Gå til innhold
  • Bli medlem

Satelitt nødsender: erfaringer?


raster

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg skaffet meg SPOT for bruk under en lengre tur i sommer (100 dager+) og har stort sett vert fornøyd med den. Den funksjonen jeg brukte mest var OK-knappen som er til å sende en forhåndslagret melding (SMS og/eller e-post som du har skrevet selv på forrhånd) til kontaktpersonene så de skulle vite at alt stod bra til i de tilfellene hvor jeg ikke hadde mobildekning (eller ikke gadd å ringe). Under turen var det et par ganger hvor jeg ikke fikk sendt meldingen ved første forsøk. Det samme kan du gjøre med "HELP" funksjonen hvor du kan legge inne en melding hvor mottakeren (den du har valgt) forstår at du ikke trenger leteaksjon med helikopter (som er veldig dyrt) men at ting ikke er helt konge. Jeg hadde avtalt at de da skulle kontakte redningsselskapet (som jeg er medlem i) som kunne plukke meg opp på den holmen jeg måtte ligge på (langt billigere). Det fine med e-post`n som blir sendt er at den inneholder en link med kartkoordinatene som viser hvor du befinner deg på et google-kart

Så til nødfungsjonen:

Denne ble heldigvis ikke testet. Men jeg må inrømme at jeg var litt i stuss over hvor pålitelig den er i og med at jeg hadde de opplevelsene med at signalet ikke ble sendt. I tilleg må SPOTén ligge vannrett og under åpen himmel for at den skal sende. Jeg brukte den under en kajakktur hvor øyeblikkelig hjelp under nød er essensiellt. Jeg er veldig i tvil om hjelpen hadde kommet frem i tide om jeg ikke hadde brukt telefonen i tillegg. SPOT kan bruke opp mot 20 minutter fra du slår den på til signalet er sendt (kan brukes inne i teltet). Men er du i høyfjellet (hvor jeg enda ikke har brukt den) er det sjelden at det er snakk om minutter og du kan sikkert stole mer på at hjelpen ihvertfall kommer. Alt i alt et relarivt billig, bra, og konsesjonsfritt alternativ som du absolutt kan vurdere. Men om du skal være sikker som banken (kanskje ikke i disse dager) så ville jeg sett mot hylla med de dyre, velprøvde nødpeilesenderne (husk å skaffe konsesjon). Men det kommer jo an på hvilke turer du skal på. Det du osgå må vite er at du må betale en årlig sum for selve tjenesten hos SPOT. Utgiftene er derfor ikke slutt når du har enheten.

Håper dette var til litt hjelp

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reine nødpeilesenderne er vesentlig dyrere (4000 og oppover, minst), men sikkert noe mer driftsikre spesielt til marint bruk. Ligger man og plasker i vannet etter kajakvelt er det mer krevende for mottakeren å få gps-peil, PBL-ene blir også posisjonsbestemt av satelittene mens SPOT må ha gps-fiks.

Det kjipe er at PBL-er koster 600 kr å ha registrert i Norge i året hos post- og teletilsynet. I USA er det gratis. SPOT koster 99 euro. Siden selve apparatet er mye billigere for spot enn PBL, gjør dette at SPOT blir vesentlig billigere enn alternativene. I tillegg får man de ekstra funksjonene som å sende ok og hjelpsignal, og linkene til google maps og slikt.

OK og hjelp-signalet fra SPOT-er blir sendt ut et begrensa antall ganger, mens 911-signalet går kontirnuerlig. Hvis man opplever at et ok-signal ikke kommer fram betyr ikke det at et 911-signal ikke ville kommet fram hvis det hadde blitt sendt i samme situasjon.

På rei.com ligger det en haug med kommentarer med brukererfaringer om SPOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.