Gå til innhold
  • Bli medlem

Kor kalt broka de å vere i Femundsmakra i Februar?


tomand

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer og gå femundsmarka på langs (Elgå-Røros) i romjula eller i Vinterferien i Februar. Men er usikker på om ej he utstyr til å takle kulda.

Noken so veit sann ca kor kalt de brokar å vere i romjula eller i februar? å broka Femunden å vere sikker å gå på i dei tidene? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I februar 2001 ble det målt 48minus i februar på femund. Så det kan blir sinnsykt kaldt. Isen er trygg i februar, men romjula varierer fra år til år. For 2år siden var ikke isen farbar før rundt 20januar. De siste åra har det ikke vært noe særlig kulde å snakke om, men man vet jo aldri når den kommer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det kan bli kaldt! Februar er som regel den måneden med mest usikkerhet rundt temperaturen. Det kan variere mellom -5 til -40... Selv om 40 ikke er så vanlig og mest forbeholdt nyttårsaften på Røros så er det mulig. Martnas uka på Røros er ofte bitende kald, den er i nest siste tirsdag i februar og ut den uka... Kle deg med ull så går det greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
I februar 2001 ble det målt 48minus i februar på femund. Så det kan blir sinnsykt kaldt. Isen er trygg i februar, men romjula varierer fra år til år. For 2år siden var ikke isen farbar før rundt 20januar. De siste åra har det ikke vært noe særlig kulde å snakke om, men man vet jo aldri når den kommer igjen...

Tror det var den helga jeg var på hytta litt lenger sør. (I nærheten av Sølenstua) Jeg dro hjem igjen på kvelden da jeg hadde bil, og ingen mulighet for motorvarmer. Da viste måleren på bilen -42. Snakka med en bekjent som var på hytta si like i nærheten, og der hadde termometeret vist 47 kalde på morran. Et gnistrende vakkert område, men når gradestokken kryper under -30 skal du være spesielt interessert for å gidde og være ute på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ville ikke tatt den turen i påsken, om påsken begynner som regel snøen å bli råtten. Og det er ikke så morsomt å stå opp 04.00 for å gå, og når klokka blir 12.00 kan du ikke gå lenger. Men man vet jo aldri, påsken for to år siden var det hard snø, og mellom - 25 grader og - 32 grader om natta, mens påsken i år var det bare noen få minusgrader om natten og råtten snø om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.