok til 3 personer. Så det er 16,5 og 17 det står mellom nå.

En annen konklusjon er at jeg neppe vil bli misfornøyd med noen av dem, for begge to virker som romslige, stabile og gode kanoer. Noen forskjeller er det jo (særlig bredde og evne til å takle litt røffere vann vs. retningsstabilitet og fart på flatt vann), men begge ser ut som gode kanoer.

Og takk for bilder! Flott å kunne se kanoene i forhold til folk og se hvordan de ser ut i praktisk bruk. Særlig disse "røde" (som også kan være grønne, heldigvis) modellene er det veldig få bilder av på nett. Men også bildet av 16,5 fot'ern gir veldig godt inntrykk av hvordan kanoen ser ut og hvor stor den er.

Jeg har kjøpt og lest en del i boka "Padling" av Øystein Køhn, og planlegger å skaffe meg "Kanoboka" av Krogvold. I tillegg har jeg etter hvert sett utallige videoer på nett, bl.a. på YouTube om J-tak, styretak og alle tenkelige og utenkelige padletak. Men det høres lovende ut at det følger med en DVD med "Kanoboka". :evil:

I går regnet jeg vel egentlig med at det kom til å bli 16,5'. I dag heller jeg vel mer mot 17'. Den ser ut som en flott kano. Men endelig avgjørelse blir det vel ikke før om en måned eller to tenker jeg - skal ta meg goood tid til å vurdere hvilken kano jeg vil ha.

Tusen takk for info og innspill så langt.

:-)

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål:

Trapperseter eller "standard" seter? Kanoen til Fimax ser ut til å ha trapperseter (?).

Så vidt jeg har forstått kan disse settes i vinkel slik at man kan velge mellom å sitte på dem som vanlige seter, og sitte på kne mens man støtter baken mot dem. Til gjengjeld er vel "standard"-setene mer fleksible med tanke på at plasseringen kan justeres mer for å trimme båten.

Hvilken sittestilling bruker folket vanligvis, og hvilke seter vil dere anbefale?

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Kanoen til Fimax har trapperseter, ja.

Disse har tre innstillinger for ønsket vinkling.

Selv sitter jeg stort sett alltid med knærne ned i bunnen (indianer) og har et underlag under knærne og bakover under setet. Jeg sitter stort sett foran og er motor ved lengre padlestrekk.

Årsaken til at jeg foretrekker å sitte slik er fordi man da lettere får brukt hele overkroppen når man padler. Ved riktig teknikk bruker man ikke bare armer ved padling. Innimellom sitter jeg "vanlig" for å få avlastet knær litt.

Ved å sitte indianer kan man også lettere stabilisere kano ved behov, bare ved å flytte kne og dermed kroppsvekt over til ønsket side.

Hva Fimax driver på med bak min rygg har jeg ikke noen formening om :-)

(han sitter nok for det meste indianer han også).

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min Ally 16,5 DR nå på onsdag. 20% på den lokale Coop sport og prisen ble ca 9600,- . Mangler årer, men vannene fryser nå til is så de kjøper jeg til våren. Gleder meg til våren og fine turer med kona og bikkja. Har også bestilt "Kanoboka" til Krogvold.

post-3778-133474592547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en 16,5DR og er kjempefornøyd med den. Er ikke en veldig erfaren padler, men har vært på noen turer sommeren som var med kone 2 unger(3 og 8år) og en liten hund.

Synes plassen i kanoen er veldig god og stabiliteten er bra. Hadde med oss utstyr (inkl. mat, ved, lavvo, soveposer, liggeunderlag og ekstra klær) og hadde ingen problemer med plass. Skal se om jeg får lagt ut ett bilde av kanoen pakket hvis det er interresant.

Har ikke prøvd 17-foteren, men kan i hvertfall anbefale 16,5DR.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge på lengre turer, både flatt og i elv/ stryk. Hadde vel padla innpå 700 km med Ally før jeg kjøpte min egen. Valgte 16,5 DR ut fra manøvreringsegenskapene på elv. 17 foteren går raskere på flatt vann, en er vanskeligere å håndtere på elv.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info! :roll:

Det ser ut som om de fleste kanoene selges med standardseter, men det er mulig at jeg blir å kjøpe trapperseter som ekstrautstyr slik at man kan velge setetype etter behov hvis jeg ikke får tak i en kano med trapperseter.

Jeg har ikke bestemt helt mellom 16,5' eller 17' enda, men regner med å bestille kano før jul for å være sikker på at den er her når elver og vann begynner å bli klare for padling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge på lengre turer, både flatt og i elv/ stryk. Hadde vel padla innpå 700 km med Ally før jeg kjøpte min egen. Valgte 16,5 DR ut fra manøvreringsegenskapene på elv. 17 foteren går raskere på flatt vann, en er vanskeligere å håndtere på elv.

Eirik

Oi, en som har prøvd begge to! :roll:

Hvordan vil du beskrive begynner- og slutt-stabiliteten for disse to kanoene? Er det stor forskjell på hvor stabile de føles / fare for å velte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en 16,5DR og er kjempefornøyd med den. Er ikke en veldig erfaren padler, men har vært på noen turer sommeren som var med kone 2 unger(3 og 8år) og en liten hund.

Synes plassen i kanoen er veldig god og stabiliteten er bra. Hadde med oss utstyr (inkl. mat, ved, lavvo, soveposer, liggeunderlag og ekstra klær) og hadde ingen problemer med plass. Skal se om jeg får lagt ut ett bilde av kanoen pakket hvis det er interresant.

Har ikke prøvd 17-foteren, men kan i hvertfall anbefale 16,5DR.

mvh

Ken

Flere bilder av 16,5' eller 17' med last og folk i er alltid interessant, fordi det gir et godt inntrykk av hvor store de egentlig er.

Jeg er litt overrasket over at Bergans har så dårlig med bilder av kanoene i bruk. Men nå har de jo problemer med å levere så mange kanoer som etterspørselen tilsier, så de trenger kanskje ikke å legge ut fristende bilder av kanoene i bruk i flott natur... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ally Rune etterlyste forskjell i primær- og sekundærstabilitet hos 16,5 DR sammenlignet med 17. Jeg vil ikke si de er veldig forskjellige, samtidig er det vanskelig å gjøre annet enn å synse når du ikke prøver dem direkte etter hverandre.

Alle kanoer får helt andre egenskaper med noe ( mye) vann innabords. Sammenlignet med helt stiv kano, glassfiber / alu syns jeg fleksbiliteten i allyen noen ganger tar opp litt av den verste "skvulpinga", dvs noe bedre sekundærstabilitet. Jeg vet ikke om andre har opplevd noe av det samme???

I en tidligere tråd diskuterte folk reparasjonsutstyr for Ally. Etter et totalhavari med 1,5 meters langs kjølen og 20 cm rift fra ripa og ned under vannlinja padla vi videre etter å ha tapet duken sammen med sportstape! Riktignok bare en dags padling etterpå, men likevel!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet en 15 foter i 14 år, mest alene. Deretter en 17 foter i 7 år. Har stort sett hatt en 14 dagers tur og en 7 dagers tur i sesongen, pluss en del helgeturer etc. For meg virker det som om du har kommet fram til to fornuftige alternativer, enten 16,5 foteren eller 17 foteren. Som du ser av alle svarene du har fått, er det egentlig umulig å være sikker på at du velger det alternativet som vil passe best på sikt. Uansett får du en god kano. Min erfaring som nybegynner i 15 foteren var at den var grei å manøvrere med 2 om bord, men nærmest umulig å padle alene. Den samme erfaringen har jeg registrert hos de som har begynt med en 16,5 foter. Min løsning var å lage en kjøl, som jeg brukte på når jeg padlet alene på flatt vann. Etter noen års padling ble teknikken såpass god at jeg etter hvert kunne kutte ut kjølen. Min anbefaling blir derfor at du velger 17 foteren, den er mye lettere å padle alene enn 16,5 foteren. Alternativet er å velge 16,5 foteren, og samtidig melde seg på padlekurs, slik at du raskest mulig lærer teknikken som skal til. Et padlekurs er uansett en god ide.

17 foteren kan også takle til dels grov elv, jeg har padlet opptil klasse 3 stryk, sitter da litt bak midten med bagasjen foran, også mot midten, slik at tyngden skaper et spring i kanoen. De fleste turer jeg har vært på, også klassiske ruter i Sverige, Finland og Norge, består som oftest av 70 – 90 % stille vann, slik at hvitvannsegenskapene til kanoen egentlig betyr lite. Det er likevel slik at marginene blir mindre med en 17 foter enn med en 16,5 foter hvis du velger å padle de vanskeligste strykene; manøvrering går seinere og krever mere kraft, strømskiller merkes bedre, feilvurderinger får lett mer alvorlige konsekvenser osv.

17 foteren føltes helt i begynnelsen mye mer ”rank” enn 15 foteren. Kona, som har vært med på mange turer i begge kanoene, kommenterte den første halvtimen i 17 foteren at den var ustødig. Siden har jeg ikke hørt noen klager på det. Begynnerstabiliteten i 17 foteren er altså mindre enn i 16, 5 foteren, men jeg vil anta at sluttstabiliteten er omtrenet lik, men bedre for 17 foteren i dårlig vær og med vann innabords. Jeg har aldri veltet i noen av kanoene, bortsett fra i elv som følge av kollisjon med stein eller trær(”sweepers”). Jeg står og staker i 17 foteren, både motstrøms og medstrøms, og bruker også en 2 hk påhengsmotor av og til.

Jeg vil anbefale løst sete som kan flyttes etter forskjellig padlebehov. Forandring av tyngdepunktet i kano er noe av det viktigste du kan lære deg for å takle padling under forskjellige forhold og i vind.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 1 stk grønn 17-foter bestilt. :roll:

Det er få nettbutikker som har de på lager, og en av dem anslo å få in 1 ny båt i oktober 2009(!), så hvis andre går og funderer på om de skal kjøpe kano, så kan det være lurt å være tidlig ute hvis man skal ha den til våren. 16,5' ("Modell Monsen") er nok lettere finne noen som har på lager, men der er det vel til gjengjeld flere kunder som er på utkikk etter akkurat den modellen.

Men etter å ha vurdert mitt behov (og etter veldig god hjelp i denne tråden), så bestemte jeg meg for en 17' "rød" modell (men grønn i fargen).

Jeg fant en nettbutikk som hadde én båt igjen på lager til en rimelig gunstig pris på kr 11400,- så da slo jeg til. :) Så da er det vel bare å begynne å lese om forskjellige typer årer. Jeg har et par ideer om hvilke årer jeg vil ha, men det blir jeg sikkert å anskaffe etter jul en gang.

Så takk så mye for hjelpa, alle sammen. :D

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.