Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags politisk vind blåser over fjell-Norge?


500fjell

Hvilket politisk parti stemmer du?  

107 stemmer

  1. 1. Hvilket politisk parti stemmer du?

    • Rødt (tidl Rød Valgallianse - RV)
      5
    • Sosialistisk Venstreparti (SV)
      15
    • Arbeiderpartiet (AP)
      26
    • Senterpartiet (SP)
      4
    • Kristelig Folkeparti (KrF)
      9
    • Venstre (V)
      13
    • Høyre (H)
      19
    • Fremskrittspartiet (FrP)
      12
    • Andre
      8


Anbefalte innlegg

Ja, hvilket ståsted har Norges fjellfanter når det gjelder politikk? Kunne vært interessant å vite hva fjellforums brukere stemmer! Selv må jeg vente et år med å stemme :arrow:

Vil du ha atombombe over Hardangervidda, eller Sponheim som statsminister?

Vil du ha Siv som statsminister, eller drukne i sivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sondre gav oss valget:

Vil du ha atombombe over Hardangervidda, eller Sponheim som statsminister?

Vil du ha Siv som statsminister, eller drukne i sivet?

Her gir du oss bare valget mellom kolera og pest. :!::?

Siden det ikke er valgår i år så gikk stemmen min til "Andre" (Partiet for uhøytidlige fjellfolk) :arrow:

Godt valg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stemt siden jeg ble klar over at det bare finnes to typer politikere: Miljøsvin og kommunistsvin. :D

Ved stortingsvalget 2005 stemte ca 1% av oss på kommunister, ingen Kommunister ble valgt inn. Mao består stortinget av 100% miljøsvin og det norske folk, 99%. Eller er det kanskje noe mer nyansert enn dette?

Det finnes heldigvis mer mellom himmel og jord enn laissez faire kapitalister og kommunister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten hentydning til utrykket "kommunistsvin" som blir brukt ovenfor.

Under kommunisttida i Sovjetunionen levde 5 % av folket under fattigdomsgrensa.

I dag lever 50 % av Russlands befolkning under den samme grensa,

Fylla dreper flere og flere og de er ute av stand til å vedlikeholde befolkningstallet. ;-)

Undrer meg på hva som har skjedd. :D

Ser nå at "Andre" (Partiet for uhøytidlige fjellfolk), har bergtatt 7 % av stemmene

og har muligens et stegjern inne i regjeringa. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskt i fjellet akkurat nå, men vindretningen ser ikke så ille ut for øyeblikket;)

Vil du ha atombombe over Hardangervidda, eller Sponheim som statsminister?

Ingen av delene takk. Det har vel holdt med èn 10% statsminister vel?

Atombomba over vidda klarte jo SV selv å fyre av for et par-tre år siden, ved ikke å kjøpe "indrefileten" der oppe :)

111 mill var for mye å gi til en enkeltperson, så glade i naturen og miljøbevisste var de ikke!

Du verden for en generaltabbe av SV, men sannheten kom om ikke annet frem vedr de da.

Nei, SV har ikke livets rett. Rødt blir ei langt bedre "vaktbikkje" på tinget enn disse storkjefta SV'erne.

Gi SV's %'er til et annet parti (sier ikke hvem), og nåværende liste hadde sett rimelig grei ut, spør dere meg..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfolk er ikke snittet av folk ellers ser det ut til, ble vel mye SV dette.

Synes ikke det er så veldig stor forskjell jeg (tatt i betraktning det lave stemmetallet - 52 stk), men SV har kanskje fått litt flere stemmer enn ”normalt”.

Uvant også at FrP ligger så lavt (5%), men det viser kanskje at det er mange fra det partiet som er lite interessert i friluftsliv. Det er mange stutum´er i FrP og de ligger mest på sofaen og syter og klager.

Også V har høyere oppslutning enn ”normalt”. Det kan kanskje forklares med at V har mange akademikere og at akademikere ofte er friluftsfolk. AP burde hatt noen flere stemmer, så potensielle Ap´ere bør komme og avgi sin stemme snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød Valgallianse finnes ikke lenger. Partiet Rødt har overtatt den rollen (likheten er jo slående, men rett skal være rett)

Jammen har du rett Bernt, det hadde jeg ikke fått med meg!!! Muligens kan en moderator endre det alternativet, men beholde stemmene!

Sitat fra Wikipedia:

Rød Valgallianse (RV) var et norsk politisk parti 1973-2007. Den 11. mars 2007 ble RV nedlagt, da de sammen med AKP, Rød Ungdom og partiløse omdannet seg til partiet Rødt.

Rødt måtte likevel stille under RV-navnet ved valget i 2007, da stiftelsen av det nye partiet skjedde for seint til at valgloven tillot navneendring eller registrering av et nytt parti før valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig stor forskjell jeg (tatt i betraktning det lave stemmetallet - 52 stk), men SV har kanskje fått litt flere stemmer enn ”normalt”.

Uvant også at FrP ligger så lavt (5%), men det viser kanskje at det er mange fra det partiet som er lite interessert i friluftsliv. Det er mange stutum´er i FrP og de ligger mest på sofaen og syter og klager.

Også V har høyere oppslutning enn ”normalt”. Det kan kanskje forklares med at V har mange akademikere og at akademikere ofte er friluftsfolk. AP burde hatt noen flere stemmer, så potensielle Ap´ere bør komme og avgi sin stemme snart.

Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet består til en stor grad av samme type mennesker, så det er nok derfor Ap også ligger lavt her.

Jeg tror at friluftsliv først og fremst tiltrekker de som har "grønt" i seg + de som er/vil være litt mondéne. FrP og Ap er ikke blant dem, og kanskje ikke KrF heller? (Men kanskje de liker å være i Guds frie natur...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp ere er stort sett opptatt av billig sprit. :D

De tar vel heller danskebåten enn å dra til fjells. :D

Billig bensin er også livsviktig, :arrow:

men betyr vel ikke alverdens for fjellfolk :?:

med minimalt forbruk av renset bensin til primusen. :D

"Andre" er partiet for uhøytidlige fjellfolk. :lol:

Ser vi er like store som Frp. :D

Siv er sjokkert :!::!:

post-728-133474590366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig stor forskjell jeg (tatt i betraktning det lave stemmetallet - 52 stk), men SV har kanskje fått litt flere stemmer enn ”normalt”.

Uvant også at FrP ligger så lavt (5%), men det viser kanskje at det er mange fra det partiet som er lite interessert i friluftsliv. Det er mange stutum´er i FrP og de ligger mest på sofaen og syter og klager.

Også V har høyere oppslutning enn ”normalt”. Det kan kanskje forklares med at V har mange akademikere og at akademikere ofte er friluftsfolk. AP burde hatt noen flere stemmer, så potensielle Ap´ere bør komme og avgi sin stemme snart.

En annen forklaring kan være at Frp sine velgere jobber og ikke surfer FF i arbeidstiden :arrow:

Det har sin naturlige årsak at "kontorfolk" bedriver mer friluftsliv enn f.eks en tømrer. Sitter du inne hele dagen, lengter du ut. Er du ute i all slags vær hele året, så syns du det er godt å være litt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at Frp'ere heller er på harrytur til Strømstad, campingvognferie på Larkollen, på pakkereise til syden eller rett og slett sitter og leser VG og røyker rullings fremfor å tusle rundt i fjellheimen (og dermed være aktuelle som medlemmer av FF).

Det er naturlig også av andre grunner at de partiene som ikke er så opptatt at å bevare uberørt natur (Frp og Sp) er underrepresentert her.

Det er ikke så rart at det er mange SV'ere, Krf'ere og Høyrefolk her. Det er ofte ikke så stor avstand mellom disse partiers velgere i en del verdispørmål. (Vi snakker her om de kulturbevisste og verdikonservative velgerne til Høyre og ikke det lille mindretallet som kun er opptatt av lommeboken sin. Disse har gjerne en sterk rettferdighetssans og er opptatte av å forandre for å bevare - ikke forandre for å ødelegge noe eller tilegne seg mest mulig penger selv. Mange av høyrevelgerne som kun var opptatt av lommeboken sin har nok underveis forsvunnet over til Frp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik har noen gode poenger og korrekte analyser mht SV, H og FRP. I tillegg har Venstre mye av det samme kulturelle verdigrunnlaget som SV og H, samtidig som V er langt mindre dogmatisk når det gjelder andre politiske felt som f.eks. økonomi. Så selv om man ikke er glødende Sponheim-fan, burde V være et aktuelt valg for mange.

Mulig V har et personsproblem som holde partiet under 10-tallet. På den annen side er det jo ikke akkurat noen karismatiske lys som leder de andre partiene heller.

Dessuten er det noen partier som ikke burde få stemmer fra andre enn spesielt interesserte; SP er et interesseparti, det er til dels også KRF og AP, og FRP er et meningsmålingsintitutt med en partileder som påberoper seg økonomisk utdannelse, som som like fullt gjennom den siste tids finanskrise har liret av seg noen av de mest merkverdige uttalelser i norsk politisk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig stor forskjell jeg (tatt i betraktning det lave stemmetallet - 52 stk), men SV har kanskje fått litt flere stemmer enn ”normalt”.

Uvant også at FrP ligger så lavt (5%)

Enig.

I tillegg så er det litt interessant at RV eller Rødt som det nå heiter lenge låg likt med FrP.

Men nå har FrP dratt frå med to stemmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik har noen gode poenger og korrekte analyser mht SV, H og FRP. I tillegg har Venstre mye av det samme kulturelle verdigrunnlaget som SV og H, [...].

Er nok ikke min analyse akkurat... Dette lærte jeg på BI i faget markedsføring. :D

Selv om jeg er verdikonservativ må det sies at det fleste virkelig hyggelige eldre mennesker (altså de over 40) som jeg har truffet har vært raddiser. Rart det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er verdikonservativ må det sies at det fleste virkelig hyggelige eldre mennesker (altså de over 40) som jeg har truffet har vært raddiser. Rart det der..

Hehe - ja, jeg ville heller dra på fisketur med Hallgeir Langeland enn med Carl I Hagen.

Hilsen yardbird (over 40)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan Ap har fått 6 stemmer til det siste døgnet uten at den andre partiene har fått tilsvarende.. Er det noen som driver og oppretter flere brukerkontoer og stemmer i vei? :D

:)

Vi snakker selvfølgelig om en upresis og kanskje en mer mental grense mellom de yngre og de eldre. Det vil alltids være noen som sliter med å bli voksne og kjedelige. :D

Poenget er at mange av de yngre raddiser er litt vel rabiate og kverulerende, mens den mer romslige og aksepterende holdningen kommer først med årene. Det samme gjelder for så vidt også for blårussen. Det tar noen år før man får roet seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også V har høyere oppslutning enn ”normalt”. Det kan kanskje forklares med at V har mange akademikere og at akademikere ofte er friluftsfolk.

Jeg stemte taktisk på venstre slik at Sponheimen tror han har en stemme han egentlig ikke har. Tulla.. Det er vel innlysende at det er bedre med han Sponheimen enn en atombombe i fjellheimen. Når det gjelder livet i Sivet er jeg litt mer i tvil, men....

Jeg tror egentlig vi kan slappe av alle sammen. Da jeg hørte at Kristin Halvorsen skulle bli finansminister holdt jeg på å drite på meg.

Da greier sikkert Siv Jensen å ta vare på kultur og natur også når det kommer til stykket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.