Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi Besseggen


Torgeir

Anbefalte innlegg

Så har jeg endelig gjort det; investert i et par av denne Norges mest solgte fjellsko...

Kjøpte et par Scarpa SL i fjor, og min mening om disse har jeg sagt tidligere ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=785 ). Disse er nå oppgitt foreløpig.

I går var jeg i butikken og testet litt forskjellig. Alfa Walk King har jo fått mye skryt, men de passet ikke helt til meg. Knekkpunkt på støvel og fot stemte ikke helt. Crispi Halne var for smal i fronten. LaSportiva Makalu ble for trange vertikalt; de klemte oppå rista selv om størrelsen forøvrig var riktig. Men Crispi Besseggen var en sann drøm, de var rett og slett herlige å gå med :D Det var ikke mye tvil om hva det måtte bli...

Testet dem på en tur på Gullfjellet i dag. De fungerte utmerket (til nye sko å være). Litt antydning til gnagsår på hælene mot toppen, men ikke værre enn at det kan forebygges med sportstape. Skal nok ha med compeed og tape på tur fortsatt ja :!: (gikk den samme turen i fjor med nye Scarpa SL, og da var hælene skikkelig vonde før vi kom halvveis). Egenskapene på rent fjell er også gode, med godt feste selv på bratt underlag. Det er tydeligvis gode grunner til at disse skoene selger så godt :D

Nå går jeg fottursesongen i møte med et lyst sinn, for nå har de mørke SL-skyene lettet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Har slitt ut tre par av samme merke selv på 3-4 år. Veldig godt fornøyd !

De blir som de fleste behagelige støvler litt romslige etter hvert. Det velger jeg å løse ved å legge ett og etter hvert to ekstra par såler i støvelen. Har vurdert å kjøpe et nytt par nå, men ser at sålen har noe mindre mønster og at helen ikke lengre er avrundet bak. Har noen på forumet erfaring med ny og gammel modell ?

Selv velger jeg å tro at den gamle var bedre inntil noen korrigerer meg . :wink:

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når man sliter ut 3 par sko på 3-4 år hadde ihvertfall ikke jeg vært fornøyd med kvaliteten Knut !

Selv har jeg alltid hatt en forkjærlighet for LaSportiva. Jeg kjøpte Lhotse-modellen for 3-4 år siden. Se her:

http://www.lasportiva.it/Inglese/Catalogo/Lhotse.htm

Dette er en stiv og tung sko, og det er nettopp det jeg vil ha. Man kan valse over steinur som en traktor uten fare for å forstue foten. Man kan sparke store steiner uten å få vondt i tåa. Man kan bruke step-in stegjern uten fare for at de løsner. Man kan bære 20 kg på ryggen og likevel ha max stabilitet osv.

Og et tøft og solid design trekker vel heller ikke ned...

Jeg kan gå lange og krevende fjellturer i dagesvis, og det er aldri en antydning til gnagsår (men så har jeg vel aldri vært plaget med gnagsår uansett sko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når dere snakker om å "slite ut", hva menes med det?? Revner sko i sømmer, løsner såle, er gummisålen utslitt??

Det er sistnevnte jeg forbinder med å "slite ut". Siste par fjellstøvler jeg slet ut brukte jeg i ca 3 sesonger. Gummisålen var da så nedslitt at festet begynte å bli for dårlig. Ellers var støvelen fortsatt meget god. Det var en Garmont med myk/bevegelig såle. Kjøper ikke store tunge, stive støvler når de lette fungerer godt.

Selvfølgelig et spm om hvor mye de blir brukt, og på hvilket underlag. Jeg antar at mine slites ca.200-250 timer gangtid pr. år, altså varte de minst 600 timer. Underlaget er mye vegetasjon, men også en del stein/ur. Sistnevnte sliter selvfølgelig mest på støvelen.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går VELDIG mye i bratt steinur og annet høgfjellsterreng (ikke sti og vegetasjon) så slites støvlene mye fortere. Gåstil og en persons vekt spiller også littegrann inn. Jeg sliter ut mine fjellstøvler på ca. halvannen sesong. Jeg er ganske tung. Det som slites er sålen, det er mulig jeg kasserer støvlene før jeg må, men når profilen er borte og gummien er helt avrundet i kantene er ikke støvlene lenger tilfredsstillende (da blir de malerstøvler eller lignende).

Det er mulig det har med slumsete gåstil å gjøre, men jeg sparker stadig vekk borti stein, noe som gjør at læret også slites en del på siden og på tuppen, men normalt er det sålen som slites først.

Mine LaSportiva Tibet er de som har blitt raskest utslitt av alle støvler jeg har hatt. Etter en rundtur fra mine Besseggen via LaSportiva, en annen Crispi støvel og Scarpa er jeg nå klar for et nytt Besseggen par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par LaSportiva Tibet stående her, og de er ganske "utslitt" :!: Sålen er ikke nedslitt, men mønsteret er så avrundet at de ikke gir godt feste på mykt underlag (gress, mose, lyng) lengre. Litt viktig når man leker i bratte lier. Kalosjeringen foran er delvis løs, slik at det kommer vann mellom skinn og gummi. Vanskelig å impregnere bakom der. Skinnet i knekkpunktene på sidene er mykt og slaskete, etter å ha blitt bøyd noen tusen tusen ganger. Hele støvelen er i grunn utgått og myk. Det er også bortimot umulig å gjøre dem vanntette; det begynner alltid å trekke inn gjennom det slaskete skinnet på sidene foran. Disse støvlene er utslitte etter min definisjon :wink:

Hadde et annet par av samme type tidligere, men der gikk sålen fullstendig i oppløsning etter én sommersesong. Jeg returnerte dem til Sportsnett, og fikk nye helt uten spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Lyngve:

Var faktisk godt fornøyd med kvaliteten, antar et par holdt ca 40 turdager eller 500 timer med alt vesentlig tinderangling.

Regner ellers støvlene som "utslitt" når sålen ikke lengre gir rimelig feste, læret blir svampete, trekker vann og impregneringen ikke hjelper særlig lengre. :wink:

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.