Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "nytt telt" tråd.


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av et Ringstind 2 telt.

At teltet er bra er det vel ingen tvil om, men jeg syns prisen er noe høy. Billigste jeg har funnet er 2699,-

Jeg vurderer i samme draget et McKinley Venture telt., som jeg har funnet til 1899,-

Jeg er ikke en ekstrem turfarer,eller merkefrik, men jeg har bestemt meg får at når jeg nå først må kjøpe meg noe nytt utstyr, mener jeg det er greit å kjøpe kvalitet først som sist.

Har "drept" noen billigtelt.

Har planer om å komme meg på flere alene turer etterhvert, så vekt er jo litt avgjørende.

Har større telt når jeg har med meg noen.

Teltet vil i hovedsak bli brukt vår, sommer og høst, kaskje vinter etterhvert.

Mest i skog, men også i fjellet.

Vinterstid blir det i hovedsak presenning og bål.

Er det noen som har sett Ringstind teltet rimeligere enn dette??

Evt har noen andre gode forslag i samme leia??

På forhånd takk for alle svar 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk testet ett par telt fra McKinley, og de er langt fra så dårlig som Lagfører skal ha det til. Har testet Venture 3 (og Manitu 3) og synes det er ett bra telt. Lett og fint. Lett og sette opp. Brae luftemuligheter, både gjennom ventiler, og det at duken ikke går helt ned til bakken.

Eneste er at takhøyden innvendig bare er 95 cm. Så jeg synes det kan bli litt i laveste laget. Men en kompis av meg synes takhøyden var helt fin.

Innerteltet er også mørkere enn det man er vant til fra Helsport sine telt. Kan virke litt mørkt på mørke kvelder.

Vindstabiliteten er meget bra. Tåler helt fint turer hvor det forventes en del vind.

Vanntettheten er helt i toppklasse. Og duken er veldig slitesterk.

Er alt i alt ett telt som gir veldig mye for pengene. Iallefall hvis du får det for 1899,-

Ringstind 2 er også ett kjempetelt.

I forhold til Venture 3 er det lettere og har større innvendig høyde. (110 cm)

Er litt mindre vindstabilt enn Venture, men ikke mye. Er lettere å sette opp, i og med att det bare har en stang.

Har mindre fortelt enn Venture, men er du aleina på tur er ikke dette noe problem.

Alt i alt ett super telt dette også.

Er dette teltet jeg bruker når jeg drar på turer alene vår, sommer og høst.

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
drar opp tråden litt igjen.

Er det noen som har erfaringer med eureka teltene??

Skal ha et lite og lett telt ala ringstind, men er åpen for andre forslag i samme klasse når det gjelder pris, vekt og størrelse :lol:

Eureka har et telt som heter Skylite 2 SUL, som er et lett og -på papiret- greit telt for to. Men det er kanskje det aller verste teltet jeg noensinne har ligget i. Nesten! Sov i det i 4 netter, og våknet opp av kondens som dryppet meg i pannen hver morgen. Teltet er fulstendig feilkonstruert, umulig å stramme opp med mindre det står på en helt flat gressplen og med hele to barduner egner det seg vel dårlig om været skulle bli altfor ille. I tillegg ødelegger barunering enda mer for geometrien i teltet, slik at kondensplagene vil bli større. Fikk heldigvis byttet det til et Hilleberg Soulo! En "happy ending" med andre ord :D

Når det gjelder kvalitet på sømmer osv. virket Skylite til å være på høyde med de Helsport-teltet jeg har satt mine bein i!

Det aller verste teltet jeg har ligget i var et enduks solotelt, der duken ikke pustet, og all ventilasjon ble stengt igjen når man dro igjen glidelåsen til forteltet. Våknet med store kondensdammer inne i teltet :) Heldigvis kostet det hele 299,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.