Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i begynnelsen av desember - Noen gode tips om fjell?


Anbefalte innlegg

Hallo alle.

Jeg og en kamerat planlegger en fjelltur i begynnelsen av desember med bestigning av en eller flere 2000 meter topper. Ski/truger/stegjern/støvler/tau alt ettersom forholdene.

Vi bor i Oslo og det er snakk om en helg eller langhelg.

Tenker å bo i telt fra fredag eller lørdag til søndag, og å lage en camp som utgangspunkt for en eller flere bestigninger med retur til samme sted.

Har begrenset breerfaring og ingen isklatreerfaring men har vært en del i bratt terreng vinterstid gjennom toppturer for nedkjøring på ski, og klatreerfaring i forhold til taubruk sikring mm.

Det jeg lurer på er om noen har gode tips i forhold til mulige totusenmetere (evt. også andre fine fjell) ut i fra gitte begrensninger i tid, ferdigheter, åpne veier osv.

(Rondeslottet og Dyrhaugstind er ikke så aktuelle da vi gjerne vil prøve oss på en ny topp)

Tar gjerne i mot tips om både lette og noe mer krevende topper som er mulig å nå på en helg.

Altså: Hvor ville dere dratt med en helg til rådighet i begynnelsen av desember ut fra tidsbegrensninger og lite erfaring med ferdsel på bre.

Håper på svar!

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lette behagelige varianten:

Kjøre opp på Valdresflye og gå på Kalvehøgde.

Litt mer utfordrende, gå over Steinflytinden og Tjønnholstindne

Eller hva med å:

Kjøre opp fra Årdal på fjellveien mot Turtagrø, et stykke oppe i dalen er nok veien videre stengt, dvs. dere må gå et stykke på ski på veien, før dere kan dra oppover mot Austanbotntindmassivet. Opp til Vesttoppen kommer dere nok greit. Utfra egen erfaring og ferdighet, kan dere så vurdere å fortsette mot Store Austanbotntinden (fortrinnsvis med sikring etter hvert), men det blir vel knapt med tid da dagene er korte. Men Vesttoppen på Austanbotntinden er også et flott sted å være i førjulslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta å sette en camp ved foten av høgdebrotet og gå opp til toppen av høgdebrotet, og gå langs en "rygg"som fører til tjønnholstind.

Jeg gikk denne turen vinteren som var, og denne turen kan jeg anbefale!Ruta via ryggen opp til Tjønnholstind kan være bratt,så det kan være griet å ha med seg stegjern eller truger.Jeg gikk denne turen rundt slutten av Januar forige år.

Håper du får en fin tur uansett hvilket valg du tar.

mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hva med Nautgardstinder+Nubbene og Kvitingskjølen? Ikke spesielt utfordrende topper.

Vet heller ikke hvordan snøforholdene i det området er.

Er det ikke mest sannsynlig lite snø på disse toppene rundt jul? Gikk Besshøe ved nyttår i fjor, og slet fælt med stein. Vil tro det er minst like ille på de toppene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mest sannsynlig lite snø på disse toppene rundt jul? Gikk Besshøe ved nyttår i fjor, og slet fælt med stein. Vil tro det er minst like ille på de toppene du nevner?

Kvitingskjølen var bra første uka av Desember i fjor, kom opp og ned der vi hadde planlagt uten problem med pudder i nedkjøringen, Nautgardstind"ryggen" så heller ikke verst ut. Slå opp camp i Veodalen så har dere litt alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.