Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Cho Oyo


Aalstad

Anbefalte innlegg

Forrige uke fikk jeg det for meg at jeg ville bombesikre mitt Bergans Cho Oyo telt. Jeg har ikke hatt noen problemer med teltet i sterk vind, og bergans opplyser at teltet skal tåle tøffe påkjenninger uten forsterkninger, men jeg klarte ikke å dy meg da jeg hadde et par ekstra teltstenger liggende:)

Så jeg dro ned på den lokale sysjappa, og kjøpte litt 5 cm brei nylonwebbing (sånn brei reim som gjerne er på hoftebelter), borreløs (begge sider) og den sterkeste sytråden de hadde i sort og rød. Den siste ingrediensen - tynt kobberrør - hadde jeg hjemme.

Oppskrift på stangkopper (samme løsning som på exped teltene):Jeg klipte av ca 7 cm nylonreim. Så brettet jeg inn en liten kant på den ene kortsiden, og sydde denne. Deretter brettet jeg den i to på langs og sydde en søm langs siden. Nå har jeg et nylon"rør" med innbrettet munning. Så sydde jeg igjen bunnen og trykket nedi en like lang kobberrørbit. Den innbrettede kanten sørger for at rørbiten ikke faller ut. Så sydde jeg fast stangkoppene på de samme stedene som skiløkkene på teltet allerede var festet. Der er duken og sømmene allerede forsterket til tusen, så det skal holde.

Oppskrift på innvendige festeborrelåser:

For å holde stanga fast på innsiden av duken sydde jeg på fire borrelåser. Det var en enkel sak: sy sammen en hard og en myk borrelås slik at man kan bøye den rundt stanga og feste den i seg selv. Så sydde jeg disse fast i allerede forsterkede områder på duken (sjekk bildene)

Alt av sying ble gjord på allerede forsterkede områder, og jeg passet på å sy stangkoppene slik at det ikke blir stress på sømmen mellom duk og bunn. Så i teorien har jeg nå et ultrastabilt bombesikkert telt som tåler alt moderjord kan kaste på det :)

Det eneste som gjenstår er å seamseale sømmene...

Prisen?

Ekstra teltstangsett fikk jeg gratis i posten fordi jeg måtte bytte ut ett ledd!

ca 70 kr i systæsj.

Den ekstra teltstanga veier 150 gram. Stangkopper og borrelåser ca 30-40 gram.

Jeg kan selvfølgelig la den ekstra teltstanga ligge hjemme hvis jeg ikke trenger den

post-3614-133474590299_thumb.jpg

post-3614-133474590304_thumb.jpg

post-3614-133474590309_thumb.jpg

post-3614-133474590313_thumb.jpg

post-3614-133474590318_thumb.jpg

post-3614-133474590322_thumb.jpg

post-3614-133474590348_thumb.jpg

post-3614-133474590352_thumb.jpg

post-3614-133474590356_thumb.jpg

post-3614-133474590361_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker:) Jeg ble inspirert av polaris på dette ja! - nå gjelder det bare å få til et avtakbart fortelt på en måte :arrow:

Tenshi og eldorado har begge gode løsninger på dette. Det enkleste er nok å rappe designen til eldoradoforteltet.

Stangen er en orginal Cho Oyo stang. Da jeg kjøpte teltet var det veldig trangt å få sammen to av stengene, så jeg mailet bergans om det. De sendte med to hele nye stenger og sa jeg heller fikk ha noen reservedeler.

Lengden er 243cm, og stangen er bøyd over det hele får å ikke være så sabla stram..

Er det noen som vet om en nettbutikk som selger teltstoffer? Jeg har vært inne på www.extremtextil.de men der har de bare grønn farge. Vil helst ha sort.

Hmmm, jeg har litt over en stang til overs. Kanskje jeg skal modde litt på orion også?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er 243cm, og stangen er bøyd over det hele får å ikke være så sabla stram..

har du " forhåndsbøyd " stanga slik at den har en bue når den ikke står i spenn ?

hvordan gjorde du dette for å få en jevn bue uten å lage "knekker" ?

mvh

bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kan oppstå vanninntregning ved stanga. Jeg gjorde noe tilsvarende på et gammelt Helsport Gore-Tex telt. Teltet ble mye mer vindstabilt, men inntregning av vann i regnvær gjorde at jeg måtte kutte ut ekstrastanga. Årsaken var sannsynlig vis press/kuldebro mot den pustende duken fra stanga.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boc: Jeg bøyde stangen mens den var satt sammen. Jeg bøyde alle stangleddene slik at stangen ble krum over det hele ved å bruke hender og ett kne - litt vanskelig å forklare teknikken jeg brukte, men jeg gne stangen frem og tilbake over kneet slik at den bøyde seg litt etter litt. Hvis ikke ville det nok blitt vel mye spenn.

Takk for tipset Harald, jeg skal ha det i bakhodet!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa.. :D Biltema kan nok bare ta det rolig...

Men jeg har veldig lyst til å sy mitt eget telt! Hvis jeg får fatt på silikonbelagt ripstop nylon med høy rivestyrke (15 kg +), god vannsøyle og lav vekt kan vi begynne å snakke! Kombinert med en god bunnduk, kjempelett innerduk og dac teltstenger skal vi nok få til noe.

Vi får vel se hvordan det går med disse småprosjektene først:)

Takk for linken Anders! Vet du noe om rivestyrken på sil-nylonen?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.