Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose (dun inni syntetisk vs syntetisk inni dun)


fxzw

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du e ute etter ein lett sovepåse så vil eg anbefale deg mountain equitment sin.

den e veldig lett å tar lite plass, men koster en del! sovepåsane fins i både dun og kunststoff.Sjøl så har eg ikkje erfaring med dette produktet, men eg jobbar i ein sportsforetning der vi selger denne.

Har fått kjempe god tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nesten skrive hvilken modell du sikter til også da..:roll:

Men joda, det finnes mange gode dunposer, og en del av ME sine er sikkert blandt disse..men ville altså høre om andre har erfaringer med flerlags soveposer og hva de kommet frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentér for dun inni syntetisk vs syntetisk inni dun vs dun inni dun. Og dersom noen til og med har erfaring med flere lag vil jeg gjerne lese....

Hilsen tynn, frostig jente som vil bære lett.

Har selv en pose med "dun inni syntetisk" (Helsport Tempelfjorden), dette gir økt liggekomfort og noe bedre isolasjon per gram siden dun isolerer bedre enn kunstfiber. Klarer ikke helt se for meg en sovepose designet med "syntetisk inni dun". Syntetisk er mer vann avvisende enn dun - så det bør være bedre å ha det syntetiske laget utenpå. Hvorfor betale mye for kostbart dun, men likevel ligge på kunstfiber. Har du noe eksempel på en slik pose med "syntetisk inni dun"?

Men dersom du fryser og vil bære lett skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ser etter poser med kunstfiber i det hele tatt. Vel isolerer kunstfiber bedre når de er våte, men dette er et marginalt problem.

Kunstfiberposer er mye tyngre i forhold til isolasjonsevne enn dunposer.

Dun er bedre (isolasjonsmessig/vektmessig) enn kunstfiber.

Penger (pris) er sølvfølgelig en viktig faktor her, men har aldri hørt om lette, billige dun+kunstfiber poser.

Dette er vel mer vanlig i litt påkostede tyngre poser - for ekstrem kulde.

Generelt:

Jeg tor jeg ville sett på en ren dun-pose laget for kvinner. Husk at sovepose er litt som sko - det

finns generelle råd, men tilslutt er det ganske så indiviuelt hva som funker og hva som ikke funker.

http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/dreamcatcher/womens_dreamcatcher_750---453/

Har selv en Dreamcatcher 1000 - fantastisk komfortabel pose. Kan hende passer DC 1000 fint for kvinner og fordi den har strikk lignende sømmer som former posen etter kroppen.

Hvilket prisnivå sikter du på?

- og hvilken bruk: vinter eller sommer?

For dette burde jo passe beskrivelsen din:

Lett (2kg) og du skal kunne sove godt i denne ned til -18 selv om du er en frysepinne...

http://www.mammut.ch/en/productDetail/1040380_v_195/Ajungilak+Altitude+5-Season.html

Men da snakker vi pose til nesten 8000.- !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke poser som er sydd med ulike lag av syntetisk og dun, jeg mente det å bruke dunpose inni syntetpose vs det å bruke syntetpose inni en dunpose. Har sett noen nevne bruk av tre poser utenpå hverandre bl.a. for adressere kondensproblematikk, naturligvis i sammenheng med kulde.

Et argument mot dun inni syntet kan f.eks være at at en syntetisk pose ikke puster godt nok til å slippe ut fuktigheten fra dunen som dermed vil miste isoleringsevne.

Dampsperrepose inni dun er noe jeg også har sett nevnt, men oppfatter ikke akkurat dette som en komfortabel løsning for vanlig vinterturbruk?

Penger er selvfølgelig en faktor (8000 er litt mye ja), en annen faktor er mulighetene for å variere vekt i forhold til temperatur/behov ved å ha flere poser i forhold til å ha én stor (2 kilo er også litt i overkant for noen turer). Men jeg ville altså forhøre meg om andres erfaringer på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg mente det å bruke dunpose inni syntetpose vs det å bruke syntetpose inni en dunpose....

Aha-ja...

Et argument mot dun inni syntet kan f.eks være at at en syntetisk pose ikke puster godt nok til å slippe ut fuktigheten fra dunen som dermed vil miste isoleringsevne....

Nå er det ikke slik at dun mister isoleringsevne ved litt fuktighet. Det handler mer om at den kommer til et punkt der dunet klapper sammen og da mister den tilnærmet all isolasjonsevne. Men jeg tror det skal ganske mye til.

Skal du ut under -25 så må dampseperre-pose brukes for å unggå for my fuktighet setter seg i posen da du ikke klarer og varme opp posen nok med kroppstemperaturen. Men er du frysepinn tror jeg du får det tøft når det kryper under 25 blå i nesten uansett hvilken/hvilke poser du ligger i.

Jo kaldere det er jo kortere vil fuktigheten du lager bevege seg utover i lagene for den kondensere.

Jeg tror uansett du skal slite med å få en dunpose til å klappe sammen ved vintertemperaturer rundt minus 10-15.

Helsport Tempelfjorden er en slik to lags pose. Der man har en lett syntetisk pose utenpå en vinterpose som består av både dun (innerst) og syntetisk fyll. Nå vil jeg ikke umudellbart anbefalle deg den posen siden den er tung! Men som pose i pulken i skikkelig mange minuse er den bra.

Men siden du etterspør erfaring med flere lag, så nevner jeg posen. Og ja lagdelingen funker utrolig bra.

Egentlig rart at ikke flere benytter seg av den muligheten. Lagdelingen gir god fleksibiltet.

Så ved å ha to poser får du egentlig tre....:

Dersom du er litt frysepinn hadde jeg gått får en dunpose i ligaen ME Dreamcatcher Women 750. Kvinnelig komf. -3 og 1480g evt ME DC 1000 -9 på 1600g. Dette for vår og høst.

Så ville jeg kjøpt en god sommerpose (syntetisk) på 800-900g til bruk om sommeren. Og sammen med en dunpose om vinteren.

Slik som Tempelfjorden er gir sommerposen som er utenpå vinterposen deg en 7-8 ekstra grader å gå på.

Men den er for tung dersom vekt er viktig. Dersom vekt og volumn er viktig må du gå for dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for litt siden kjøpt en dunpose etter å ha holdt meg unna en stund pga vannfare(noe) og pris(mest). Har fått prøvd den ut i sommer og høst med soving i telt, lavvu, gapahuk og åpen himmel i varierende vær. Antallet netter er ca. 25. Dun har nok helt klart en ulempe ved at vann får den til å kollapse. Det er allikevel rimelig trygt å bruke det, om ytterstoffet er nogenlunde vannavvisende. Har eksempelvis våknet med hele oversiden av posen våt av kondens etter en natt under åpen himmel uten at isolasjonen var borte. Om dette skjer er det selvfølgelig viktig å få tørket posen. Om jeg hadde stappet den i trekket uten å tørke den i sola først ville jeg nok fått en ubehagelig opplevelse andre natten. Det man må ta i betraktning er jo at man ikke alltid har tilgang på sol eller andre tørkemuligheter... Har for øvrig oppbevart posen i en solid plastsekk under transport. Konklusjonen min etter å ha brukt den i snart en måned tilammen må være at en dunpose er kjekk å ha og kan tåle litt vær, men man må bruke den med litt omtanke.

Har etterhvert nå på høsten gått over til å putte en tynnere dunpose inne i en annen og synes dette fungerer bra. En ulempe med bare dun er at det stilles større krav til liggeunderlaget da dunet du ligger på flatklemmes og du mister mye isolasjonsevne i forhold til det du gjør med kunstfiber. Til vinteren planlegger jeg å bruke en lett dunpose inne i en tykk kunstpose, kan komme med flere tilbakemeldinger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med bare dun er at det stilles større krav til liggeunderlaget da dunet du ligger på flatklemmes og du mister mye isolasjonsevne i forhold til det du gjør med kunstfiber.

Nettopp. Hvor mye av den vekta du har vunnet må du ta igjen i et tyngre underlag?

Syntet for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå påsto jeg vel ikke at "regnskapet" gikk i null.. Stilte bare et retorisk spørsmål for å vise at man ikke bare kan måle grammene pose for pose. Og ja, en varm vinterpose er irriterende stor, men det må jeg bare leve med..

Jeg har opplevd å få våt sovepose et par ganger. (Neida, er ikke sengevæter.. :roll: ) Er derfor litt skeptisk til dun når man er alvorlig langt fra en varm seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor jeg planlegger å ha en kunstpose utenpå til vinteren for å ha et litt mer "solid" lag utenpå. Et par hundre gram ekstra på liggeunderlag er kompensering nok, men forstår poenget med å ikke bare regne varme i gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentér for dun inni syntetisk vs syntetisk inni dun vs dun inni dun.

Dette er UPRØVD, men jeg teoretiserer litt. Jeg har sansen for konseptet med flere poser inni hverandre.

Jeg vil tro at dun inni syntet kanskje klemmer duna litt sammen. Dette vet jo dere som har prøvd det....

I vått vær (=varmt/klamt) ville jeg prioritert å holde dunposen borte fra væte, dvs inni syntetposen.

I kaldt vær ville jeg byttet om (syntet inni dun). Dette av to grunner:

1) Duna klemmes ikke sammen inni syntetposen => bedre isolasjon.

2) Dersom syntetposen puster dårligere enn dun, vil syntet inni dun fungere som en "dampsperre light". Dvs at du "fanger" vanndamp i syntetposen fremfor i dunposen.

Argumentet mot grunn nr 2) er at det ikke er sikkert du får særlig mye kondensasjon inni syntetposen. Kanskje er det ikke kaldt nok til å kondensere i syntetposen. Men hvis dunposen puster bedre enn syntetposen burde du uansett få mindre fukt i dunposen når den er ytterst.

Eneste måten å slå dette fast på, er å prøve i praksis og poste på forumet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.