Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan beskytte ansiktet for kulde og sno?


500fjell

Anbefalte innlegg

G-land er en bra brille på mange måter, men kvaliteten holder ikke mål. Har fått tre glass ødelagt pga fukt som altfor lett kommer mellom glassene(dobbelglass). Godt mulig at cebe har tatt hintet og utbedret dette, er et par år siden jeg gikk over til spy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for min del har jeg prøvd diverse balaklavaer, og problemet med de er nettopp at de iser ned, derfor jeg har endt opp med neopren. dessuten dugger brillene lettere når du puster gjennom ull/ bomull. men det er klart hvis man jager avgårde med høy puls, er det sikkert litt tungpustet. men i så slitsomt vær at jeg trenger maske. da tar jeg det med ro og sørger for ikke å bli svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Problemet med scooter-folket (undskyld hvis jeg tager fejl!) er jo , at der ingen hård, fysisk aktivitet foregår. Man sidder stille og skal ikke kæmpe med hård vejrtrækning gennem små åndehuller i ens maske 8)

Stærk vejrtrækning gennem små åndehuller risikerer at skabe kondens, der igen iser til. Og dermed er huen ikke brugbar.

Personlig erfaring: Efter en times hårdt arbejde i vinters på ski (med sne og hård vind lige ind i ansigtet), besluttede jeg mig at lukke min ansigtsbeskyttelse på min Mammut jakke. Efter en time virkede velcro-låsen ikke mere pga. kondensen var iset til i låsen. Øv!

Jeg læser derfor med jeres forslag stor interesse.

Mvh

Jakob

Kommer helt an på hvor en kjører, og hvordan mann kjører. Er det kaldt nokk bruker jeg maske. Men må da også fjerne brillene og ta på linser.... nettopp på grunn av dugg. Men uten briller under scooterbrillene er det ikke noe problem.

Tror ikke det er problemer med neopren på skitur. Neoprenmaskene er også lette å modifisere med større og flere hull om nødvendig.

Har forsøkt fleece og ull og andre stoffer. Problemer med ising, kondens , og ja fastfroset glidlås.

Eneste som jeg synes funker på scootertur når det er kaldt er enten heldekkende hjelm, heldekkende maske på scooterbrillene eller neopren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del har jeg prøvd diverse balaklavaer, og problemet med de er nettopp at de iser ned, derfor jeg har endt opp med neopren. dessuten dugger brillene lettere når du puster gjennom ull/ bomull. men det er klart hvis man jager avgårde med høy puls, er det sikkert litt tungpustet. men i så slitsomt vær at jeg trenger maske. da tar jeg det med ro og sørger for ikke å bli svett.

Du har rett i at de kan ise. Den tykke ullbalaklavaen min iser noe. Den tynne med netting foran munnen har ikke det problemet i det hele tatt. De tettere neoprenemaskene sender lufta mer rett ut av maska så duggproblemet er borte med dem, men jeg føler det likevel at de er for tette.

Motorsykkelforretninger selger forøvrig tynne balaclavaer til å ha under hjelmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vaske seg om man er ute i kulda over flere dager. Skitt isolerer dårlig. Men du har helt rett, man vasker seg aldri om morningen, bare om kvelden slik at man i løpet av natta kan "gro" et nytt fettlag.

Ikke glem vasken andre steder på kroppen, først og fremst på beina, men også under armene og i skrittet.

Ikke gå rundt å spar på avføring. Noen som har gjort fra seg på pose og kjent på varmen den avgir? 8)

Drikk vann.

Hvor ofte vasker polfarere og andre hardhauser seg? Jeg gjetter på at de ikke gjør det før de kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vasker polfarere og andre hardhauser seg? Jeg gjetter på at de ikke gjør det før de kommer hjem?

Da er jeg redd du tar feil, i hvert fall hva polfarere angår. Andre hardhauser kan jo gjøre så mangt, avhengig av hvor de er, men oppholder de seg i områder med streng kulde over tid kan jeg love deg at de skyller/tørker/gnir av seg den verste skiten. Hvis ikke faller de over i kategorien for evneveike hardhauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg redd du tar feil, i hvert fall hva polfarere angår. Andre hardhauser kan jo gjøre så mangt, avhengig av hvor de er, men oppholder de seg i områder med streng kulde over tid kan jeg love deg at de skyller/tørker/gnir av seg den verste skiten. Hvis ikke faller de over i kategorien for evneveike hardhauser.

Det er det motsatte av hva jeg har lest, men de forsøker kanskje å fremstå som mer villmenn enn det de egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå uttalelser fra erfarne polfarere - som ikke vasker seg. Så man får bare se bort fra mine påstander, men selv har jeg lært og erfart at man holder seg mer "fresh" med en vask nå og da, noe jeg også kommer til å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med scooter-folket (undskyld hvis jeg tager fejl!) er jo , at der ingen hård, fysisk aktivitet foregår. Man sidder stille og skal ikke kæmpe med hård vejrtrækning gennem små åndehuller i ens maske 8)

Stærk vejrtrækning gennem små åndehuller risikerer at skabe kondens, der igen iser til. Og dermed er huen ikke brugbar.

Personlig erfaring: Efter en times hårdt arbejde i vinters på ski (med sne og hård vind lige ind i ansigtet), besluttede jeg mig at lukke min ansigtsbeskyttelse på min Mammut jakke. Efter en time virkede velcro-låsen ikke mere pga. kondensen var iset til i låsen. Øv!

Jeg læser derfor med jeres forslag stor interesse.

Mvh

Jakob

Scooterkjøring kommer veldig ann på terrenget, jeg er ofte svett etter scooterkjøringa på sørøya, der vi har høye fjelle.. der vi må jobbe med scooteren.

Å kjøre i 80 kmt i 20 minus, må være værre enn det en skigåer klarer i noen timer med liten vind.

20 minus i 80 kmt, er samme som en liten storm, dvs ca -40 effektive.

Jeg bruker ett bredt skjerf når jeg kjører scooter, det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå uttalelser fra erfarne polfarere - som ikke vasker seg. Så man får bare se bort fra mine påstander, men selv har jeg lært og erfart at man holder seg mer "fresh" med en vask nå og da, noe jeg også kommer til å fortsette med.

Man kan fort bli sår på steder med mye friksjon om man ikke vasker seg så det er uansett et poeng. Holder med deg LarsD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli hengt ut som scooterkjører til evig tid når man over lang tid kun har nøyd seg med å lese diskusjonene. Undertegnede beveger seg stort sett til fots eller på ski, men har noen dager i året med vedkjøring med snøscooter (hvilket vil si at jeg faktisk har tillatelse til å legge løypa dit vi sager ved, skulle tro det var å fortrekke fremfor traktorspor i myra...). Å handtere en snøscooter i ulendt terreng med mye dyp snø er fysisk krevende, og det er få ting jeg har angret mer på enn at jeg anskaffet en heldekkende hjelm, skjermen dugger temmelig fort ned. Likevel vil jeg skulle tro at masker tilpasset snøscooterbruk bør fungere, da problemet i hjelmen er at utåndingsluften treffer hakebeskytteren og går opp på skjermen.

Hadde et par brede snøscooterbriller fra "Smith" en gang i tiden, tilstrekkelig brede til at vanlige briller gikk inni, hadde sjelden duggproblemer med de, dessverre mistet jeg de under en skitur(de var forøvrig kjøpt inn til friluftlivsbruk, dvs. skitur og ikke snøscooter.) Med hjelmen fulgte det forøvrig med en syltynn balaclava i ull, den var ikke større enn at den gikk inn i ei fyrstikkeske av den lille typen, mulig sånt kan kjøpes løst, kan fungere som et supplement inne i jakka.

(På den annen side; hvordan det er å kjøre snøscootere fra etter 84 på hardpreparert løype har jeg ikke anelse om, det kan godt være lett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.